utánpótlás

Komoly változtatás lépett életbe az akkumulátorok értékesítésében

2021.03.08.

Február elsejétől életbe lépett egy új szabályozás mely szerint ettől a naptól kezdve nem forgalmazhatóak magánszemélyek részére olyan akkumulátorok, amikhez külön csomagolják az akkumulátor savat, és amit a felhasználó saját maga tölthet be az akkumulátorba. Mit jelent ez a gyakorlatban? Milyen dolgok változnak a jövőben? Ennek járok utána.

 

cdn.pixabay.com

Kiket érint a változtatás?

Azoknak, akik olyan járművet tartanak, amit idényszerűen használnak, nekik érdemes volt még a határidő előtt betárazni a „klasszikus” akkumulátorból, hiszen ennek előnye az, hogy a felszavazás előtt az akkumulátorban található cellák addig, amíg nem érintkeznek a savval, és nem indulnak be a kémiai folyamatok, gyakorlatilag hibernált állapotban maradnak, és ez nem befolyásolja élettartamukat. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a felhasználó maga dönti el, hogy a megvásárolt akkumulátorát a felsavazással mikor aktiválja. Nekem még a rendelet hatályba lépése előtt sikerült vennem egy hagyományos, savas kiszerelésű akkumulátort. Hiszem, hogy a szakszerű beüzemeléssel, és időt hagyva a különböző munkafolyamatokra, mint a felsavazás utáni „pihentetés”, és egy üzembe helyezés előtti töltés, megadjuk a lehetőségét annak, hogy pár évig kiszolgáljon bennünket az akksink.

Mivel kereskedői oldalról nem látok bele a törvénymódosításba, ezért egy akkumulátorokat is forgalmazó alkatrészkereskedés üzletvezetőjét hívtam segítségül, ahol az eladó mondja el a változtatás végfelhasználókra vonatkozó részleteit:

Mit kell tudni erről a szabályozásról a gyakorlatban, és mit érez ebből a végfelhasználó?

Nem tud majd úgy megvásárolni akkumulátort, hogy ott lesz mellet a sav is külön csomagolva. Emellett egy akcióban nem tud előre betárazni akkumulátorból abban a tudatban, hogy majd később felsavazza. Ilyen esetekre a jövőben már nem lesz lehetőség. Nálunk a boltban ügyfelektől elzárt területre kerültek az akkuk, és még a sav is külön el van zárva. Ezzel a szabályozással a döntéshozók célja az, hogy az átlag ügyfél ne tudja más célokra, nem rendeltetésszerűen felhasználni az akkumulátorsavat.

cdn.pixabay.com

Mi lesz azokkal, akik szeretik maguknak üzembe helyezni az akkumulátorukat?

Én azt gondolom, hogy ez pár technokrata felhasználón kívül mást nem fog zavarni. A legtöbb ügyfél egyébként is azt kérte, hogy savazzuk fel, készítsük elő neki az akkut, hogy neki már csak be kelljen tennie a járművébe, és azonnal használhassa is. Szóval a legtöbb ügyfélnek kérnie sem kell ezt ezen túl, hanem egyébként is így tudjuk kiszolgálni az akkumulátorral kapcsolatos igényeket.

Ha már szóba kerültek az átlag ügyfelek, vagy akik nem értenek ehhez a témához, akkor tisztába tehetjük azt a kérdést is, hogy az un. AGM rendszerű akkumulátort sem lehet árulni? Mi a különbség a savas, AGM és „zselésnek” hívott akkuk között?

A hagyományos, savas akkuk kényelmi okból kiszorultak. AGM vagy zselés, -mindegy minek nevezzük, mert a köznyelv a gondozásmentes akkukat ismerte meg zselés akkuként, ezek valójában nem zselés akkuk, ez az AGM rövidítés felitatott üvegszálas akkumulátort takar. (Absorbed Glass Mat). Ezt ugyanúgy akkusavval töltik fel, csak az üvegszál felszívja a savat, így egy nagyon kényelmes dolog tud lenni. Voltak olyan robogók, motorok, mint például a régi Yamahák, amiket ilyen akkukkal szerelték, mert itt a kivitelből adódóan csak fektetve tudták beszerelni az akkumulátorokat, így a hagyományos savas akkukat nem, de az AGM akkukat tudták alkalmazni, mert szivárgás mentesek, onnantól, hogy a belső üvegszálszerkezet felszívta a savat, teljesen szivárgásmentes. Ez balesetnél is fontos, sokat jelent akár autóknál is. Összességében tisztább, szárazabb, jobb dolog.

cdn.pixabay.com

Ezeket sem kell tölteni? Mármint az AGM akkukat? A beszerelés után nincs vele semmilyen teendő?

Én erre azt szoktam mondani, hogy kb. 4-5 óra alatt lezajlanak azok a folyamatok, amik az akkut a használatra alkalmassá teszik. Itt viszont nem árt tudni, higy az AGM akku egy nehéz üzemű akkumulátor. Azoknál az autóknál érdemes ilyet használni, ahol nagyobb a ciklus, például egy start/stop rendszernél, ahol sokszor megáll, majd újraindul a motor. Az AGM akku erre is lett kifejlesztve, a gyakori megállást, indítást jobban bírja. De visszatérve a kérdéshez: nem kell töltögetni, de érzékenyek a mélykisülésre, így, ha a feszültség 50% alá kerül, az negatívan befolyásolja az élettartamát. Tehát ha ritkán használjuk az ilyen akkumulátorral szerelt autónkat, azt nem árt tölteni. De az sem mindegy, hogy milyen töltővel. Meg kell bizonyosodni arról, hogy a saját akkutöltőnk alkalmas egy ilyen akku töltésére.

Melyik nálatok a legnépszerűbb akkumulátor?

Ez az AGM rendszerű a legtöbbet eladott akku nálunk. Nem is forgalmazunk hagyományos, savas típust, mivel ezektől nem sokkal drágábbak az AGM akkuk. Ez egy magától értetődőbb rendszer, ami nem igényel akkora odafigyelést.

cdn.pixabay.com

Sok visszajáró ügyfeletek van, nekik mi a tapasztalata a márkákkal, variánsokkal?

Ennek rengetek összetevője van. Nem szeretnék konkrét gyártókat megemlíteni, de bizony itt az árcédula meghatározó tud lenni. Sok esetben azt látjuk, hogy 30-40%-os eltérés is van egy nevesebb akku esetében, és nincs kizárva, hogy hosszútávon ez visszahozhatja a belefektetett plusz pénzt. Saját példám, hogy nekem volt egy kilenc éves gyári szerelésű akkumulátorom, amivel forgalomba lett helyezve a motor. Ezt a szép számot úgy sikerült elérnem, hogy figyeltem a karbantartásra, és a mélykisülés elkerülésére. Ehhez mindig ajánlom az automata rendszerű csepegtető töltők használatát, mert ha ezzel karbantartjuk az akkut, akkor sok-sok évvel ki tudjuk tolni az élettartamát. Így azt gondolom, hogy 4-5 évig kényelmesen ki tudja szolgálni a tulajdonost. De csak a megfelelő karbantartással és odafigyeléssel.

 

Az, hogy miért született ez a rendelet, sok kérdést felvet. minden esetre, ha valaki esetleg rossz célokra használná az akkumulátorsavat, akkor azt a megvásárolt, és feltöltött akkuból is nagyon könnyen ugyanúgy felhasználhatja. Nem beszélve a műtrágyáról, vagy benzinről, amik továbbra is egyszerűen beszerezhetőek. A kereskedőknek a jövőben nem lesz akkora biznisz savas akkut tartani, mert ha egy kevésbé felkészült ügyfél félre néz valamit, és rossz méretet rendelt, akkor a már felsavazott akkumulátort visszaküldés után nehezebb lesz újként értékesíteni. Ismét egy olyan rendelet, amit biztosan sok szakértő átgondolt, és több helyről megvizsgálták, de úgy tűnik, hogy a kereskedői, és felhasználói oldalról nem eléggé alaposan.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebook oldalunkon is.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.09.27
A magyar motorkerékpártolvajt esés után kapták el a rendőrök – írja az orf.at ..
2021.09.26
Halálos baleset történt a 47-es főúton vasárnap este, emiatt teljes az útlezárás az algyői Tisza-....
2021.09.26
Most nem elektromos hajtásra átalakított Trabantokról beszélek, hanem Kelet-Európa emblematikus....
2021.09.26
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Szolgálati jármű ..
2021.09.26
Gyakran panaszkodunk, hogy milyen drágák lettek az új autók, ugyanakkor érdemes megvizsgálni, hogy....
2021.09.26
Három személyautó ütközött össze, többen megsérültek - írja a police.hu. ..
2021.09.26
A címvédő és hétszeres világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője nyerte a vasárnapi....
2021.09.26
Az Alföld méltatlanul alábecsült régiónak számít a hazai kirándulóhelyek palettáján. Sokan azt....
2021.09.26
A tübingeni hatóságok 30 euróról 120 euróra akarják emelni a nehéz járművek éves parkolási díját. A....
2021.09.26
Az USA Michigan államának gazdaságfejlesztési minisztériuma bejelentette, hogy projektet indít egy....