technika

A kvantumfizikus csodagépe

2025.01.31.

Olasz stílus, német pontosság és szlovén agy szüleménye a legújabb ezer lóerős, autó, ami nem elektromos hajtásától különlegesség.

 

A legendás olasz tervezőház, az Italdesign immár a Volkswagen-csoport tulajdonában van, az idei CES rendezvényen mutatta be Quintessenza koncepciójának frissített változatát. A tanulmánymodell ötvözi a kupé elegáns karosszériáját egy pickup-szerű medencével a kivehető hátsó szélvédő alatt. A nagyközönség először tavaly áprilisban láthatta a Pekingi Autószalonon, a CES-en pedig az Italdesign is bemutatta az Elaphe cég által fejlesztett elektromost, vagyis a kerekekbe szerelt Sonic.1 villanymotoros változatot.

Az ötlet nem új, hiszen 1900-ban Ferdinad Porsche tervei alapján a világ első elektromos négykerék-hajtású autójának mindegyik kerekébe épített villanymotort a Lohner Werke.

A konstrukciót napjaink feltámasztó Elaphe rendszerét tesztelték már Audi R8-asban, BMW X modellben és teherautóban is.

A cégalapító így fogalmazta meg filozófiáját:

A kerékbe épített motorhoz nem kell sebességváltó, nincs erőátvitel, csak nyomaték!

A szlovén Elaphe technológia Andrej Detela találmánya, a kvantumfizikus már az 1980-as években elkezdte a kerékbe épített motoros megoldások fejlesztését. Andrej Detela és Gorazd Lampič vezérigazgató 2003-ban állt össze, majd három évvel később megalapították az Elaphet.

Az Elaphe azóta jelentős összegeket fektetett be számos fejlesztési területen, folyamatosan bővítve találmányait, újításait és fejlesztette termékeit.

A befektetések fő területei az egyedi kerékbe épített motorok, szabadalmaztatott vezérlő hardverek és szoftverek (Elaphe Propulsion Control Unit – PCU, vezérlők) fejlesztésére irányultak, azzal a céllal, hogy megteremtsék a technológiát a fenntartható jövő végső mobilitási élményéhez.

Az Elaphe cég korábban a Lordstown Endurance elektromos kisteherautóhoz szállított kerékbe épített motorokat és a CES-en mutatta be legújabb Sonic.1-es dizájnját. A motorok állandó teljesítménye egyenként 268 és 342 lóerő.

A Quintessenzában négy motor van, ezek mindegyike 21 colos átmérőjű és 24-es kerékre szerelve több mint ezer lóerőnyi teljesítményt ad.

Elaphe adatai szerint a korábbi három motoros változathoz képest az új rendszer jelentősen javítja a hatékonyságot, közel megháromszorozva a teljesítményt. Az új konfiguráció kiváló terepképességeket is kínál, a kerékkormányzás 20-szor gyorsabb, mint az előző rendszer.

Az Elaphe ismertetője szerint elhelyezésüknek köszönhetően a villanymotorok elhelyezésével javult a jármű útfekvése, mert a függőleges erők által kifejtett nagyobb nyomaték javítja a kanyarstabilitást. Ez a képesség potenciálisan akár helyettesítheti, vagy kiegészítheti a meglévő félaktív és aktív felfüggesztési rendszereket.

A fejlett invertervezérlő rendszer lehetővé teszi a hangprofilok és a kormányzás tapintásos visszacsatolásának testreszabását, ami a különböző gyártók, vezetői stílusok igényeihez igazítható. A Sonic.1 motorok szállítása a tervek szerint még ebben az évben elkezdődik, bár az Elaphe azt még nem jelentette be, hogy a motorokat a sorozatgyártású járművekben mikor használják majd.

Nem az Elaphe volt az egyetlen cég, amely a CES-en bemutatta az új kerékbe épített motortechnológiát. A Donut Lab is előállt a kerékbe épített motorok moduláris családjával, amely állítólag akár 845 lóerős teljesítményre képes.

Bár a kerékbe épített motorok számos előnnyel jártak, beleértve a csökkentett költségeket és az elektromos járművek jobb csomagolását, hosszú távú tartósságukat még nem bizonyították. Ezenkívül az általuk bevezetett megnövekedett rugózatlan tömeg negatívan befolyásolhatja a kezelhetőséget, ezért is mellőzték ezt a megoldást eddig a gyártók.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
Halálosan láthatatlan: Az ÖAMTC – Osztrák Autóklub -  riasztást adott ki a silány minőségű....
2025.02.10
A Széchenyi István Egyetem meghatározó szereplője az élenjáró járműipari technológiák....
2025.02.10
Michael Breme, igazgatóságunk elnöke és Achim Grewe, vállalatunk pénzügy, IT, beszerzés, compliance....
2025.02.10
Egyre többször és egyre nagyobb mennyiségben érik el Magyarországot is a Szaharából induló....
2025.02.10
Nem csak nálunk, Ausztriában is lopják a közlekedési táblákat.   ..
2025.02.09
A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte,....
2025.02.09
A Kia legkelendőbb autója a K4 volt januárban.  ..
2025.02.09
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Erzsi néni a grátisz tolatásjelző az....
2025.02.09
Először látható igazi fotókon a Vanwall első modernkori utcai autója, ami történetesen egy....
2025.02.09
Az Ariya NISMO nagyobb teljesítményt és feszesebb kormányozhatóságot kínál. ..