lítium
A részvényárak azután ugrottak nagyot, hogy a CATL megerősítette, hogy augusztus elején bezárta a Jiangxi tartományban lévő bányát. Az elemfém ára a kínai árutőzsdén csúcson járt a hír hatására.
A CATL bánya - a kínai lítiumközpont, Yichun legnagyobb bányája - sorsa hetek óta szoros vizsgálat alatt állt, mivel a hatóságok nem hosszabbítják meg az engedélyt. A bánya a Bank of America szerint a globális termelés mintegy 6 százalékát adja, míg a régió más bányái legalább további 5 százalékot.

"Azt hiszem, ez azt jelenti, hogy a lítium ára rövid távon nagyon nagy felfelé ível" - mondta Matty Zhao, a hitelező kínai részvénykutatásának társvezetője a Bloomberg TV-nek adott interjúban.
A lítiumgyártók a globális kínálati túlkínálattal küszködnek, amelyet súlyosbít az elektromos járművek iránti kereslet ellenszele, beleértve Donald Trump elnök által az iparágnak nyújtott ösztönzők visszavágását az Egyesült Államokban. Kínában az úgynevezett forradalomellenes kampány spekulációkat táplált egy olyan ágazat lehetséges megszorításairól, amely egyértelműen szenved a túlkínálattól.
A CATL, a világ legnagyobb akkumulátorgyártója augusztus 11-én megerősítette a Jianxiawo bánya bezárását, és közölte, hogy a lejárt engedély megújítására törekszik, további részletek közlése nélkül. Az üzem legalább három hónapra bezár, mondták az ügyet ismerő személyek a Bloomberg Newsnak, miután a bányászati engedélye augusztus 9-én lejárt. A kínai vállalat közölte, hogy a munkabeszüntetésnek alig lesz hatása a teljes működésére.
Sok kínai akkumulátorgyártó vállalathoz hasonlóan a CATL is agresszívan bővítette a lítiumtól a nikkelig és a kobaltig terjedő ásványi anyagokkal kapcsolatos beruházásait, hogy hosszú távú ellátást biztosítson és csökkentse a költségeket. Ez a vertikális integráció segítette Kínát abban, hogy a világ vezető elektromosáram-gyártójává váljon.
Az Asian Metal szerint a lítium-karbonát spot ára Kínában 3 százalékkal emelkedett, és elérte a tonnánkénti 75 ezer 500 jüant, ami február óta a legmagasabb érték. A Liyang Zhonglianjin E-Commerce platformon, a hazai befektetők körében népszerű piacon kereskedett lítium-karbonát ára ma több mint 10 ezer jüannal, tonnánként 85 ezer 500 jüanra drágult novemberi szállításra. Az esemény hatására az ausztrál lítiumgyártók részvényei is megugrottak.
A kereskedők és az iparági vezetők más bányászati korlátozásokra figyelnek a kínai Yichun város környékén, amely az akkumulátor-fémek központjává vált. Egy helyi kormányzati ellenőrzést és vizsgálatokat tartott, amely a bányászati regisztrációs és engedélyezési folyamat során szabálytalanságokat állapított meg.
"A CATL helyzete nem változtatja meg a piac túlkínálati struktúráját" - mondta Zhang Weixin, a China Futures elemzője az Automotive News China szaklapban. "Ha azonban a termelési zavar szeptember 30. után más Yichun-bányákra is kiterjed, a lítium árszintje még magasabbra emelkedhet."