Széchenyi István Egyetem

Különleges magyar autó a rotterdami versenyen

2015.05.16.

A Széchenyi István Egyetem SZEnergy Team csapata idén már nyolcadik alkalommal vesz részt a Shell Eco-marathon Europe versenyen. A 20 fős csapat tagjai gépészmérnök, villamosmérnök, mechatronikai mérnök, mérnök informatikus, építőmérnök és kereskedelem marketing szakos széchenyis hallgatók, akik a vasárnapi elutazás előtt mutatták be elektromos járművüket.

Tetszetős a 2015-ös, saját fejlesztésű kisautó.

A korábbi évekhez hasonlóan idén is napelemek biztosítják a segédtöltést az autónak, kiegészülve egy saját fejlesztésű munkapont követő rendszerrel – mondta el Pup Dániel tanszéki mérnök, aki a csapat alapító tagja és egyik vezetője. - A jármű teljes elektromos rendszere átalakult, a csapat ezen fejlesztéseivel nevez a Technical Award díjra is. A jármű orrkúp geometriája is jelentősen változott a jobb légellenállás érdekében. A versenyautó futóműve is módosításokon esett át és saját tervezésű, egyedi gyártású felniket is fejlesztett a csapat.

Az autó tetején levő napelemek az akkumulátor töltéséhez 20 százalékkal járulnak hozzá - feltéve persze, ha süt a nap.

A szemre is tetszetős jármű önsúlya 90 kilogramm. Egy feltöltéssel 25-30 kilométert képes megtenni. A sofőrnek legalább hetven kilogrammot kell nyomnia, ha ennél kevesebb, a verseny alatt a szervezők súlyokat raknak az autóba.

A győri egyetemista sofőr, Zámbó Zoltán egyébként sisakkal együtt pontosan hetven kilogrammot nyom.

 Az autó további érdekessége, hogy bizonyos műanyag elemeit 3D-s nyomtatóval nyomtatták. Így például az elektronika burkolata és a lámpaház is nyomtatással készült. A műszerfal helyén egy tablet van, a saját fejlesztésű elektronika 50 féle adatot tud a készüléken megjeleníteni, ami a boxutcában levő tableten is látszik,

Zámbó Zoltán sisak nélkül 67,5 kilogrammot nyom, sisakkal pont hetvenet.

A versenyt május 17 és 25 között Rotterdamban rendezik meg két kategóriában:  prototípus és az városi koncepció. A győriek ez utóbbiban indulnak egyedüli magyar csapatként. Sikereiket  a 2008-as és 2010-es  I., a 2012-es évben pedig II. hely fémjelzi. 2011-ben elnyerték a Shell Eco-marathon Europe Team Spirit különdíjat. Mivel a 2012-es versennyel megszűnt a tisztán Solar meghajtású járműosztály, 2013-tól az elektromos kategóriában versenyez a csapat. Tavaly negyedik helyezést értek el.

Az elektromos hajtás lelke az akkumulátor. 

„Célunk a verseny lényegéből adódóan, hogy az autót tökéletesítsük, optimalizáljuk, minimalizáljunk minden veszteséget, a módosítások által még könnyebb legyen a jármű tömege, ezáltal még energiahatékonyabbak legyünk. Szeretnénk a versenyig általunk kitűzött feladatokat maximálisan elvégezni, saját célkitűzéseinknek eleget tenni. Emellett ebben a számunkra még viszonylag új kategóriában is szeretnénk folyamatosan előbbre lépni, az eddigi teljesítményeinkhez képest egy jobb eredményt elérni” összegezte az idei terveket Zámbó Zoltán, a csapat pilótája.

A műszerfal egy tabletből áll.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.21
Bécs utcáin jelenleg 96 radardoboz van felszerelve. Legtöbbjük az elriasztását szolgálja, és csak....
2025.03.20
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.03.20
Meghalt a Ráckevén február végén elgázolt kézbesítő - közölte a Magyar Posta csütörtökön az MTI-vel....
2025.03.20
Alig néhány napja rukkolt elő a BYD a gépkocsik tetejébe integrált, AI-vezérelt drónrendszerével, a....
2025.03.20
Stratégiai partnerséget kötött a CATL és a NIO, melynek keretében a két vállalat a világ legnagyobb....
2025.03.20
Wayne Griffiths szerint még nem jött el az ideje egy Seat EV-nek, mivel először nyereségessé kell....
2025.03.20
A Tatabányai Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztálya a 11010/159/2025. bűnügyi számon....
2025.03.20
Könnyű UAS – azaz pilóta nélküli légijármű-rendszerekre vonatkozó – üzembentartói tanúsítványt....
2025.03.20
A Toyota a társadalmi felelősségvállalás, vagy épp a járműveink biztonságosságát, megbízhatóságát....
2025.03.20
Meghaladta a 10 milliárd forintot a sikeresen pályázók számára átutalt támogatások összege a....