hadi technika
A Trianon utáni szigorú fegyverzetkorlátozás miatt sokáig nem gyártottak magyar lánctalpas harci járműveket: a Szövetségi Tanács 1922. június 12-i határozata tizenkét páncélos beszerzését engedélyezte, de végül csak egyetlen győri prototípus készült.
Az Antant ellenőrzések enyhülése után a gazdasági világválság korlátozta a haderő-fejlesztést, melyet a háborús készülődés indított újra.
Az Iparügyi Minisztérium már korábban erőltette a hazai gyártást, ám a fejlesztésekhez kevés volt az idő és a pénz, ezért külföldi licencvásárlásokban gondolkoztak. 1928-ban az Antant Nagykövetek Tanácsa engedélyt adott páncélos járművekre, de azzal a feltétellel, hogy beszerzés és gyártás előtt ellenőrzésre be kell mutatni és jóvá kell hagyatni a terveket.
Toldi páncélos, 1943 Forrás: Lissák György/Fortepan
A két világháború között a Krupp, Mercedes és Klöckner Humboldt Deutz (Magirus) szállított motorokat és más részegységek, de többnyire avult technikákat, így a magyar honvédség új partnereket keresett.
Az első Toldi harckocsi a svéd L-60-as, a Turán 40M páncélos a cseh T-21-es tervei alapján készült. 1940. végén indult a Weiss Manfréd műveknél a Zrinyi M43-asok, majd a Turánból továbbfejlesztett Tas nehéz-harckocsik gyártása, ami a késedelmesen érkező és rossz minőségű alkatrészek miatt messze elmaradt a Huba Hadrend tervezett darabszámától.
1938-1944. között Magyarországon 908 páncélos készült, a legtöbb a MÁVAG-nál (276 db.), valamivel kevesebb gyártott a Weiss Manfréd (257 db) és a Ganz (238 db). Az összmennyiség harmadát Turánok adták, a többi Toldi, Nimród, Tas, Nimród és Zrinyi volt.
Szovjet JAZ tűzérségi vontató, ennek mintájára készült a magyar lánctalpas Forrás: NAMI
A második világháború után leginkább szovjet páncélosok kerültek hadrendbe, a magyar gyártmányú lánctalpas katonai járművekből kevés készült.
A korábbi lánctalpasokhoz hasonlóan a Csepel 800-as sem volt magyar fejlesztés, az alapul szolgáló JaAZ M-2 vontató Jaroszlávban készült 1943-ban. Az első szériákat a GAZ által gyártott szovjet T-60-as könnyű harckocsi részegységeiből rakták össze, ám a német légierő bombázása után a gorkiji üzem nem tudott hajtóműveket gyártani.
A szovjet motorokat amerikai segítséggel pótolták: a General Motors Company szállította a GMC 4-71 dízelmotorokat, ám a gázolaj dermedése, a nehézkes hidegindítás miatt 1944-től lánctalpas vontatók ismét benzinesekkel készültek.
Csepel 800-as Forrás: Csepel Autógyár
1945 őszétől MAZ-hoz került a típus gyártása és az immár Minszkben készülő M-2-es változat licence alapján született a Csepel 800-as. A magyar lánctalpasokba az osztrák Steyer szabadalma alapján gyártott 125 lóerős teljesítményű folyadékhűtéses, hathengeres dízelmotorokat építették.
A 800-as tervezése Kovácsházy Ernő, Baliga István és Kozma László munkája.
Kovácsházy tapasztalt mérnök volt, ő már részt vett a Turán és Zrinyí rohamlöveg, valamint Tas harckocsi fejlesztésében, ezért több évig mellőzték munkásságát, ami nélkülözhetetlennek bizonyult, ezért állást kapott a jármű-, és hadiipart irányító Nehéz Ipari Központban. A NIK programjának keretében született több katonai teherautó vontató és terepjáró, így a 150-es modell, valamint a lánctalpas 800-as.
Csepel 800-as 1959 Barbjerik Ferenc fortepan
Dísszemléken többször vonultak Forrás: Berkó Pál/Fortepan
Bár motorháza, vezetőfülkéje és neve is Csepel volt, mégsem a szigethalmi gyárban készült, mert akkoriban ott minden kapacitással a teherautógyártást kellett kiszolgálták, így a lánctalpas 800-asok az 1951-ben alapított Gödöllői Gépgyárhoz kerültek, a nullszéria dátuma 1955, a négyszázadik búcsúpéldányé 1958.
Az ötvenes években a 800-asokat katonai díszszemléken láthatta a nagyközönség az akkori Felvonulási téren és a Hősök terén, miközben tüzérségi lövegeket vontatva vonultak a kockaköves úttesten, ahonnan a legénység tisztelgett a dísztribün felé.
A típust a hatvanas években selejtezték le a Magyar Néphadseregből, sajnos egyetlen példánya sem került múzeumba.
Parádé a Hősök terén, 1958-ban, elől egy GAZ 67-es Forrás: LSB
Csepel 800
Hosszúság: 5035 mm
Szélesség: 2720 mm
Magasság: 2350 mm/2470 mm (fülke/ponyvás raktér)
Nyomtáv: 2410 mm
Saját tömeg: 6980 kg
Terhelhetőség: 2000 kg
Vontatható tömeg: 8000 kg
Üzemanyagtank: 440 liter
V. max 35 km/h
Hatótáv műúton: 300 km
Gázlóképesség: 0,6 m
Nullszéria tereppróba Forrás: LSB
Ahogy a két világháború között, úgy az ezredfordulón ismét a németek domináltak a járműgyártó partnerek között és 2022-ben már a hadiiparban is kiemelt szerephez jutottak és szerepük folyamatosan nő. Erről így nyilatkozott márciusban Palkovics László miniszter, aki szerint „szerencsés időben szerencsés döntést hoztunk” a 2030-ig tartó időszak védelmi ipari beruházásairól.
Zalaegerszegen a magyar állam és a német Rheinmetall közös beruházásában épül a Lynx-harcijárműgyár, melynek termékeit az üzem szomszédságában működő ZalaZone komplexum off-road részén lehet tesztelni.
Német Lynx páncélos Forrás: Rheinmetall
Palkovics László akkori innovációs és technológiai miniszter a projekt apropóján ezt nyilatkozta: Az újjáéledő védelmi ipar 2030-ra a térség meghatározó szereplőjévé teheti Magyarországot. A jövőkép szerint a következő évtized elejére az ágazat magas önellátási szinten biztosítja a Magyar Honvédség feladatainak teljesítéséhez szükséges eszközöket és szolgáltatásokat, versenyképes termékeivel sikeresen jelenik meg a külföldi piacokon. Hosszú távon a legígéretesebb kitörési pont az lehet, ha hazánk nemzetközi védelmi ipari kutatás-fejlesztési és innovációs központtá válik.
A jövő technikája és technológiája Forrás: Rheinmetall
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!