motortechnika

Kipufogógáz-visszavezetés a turbina után

2017.06.06.

Előző cikkünkben áttekintettük a belső kipufogógáz-visszavezetés funkcióját és alkalmazási lehetőségeit. Megnéztük a dízel és benzines változatok működését, most pedig a kisnyomású visszavezetést mutatjuk be részletesen.

Kisnyomású kipufogógáz-visszavezetés

A kisnyomású kipufogógáz-visszavezetés során a turbófeltöltő turbinakereke után csapoljuk meg a kipufogógázt, és a kompresszorkerék elé vezetjük vissza azt. A legtöbb esetben nem csak a turbina, hanem az emissziókezelő rendszer után található az elvezetés, melynek köszönhetően inert gázt (CO és HC mentes) vezetünk vissza a kompresszorkerék elé. A kisnyomású kipufogógáz hidegebb, mint a nagynyomású, jó elkeveredésű és szűrt, ezért az üzemi hőmérséklet elérése után előszeretettel használják a kisnyomású rendszert.

 

EGR-keverő

A kipufogógáz-visszavezetés egyik fontos tényezője, hogy a friss levegővel hogyan keveredik a visszavezetett gáz. Ezt segíti a keverőtér, melynek kialakítása általában sok iterációs munkát és szimulációt követel a tervezőmérnököktől.

 

Leválasztó

A hűtővel ellátott EGR-rendszerek sajátossága, hogy a hűtés során kondenzátum keletkezik, melyet le kell választani, hogy a turbófeltöltő kompresszorkereke ne sérüljön meg. A leválasztó tervezése során arra kell ügyelni, hogy kellő hatásfokú legyen, miközben minél kisebb nyomásesést okozzon a rendszerben.

 

EGR-szűrő

A kompresszorkerék védelme érdekében egy szűrőt is elhelyezhetnek a kisnyomású visszavezető rendszerben, hogy megakadályozza a szilárd szennyeződések vagy a részecskeszűrőből származó kerámiaszemcsék visszavezetését a szívórendszerbe.

 

Beépített torlasztószelep

A részterheléses üzem alatt használja leginkább a motorvezérlő a kisnyomású EGR-t, ezért ebben az üzemállapotban egy fojtószeleppel feltorlasztják a beszívott levegőt, hogy a szelep mögött nagyobb mennyiségű kipufogógázt lehessen visszavezetni. A szelep áramlási kialakítása során arra ügyelnek, hogy teljes terhelés esetén, amikor a szelep teljesen nyitva van, minél kisebb legyen az ellenállása.

 

 

Kombinált szelep

A kombinált szelep magában hordozza a fojtószelep és a kisnyomású EGR-szelep funkcióját. Költségcsökkentés és helykihasználtság szempontjából is előnyös, ráadásul felhasználhatóság szempontjából is ideális, mert könnyen adaptálható más és más motorhoz.

 

Kipufogógáz-torlasztó

Mivel a turbófeltöltő turbinakereke után a kipufogógáz nyomása kisebb, mint a leömlőben, ezért a visszavezetést segíthetik egy gáztorlasztó szeleppel a kipufogórendszerben. Ez a szelep általában a kipufogórendszer végén helyezkedik el, hogy az állítóművét ne érje túl nagy hő.

 

 

Áramlásfigyelő

Ritkán előfordulhat, hogy a járműgyártó a manipulációk elkerülése végett alkalmaz gáztömegáram-mérőt a visszavezető csőben. Ha ez a szenzor szennyeződik, akkor a szelepre utaló hibát jelezhet a jármű. Főleg azoknál a rendszereknél alkalmazták a tömegárammérőt, ahol a szelepnek még nem volt pozíciószenzora.

 

Mellékhatások

A kisnyomású EGR alkalmazásával más alkatrészekbe is be kell avatkozni, ilyen például a turbófeltöltő. A kompresszorkerék ugyanis szinte kivétel nélkül alumínium-ötvözetből készül, melynek felülete érzékeny a savas kipufogógázra, ezért a felületére egy védő bevonat került.

Ha turbófeltöltő meghibásodást tapasztalunk, akkor vegyük figyelembe, hogy idegen anyag nem csak a légszűrőn keresztül érkezhet, hanem a kipufogógáz-visszavezetés is lehet a meghibásodás oka.

 

A hibás EGR

Amikor az EGR-szelep meghibásodik, általában nyitott pozícióban szorul meg. Mivel vannak olyan üzemállapotok, amikor az EGR-szelepnek zárt pozícióban kell lennie, ezért a hiba főleg ilyenkor mutatkozik. A hidegindítás bizonytalanná válhat, az alapjárat ingadozik, teljes terhelésnél teljesítményhiányt tapasztalhatunk. Előfordulhat még füstölés, torpanás és rángatás is bizonyos terheléseknél.

Az EGR-szelep a részecskeszűrővel is összhangban dolgozik, ezért a DPF-fel kapcsolatos hibakódok esetén érdemes részletesen ellenőrizni a kipufogógáz-visszavezetést is.

A hűtött EGR-rendszerek sajátossága lehet a hőcserélő meghibásodása miatti hűtőfolyadék-vesztés, illetve a beépített megkerülőszelep meghibásodása.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.01.22
A Tokiói Autószalonon mutatták be a vadonatúj, csak Japánban, 500 darabos limitált sorozatszámban....
2022.01.22
Repülő MACA száll versenybe az Airspeeder ellen, miközben nem repül az Airline Car. ..
2022.01.22
Noha sok helyen elolvadt a hó, Gyermely és Szomor között például nem lehet közlekedni – írta a....
2022.01.22
Most egy minimális jövedelemmel rendelkező autókedvelő is megengedheti magának, hogy beszerezzen....
2022.01.22
A Volvo Cars az autógyártók közül elsőként csatlakozik a Google Assistant háztartási eszközöket....
2022.01.22
Családi hétüléses még nem volt ennyire korszakos, mint a Peugeot 5008, ráadásul egy olyan finom....
2022.01.22
A BMW 8,4 százalékkal növelte értékesítését a globális válság ellenére 2021-ben, és nem tart attól....
2022.01.22
A svájci hatóságok által körözött Volkswagent foglaltak le a Csanádpalota autópálya....
2022.01.22
Végre részleteiben is megmutatta magát a Peugeot új versenyautója a 9x8, melyet különleges....
2022.01.22
A 3-as vonal Kőbánya-Kispest "kihúzó" szakaszán, utasok által nem használt területen péntek éjjel....