Volán

KMSZ: a szociálpolitikai menetdíj-támogatás megvonása hátrányosan érintené a Volánokat

2015.06.21.

A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) szerint az utasok számának csökkenésére, járatszűkítésekre, a közösségi közlekedés színvonalának romlására kell számítani, ha megvonják a Volánoktól a szociálpolitikai menetdíj-támogatást - közölte a szövetség pénteken az MTI-vel.

A parlament napirendjén szerepel a 2012. évi személyszállítási törvény módosítása, amely tartalmazza a szociálpolitikai menetdíj-támogatás és a költségtérítés megvonásának lehetőségét azokon a vonalakon, ahol párhuzamos a szolgáltatás. A KMSZ szerint legtöbb esetben várhatóan a vasút lesz a módosítás kedvezményezettje. A szakszervezetek viszont elfogadhatatlannak tartják, ha az érintett útvonalakon a buszos szolgáltatókat automatikusan és teljesen kizárnák a támogatási rendszerből. Ha az utasok az autóbuszokon nem vehetik igénybe a szociális kedvezményeket, az utasok csökkenő száma miatt járatszűkítések történhetnek. Mindez az utasokat is hátrányosan érinti, hiszen sok esetben csak átszállással, hosszas gyaloglással, hosszabb idő alatt érhetik el úticéljukat - áll a közleményben.

A helyközi utasforgalom mintegy 70 százalékát a Volán-portfólió cégei bonyolítják le, mintegy 30-40 milliárd forint állami költségtérítés mellett. A Volán-járatok közel 3200 települést kötnek össze, évente csaknem 500 millió utas veszi igénybe a buszközlekedést. Ezzel szemben a vasút 150 millió utast szállít, mintegy évi 150 milliárd forint állami támogatás mellett - emlékeztetett a szövetség. Az érdekvédők egyetértenek a vasúti infrastruktúra megújításának szükségességével, de ellentmondásosnak tartják, hogy a 2020-ig tartó uniós finanszírozási ciklusban több mint 1000 milliárd forintot terveznek vasútfejlesztésre. Ezzel szemben az autóbuszok beszerzésére nincs elegendő forrás és az elmúlt 3-4 évben a járművásárlást még a saját pénzeszközükből sem engedélyezték a Volán-társaságoknak - hangsúlyozta a KMSZ. 

A vidéki lakosság, az iskolások szállítását egyre öregebb, korszerűtlenebb autóbuszok végzik, a buszok átlagéletkora eléri a 13-15 évet - tették hozzá. A szövetség a Volán-szakmát érintő problémák - a járműpark elavulása, finanszírozási problémák, krónikus gépkocsivezetői hiány - miatt mielőbbi érdemi egyeztetést sürget a szakszervezetek és a döntéshozók között.

Forrás: MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.24
Szándéknyilatkozatot írtak alá heti két alkalommal közlekedő Pécs–München menetrend szerinti....
2025.12.23
Több mint egy évtizede nem változtak akkorát a szabályok, mint amekkorát jövőre fognak. Mutatjuk,....
2025.12.23
A Volkswagen jövőre ünnepli a GTI 50. évfordulóját. Egy exkluzív modell érkezik a jubileumra: a....
2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....
2025.12.23
Az ember mobilitása a talpra állásnál, a lábak mozdításánál, a járás képességénél kezdődik. A....
2025.12.23
Vármegyénk nagyvárosaiban a rendőrök a következő hónapokban több száz gépkocsi esetében ellenőrzik....
2025.12.23
Egy hónap alatt több mint 8 millió forint adomány gyűlt össze a magyar autóvezetők jóvoltából az....
2025.12.23
Hatalmas mérföldkőhöz érkeztünk: a Rába Magazin és elődjei teljes egészében digitalizálásra....