népautó

Korszakalkotó autók listája – 1. rész

2023.02.04.

Mire volt igény régen? Mikor és milyen fejlesztések hoztak rendhagyó változást az autóipar alakulásában? Ezekre világít rá, ha végigvesszük, hogy milyen legendás autómodellek változtatták meg az autózás világát.

Sokaknak csak közlekedési eszköz az autó. Elvisz egyik pontból a másikba, gyorsan, kényelmesen. Másoknak azonban a szabadságot és a kikapcsolódást jelenti. Kint vár a ház előtt és oda visz, ahová csak akarod, akkor, amikor csak akarod. Mindenkinek más fontos egy autó esetében. Vannak, akik a kényelmet és a hangtalan suhanást keresik benne, míg mások pont az izgalmat, a gyorsulást élvezik. Nem minden autó egyedi, vagy éppen különleges, és ez így is van rendjén. Ugyanakkor melyik modellek voltak azok, amik maradandó nyomot hagytak maguk után?

Ford T-Modell (1908)

Olyan elcsépelt lenne Benz Patent Motorwagenével kezdeni, ami a világ első automobilja volt. Ráadásul nehéz megváltoztatni azt a világot, ami még nem is létezett. Úgyhogy listánk első tagja a Ford T-Modell, ami 22 évvel később tette tömegek számára is elérhető élménnyé az autózást. Galamb József ugyanis megalkotta a futószalagot, amiről sorban gördültek le az egyen fekete, egyen autók, amik még a kor szellemében sem voltak jól vezethetőek, viszont a gyors gyártásnak köszönhetően egyre olcsóbban és olcsóbban tudták adni. Eleinte 20 000 dollárért kínálták, később viszont már 300 dollárért vehetett bárki T-Modellt, ami egy bizonyos ponton a forgalomban lévő amerikai autók felét tették ki. Egyik autó sem tett ennyit azért, hogy a világ kerekekre kerüljön.

Cadillac Type 53 (1916)

Ritkán említik a Cadillac Type 53-at korszakalkotó modellként, pedig az első autó volt, amelyik a ma már sztenderdnek tekinthető kialakítást alkalmazta az utastérben, tehát a két ülés közé helyezték a váltókart és a kéziféket, és három pedálja kuplung, fék, gáz elrendezésben került kialakításra. Ma már ez alapvető, akkoriban viszont nem volt azt. Elődje, a Type 51 volt az első tömeggyártott autó V8-as motorral, míg a Type 53-ban volt először elektromos önindító – kézzel ugyanis nehézkes lett volna berántani a hatalmas nyolchengerest.

Lancia Lambda (1922)

Nem csak elképesztően dögös, de korszakát meglehetősen meghaladó autó is volt a Lancia Lambda. Itt mutatkozott be először tömegtermékben függetlenül futómű és monocoque váz. Mindezt abban a korban, amikor még mindenki létra alvázat, és laprugókat, autóik pedig jobban hasonlítottak egy szekérre, mint automobilra. Mindezek után különösen fájó, hogy hol tart ma a Lancia márka, bár némi remény sugár azért mutatkozik rá, hogy hamarosan felélesztik és új szerepet szánnak a márkanévnek.

BMW 328 (1936)

Mai napig csodálatra méltó egy aerodinamikailag fejlett kaszni, ami nem csak a szemnek, de a légellenállásnak is jót tesz. Ma már persze komputerek alkotják meg a tökéletes formákat, régebben viszont elképesztő szemekre és mérnöki tudásra volt szükség, ha valaki fejlett sportautót szeretett volna fejleszteni. Még szerencse, hogy a BMW-nél konyítottak valamennyire a repüléshez, amiből később a 328-as tervezésekor merítettek ihletett. Mindezt egy részletekig kidolgozott kasznin, ami nem csak gyönyörű, de könnyű is volt.

Volkswagen Type 1 (1938)

Egy autó, amit senkinek sem kell bemutatni. A csoda Bogár, amit Hitler rendelt, Ferdinand Porsche tervezett és több mint 21 millió példányban gyártottak 65 éves életciklusa során. A háború utáni korszak T-Modellje volt, ami újra megfizethető autót adott a megtépázott országoknak. Méghozzá olyan időtállót, ami 2003-as utolsó legyártott darabjáig szinte ugyanaz maradt konstrukciójában.

Land Rover (1948)

Minden terepjárók puritán ősanyja, az ős Land Rover, amit alumínium vázzal építettek, mert olyan sok maradt belőle a háború után. Egy autó, ami azért készült, hogy bármilyen tereppel elbánjon, miközben végtelenül leegyszerűsítették mind a kaszniját, mind a motorját, mind a hajtásláncát, hogy könnyedén szerelhető legyen bárhol. Még maga Erzsébet Királynő is nagy szerelmese volt a típusnak, és háborús múltja miatt jómaga is képes volt megszerelni. Nem azért született, hogy sokáig társ maradjon, de ma már tudjuk, hogy az eredeti példányok annyira nem hajlamosak rozsdásodni, hogy akár 70 évet is könnyedén kibírnak, értékük pedig nem csökken, hanem nő.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....