szervizek
Az ötlet nem újkeletű, hiszen már tavaly bejelentették, hogy a kiterjesztett valóság alkalmazásán dolgoznak. Akkor még csak pár autótípus néhány rendszerét ismerte fel a kamera alapú rendszer, ami egy tableten működött. A valós kép alapján a szoftver felismerte az alkatrészeket és megmutatta a szerelési sorrendnek megfelelő műveleteket a szoftverbe épített 3D-modell segítéségével.
Annak a rendszernek a továbbfejlesztése a VR-szemüveggel is használható a CAP (Common Augmented Reality Platform), melybe újabb típusokat is feltöltöttek. Főleg az elektromos és hibrid járművek biztonság és munkavédelem szempontjából fontos részeit tudják megjeleníteni a szemünk előtt anélkül, hogy a járművet szét kellene szerelni.
A technológiát nem csak a javítások alkalmával használhatjuk, hanem az oktatás is látványos és hatékony lehet az új technológiával. A bemutatott alkatrészek kiemelése a környezetből és a működés bemutatása a beépítési környezetben segít jobban megérteni az adott szerkezet működését, emellett az oktatás élményét is növeli. A Bosch már a CAP segítségével mutatja be legújabb gázelemzőjének, a BEA 750 emisszió-mérőnek a működését. A szoftverbe beépítették a teszter 3D-modelljét, így a valós képet bármikor kiegészíthetjük plusz információval, melyet a modellből nyer a szoftver. Nem számít, hogy honnan nézzük a műszert, mindig 3D-s képet kapunk a valós kép mellé.
Az Automechanika kiállításon más cégeknél is megjelent a technológia, de mélységében a Bosch rendszere egyelőre a legkiforrottabb, így nem meglepő, hogy a 2018 Automechanika-kiállításon Frankfurtban a Bosch CAP-rendszere nyerte az Innovációs-díjat (Innovation Award) az elektromos és hibrid járművek diagnosztikája témakörében.
Az alábbi linken egy videót is megtekinthetnek a rendszer működéséről és használati módjairól:
https://www.youtube.com/watch?v=gefW8EC-ZCc
Még nehéz elképzelni, hogy a műhelyekben mindenki VR-szemüvegben szerelje a járműveket, de az biztos, hogy a Bosch készen áll arra, hogy adatokkal töltse fel a rendszerét, mellyel így el lehet felejteni a PDF-ek és gyári leírások lapozgatását, hiszen a képen minden csavar meghúzási nyomatéka, a szerkezetek mérési pontja és az elvárt értékek is megjelennek majd, így a szerelési idő csökkenthető. A tényleges elterjedésre azért még várni kell.