Szeged

Közbeszerzésen keresik a szegedi autóbusz-hálózat üzemeltetőjét

2025.10.02.

Tárgyalásos közbeszerzési eljáráson választják ki azt a vállalkozást, amely 2027-től nyolc plusz két éven át üzemelteti a szegedi helyi autóbuszjáratokat - döntött szeptemberi ülésén a város közgyűlése. A villamosok és trolibuszok maradnak az önkormányzatnál.

Szegeden a MÁV Személyszállítási Zrt. jogelődje - a Dél-alföldi Közlekedési Központ és Volánbusz - 2017 óta közszolgáltatási szerződés alapján üzemelteti a helyi autóbusz-hálózatot. A nyolc+egy+egy évre szóló megállapodás 2026 végén jár le. Az új szolgáltatót a közgyűlési döntés alapján tárgyalásos közbeszerzési eljáráson választják ki.

Villamos és autóbusz

Az Önkormányzat 2027. január 1-jétől kezdődő hatállyal, az 1370/2007/EK rendeletre tekintettel 8+2 évre kívánja a szolgáltatást megrendelni. A nyertes végleges ajánlata - a jelenleg érvényes menetrend alapján - nem haladhatja meg az évi 5,192 milliárd forintot. A szolgáltatásért fizetett összeget az inflációt, az üzemanyagár- és béremelkedést figyelembe véve évente emelik.

A hasznos kilométerdíjat például minden év január 1. napjától a fogyasztói árindex 0,6 és az üzemanyag-árindex 0,4 súlyozású átlagolásával képzett indexszel kell korrigálni. Ezen felül minden év április 01., július 01. és október 01. hatállyal a hasznos kilométerdíj 40%-át az üzemanyag árindexszel kell korrigálni, amit a nyertes szolgáltató által használt üzemanyagfajták negyedéves beszerzési átlagáraiból kell képezni. 

Botka László polgármester elmondta, a helyi tömegközlekedés működési költségének 9 százalékát - a diák- és nyugdíjasbérletek árkiegészítését - fedezi állami támogatás, 21 százalékot az utasok fizetnek, 70 százalékot az önkormányzat biztosít, az iparűzésiadó-bevétel jelentős részét erre fordítva.

Volánbusz és troli

A méretében és struktúrában a Szegedhez leginkább hasonló Debrecenben egy kézben van a közösségi közlekedés üzemeltetése. A város közigazgatási területén, a menetrend szerinti, helyi autóbusz-közlekedést 2009. július 1-jétől a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. és az Inter Tan-ker Zrt. által létrehozott Cívisbusz Konzorcium üzemeltette.

A DKV Zrt. által végzett villamos és trolibusz szolgáltatást az autóbusz-közlekedéssel kiegészítve egy új, egységes közösségi közlekedési szolgáltatási és irányítási rendszer jött létre. 2021-ben Debrecen önkormányzata és a DKV Zrt. újabb közszolgáltatási szerződést írt alá, melynek megfelelően autóbusszal 2031. június 30-ig, míg kötött pályán 2036. december 31-ig a Társaság látja el a helyi személyszállítási közszolgáltatást. Ezzel egy időben, megszűnt a Cívisbusz Konzorcium.

Miskolcon – Szegedet is megelőzve - a vidéki városok között elsőként, 1897. júliusában indult útjára a villamos, a városon belüli menetrendszerű autóbusz-közlekedés kezdete pedig 1948. novembere. 1954-ben a két, addig önálló irányítású autóbusz és villamos üzemágat Miskolci Közlekedési Vállalat (MKV) néven egy szervezetbe integrálták. Ezt 1994-ben a város önkormányzata - 100%-os saját tulajdonrésszel - részvénytársasággá alakította.

Új gázbuszok Szegeden

Szegeden békés és példás egymás mellett élés jellemzi a Volánbusz üzemeltette helyi autóbusz-járatokat és az önkormányzat felügyelte kötöttpályás közlekedést, vagyis az elektromos üzemű villamosokat és a trolikat.

Szeged zöld várossá válását a Volánbusz is segíti, 2023 elején arról számoltunk be, hogy 164 új, sűrített földgázzal, CNG-vel üzemelő autóbusszal bővült a társaság flottája, ebből tíz Szeged helyi közlekedésében korszerűsíti a járműállományt. Az egyenként közel 100 milliós autóbuszok kisebb környezeti terhelést jelentenek, mint a leváltott járművek.

Néhány hónappal később, 2023 nyarán újabb „zöldítésről számolhattunk be. A Volánbusz a HUMDA Zöld Busz Program támogatásának köszönhetően 60 elektromos autóbusz vásárlásáról írt alá szerződést, melyek közül nyolc BYD K9UD típusú jármű Szegedre került. Ezek a helyi közlekedésében javítják a személyszállítás szolgáltatási színvonalát, hozzájárulva a fenntartható közösségi közlekedés megteremtéséhez.

Új elektromos buszok a Széchenyi téren

A BYD Europe B.V. által gyártott e-buszok június végétől álltak a megyeszékhely utasainak rendelkezésére. A fejlesztésnek köszönhetően a 82 darabos helyi járműállomány átlagéletkora 8,6 évről 7,7 évre csökkent. A beszerzés összértéke nettó 1,3 milliárd forint, amely a Zöld Busz Program közel 70 százalékos mértékű, vissza nem térítendő támogatásával valósult meg.

A BYD K9UD típusú járművek kéttengelyes, szóló, alacsony padlómagasságú, városi kivitelű autóbuszok. Töltésük normál körülmények között naponta 2-2,5 óránál többet nem vesz igénybe. Egy feltöltéssel – az időjárási körülményektől, útviszonyoktól függően – akár 300 kilométert is képesek megtenni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Tudta, hogy Bécsben már nem csak a templomban lehet beszélgetni egy lelki vezetővel? Toni Faber, a....
2025.12.04
A HangZóna mai vendége Mikesz Csaba a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató helyettese....
2025.12.04
Utolsó modellévét valódi újdonsággal indítja a Toyota Corolla, bár szó sincs technológiai....
2025.12.04
Amikor a hőmérséklet csökken, a parkoló autó belseje is gyorsan lehűl. A tárgyak vagy maga a jármű....
2025.12.04
A BMW M Motorsport és a PUMA novemberben, a kínai Chengdu Tianfu International Raceway....
2025.12.04
Első latin-amerikai autós központjának megnyitásával a Porsche megerősíti a márka hosszú távú....
2025.12.04
Eddig még csak ízelítőt adtak nekünk a fagyos reggelek, de érdemes felkészülni! A gépjárművek....
2025.12.04
A Kia 2026. január 9-én, a Brüsszeli Autószalonon mutatja be az EV2-t, egy Európának szánt,....
2025.12.04
A Lufthansa-csoport 11, a közelmúltban átvett A320neo családba tartozó repülőgépét vizsgálja, hírek....
2025.12.04
Igazán nagy élmény volt az Ioniq 9 rövid próbája. Pár óra, 100 kilométer a legnagyszerűbb....