járműtörténelem

A legendás Lamborghini V12, amelyhez Versace sofőrcipőt tervezett

2022.10.11.

2022-ben a Lamborghini V12-esét ünnepli, a legendás tizenkét hengeres motort, amely a márka legikonikusabb modelljeit hajtotta közel 60 éves történetében.

Ezek közé tartozik a Murciélago, a Lamborghini modell, amely 2001 szeptemberében debütált a Frankfurti Autószalonon, és az volt a feladata, hogy a történelmi V12-es motort a 21. századba vigye. Kifejezetten jól teljesítette ezt a feladatot, mert a 6,2 literesre bővített motorja még a modell premierjén is 580 LE maximális teljesítményt adott. Nagyon magas teljesítmény, figyelembe véve a nagy katalizátorokat, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a járművet a világ minden piacán regisztrálják, különösen azokon, ahol a különösen szigorú károsanyag-kibocsátási előírások érvényesülnek.

Fotók: Lamborghini

A Murciélago volt az első Lamborghini, amelyet teljes egészében CAD-CAM rendszerrel terveztek. Ez különösen magas szintű tervezési pontosságot garantált, és lényegesen jobb minőségű összeszerelést és olyan részleteket tett lehetővé, mint a résméretek. A Murciélago esztétikáját teljes egészében az új tervezési részlegben, a Centro Stile Lamborghiniben teremtették meg. Ezt Luc Donckerwolke vezette, aki már újratervezte a Diablot, de abban a ritka kiváltságban részesült, hogy üres rajztábláról indulhatott a Murciélago karosszériájának és belső kialakításának egyaránt. A teljes magasságot mindössze 120 centiméterre korlátozták, és az ollós ajtók jellegzetessége megmaradt.

A tizenkét hengeres fejlesztése

Létrehozásakor a Murciélago csak zárt változatban volt elérhető, 6,2 literes motorral, amely 580 LE-t adott 7200-as fordulatszámon. A száraz olajteknős kenésnek köszönhetően a Murciélago motorja öt centiméterrel alacsonyabb volt, mint a Diabloé, ami nyilvánvaló előnyökkel járt a vezethetőség terén. 3,8 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/h-ra, végsebessége pedig 330 km/h

2004-ben a Murciélago kupé egy roadster változattal bővült. A Murciélago második generációját, hivatalos nevén Murciélago LP 640-4 (kupé és roadster), 2007-ben mutatták be, és 2010-ig gyártották V12-vel, amelyet 640 LE-re fejlesztettek tovább 8000-es fordulatszámon. 2010-ben piacra dobták a Murciélago LP 650-4 Roadstert manuális tetővel és megnövelt 6,5 literes motorral, 650 LE-vel 8000-es fordulatszámon. 2009-ben és 2010-ben a 670-4 SV (Super Veloce) 670 LE-vel és 341 km/h végsebességgel készült. Súlyát bő 100 kilogrammal csökkentették azáltal, hogy különféle alkatrészekhez szénszálat használtak.

Minden Murciélago-t négykerék-hajtással szerelték fel, a rendszert közvetlenül a Diablotól örökölték. A Ferguson viszkózus differenciálmű a nyomaték 70 százalékát a hátsó tengelyre tudta küldeni, míg 30 százalékát az első tengelyre. Az alváz szénszálas alkatrészekből és alumínium kompozit platformszerkezetből állt, és akkoriban a Lamborghini valaha készült legmerevebb alváza volt. Az alvázat teljesen újratervezték, új felfüggesztéssel és új geometriával.

Manuális váltó

A Murciélago volt az utolsó V12-es Lamborghini, amelyet kézi sebességváltóval, jelen esetben hatfokozatú plusz hátramenettel szereltek fel. Később a kézi sebességváltóhoz egy elektronikus, automata váltót is kínáltak opcióként, amelyben a sebességváltásokat a kormány mögötti váltófülekkel végezték.

Verseny

2004-ben a Murciélago debütált a versenyeken az R-GT-vel. A Nemzetközi GT Bajnokságra fejlesztették ki az FIA égisze alatt és az ACO a japán bajnokságra. Kilenc jármű készült, mindegyik csak hátsókerék-hajtással. A szénszálas alkatrészek következetes használatának köszönhetően jelentősen könnyebbek voltak, mint a sorozatgyártású járművek. Nagyobb kerekekkel és fékekkel is felszerelték.

A név

Hagyomány, hogy a Sant'Agata bolognai gyártó a bikaviadal világából választja modellneveit. A "Murciélago" név spanyolul denevért jelent. A legenda szerint egy ilyen nevű bikát, amely túlélte a bikaviadal-arénát, Don Antonio Miura kapta. A híres tenyésztő Miura bikáit állítólag ez a példány szülte. A valóságban nincs bizonyíték erre a legendára, amely kronológiai eltéréseket is tartalmaz.

Limitált kiadás

A Murciélago-t számos limitált szériában is gyártották. A modellt az Automobili Lamborghini 40. évfordulója alkalmából fejlesztették ki, és 50 darabot gyártottak belőle. A 40. évfordulót a zöld „Verde Artemis” különleges árnyalatáról, néhány szénszálas külső részletről, átdolgozott felnikről, nyitott kipufogórendszerről és a bőrrel borított belsőről, markáns dizájnú számozott plakettről lehetett felismerni.

2006-ban mutatták be a Murciélago LP 640 Versace-t, amely csak két színben – fekete vagy fehér – volt elérhető. A Lamborghini Ad Personam és a Versace stylistjai egy különleges, kéttónusú belsőépítészeti és hozzáillő poggyászkészletet készítettek, amelyet szintén a Versace gyártott. Egy sál és egy sofőrcipő is kifejezetten a modellhez van szabva, mindkettőt Versace logóval látták el.

A 670-4 SV "China Limited Edition"-t kizárólag a kínai piacra szánták, és mindössze tíz darabos limitált kiadásban gyártották. A motorháztetőn és a tetőn lévő függőleges csíkról lehetett felismerni.

Sebességrekord Nardòban

2002 februárjában a Lamborghini egy Murciélago-t hozott a Nardò-i (Puglia) tesztpályára, hogy új sebességi világrekordot állítson fel egy sorozatgyártású, utcai legális jármű esetében. Giorgio Sanna tesztpilóta, a Lamborghini Squadra Corse vezetője ült a volán mögött. A célt a tankolás közbeni nem tervezett gumicsere ellenére sikerült elérni: a Murciélago 305,048 kilométert (189,55 mérföldet) tett meg egy óra alatt. Az akkori leggyorsabb kör átlagsebessége 325,98 km/h (202,55 mph) volt. A 100 kilométeres vagy 100 mérföldes távokon is rekordok születtek.

Murciélago a filmben

Több tucat film és zenei videó használta fel a Murciélago-t kiemelkedő szerepekben. Leghíresebb filmes szereplése kétségtelenül a 2005-ös Batman Begins, amelyben a Christian Bale színész által alakított Bruce Wayne/Batman személyes járműveként látható. Kivételes a Murciélago pályafutása a videojátékok terén is, ahol például a Gran Turismo 7-ben, a Forza Horizon 1-4-ben, az Asphalt 7-ben, a Drive Club-ban és a Horizon Chase-ben használták.

A Lamborghini „tiszta” V12-es belsőégésű motorjának gyártása az evolúció utolsó szakaszában a legújabb Aventador Ultimae-vel leáll 2022 végén: az Aventador utódja jövőre egy új, plug-in hibrid V12-vel jelenik meg.



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.10.06
A Mátrix és a John Wick mozifilmekből ismert 60 éves hollywoodi sztárról sokan tudják, hogy szereti....
2024.10.06
Elég sok tényező közrejátszik abban, hogy szabálytalanul vezetünk, ezeket gyűjtöttük össze Tóbiás....
2024.10.06
A 2024-2025-ös idényben az élvonalban szereplő Esztergomi Kézilabda Club három Vitara típusú....
2024.10.06
Folytatódott a pofátlan(tan)ítás Nógrád vármegye közútjain. ..
2024.10.06
Az Európai Bizottság pénteken jelentette be, hogy az európai uniós tagállamok többsége megszavazta....
2024.10.06
Épp a Denza márka felfutásakor adja el részesedését a Mercedes a BYD-nek. ..
2024.10.05
Az első futamot megnyerte, a másodikon pedig harmadikként zárt a friss hatszoros Európa-bajnok Kiss....
2024.10.05
Érdekes autóötletek születtek a szomszédban, de némelyikből még prototípus sem lett. ..
2024.10.05
Megérkezett Budapestre az első CAF-villamos, amelyet Spanyolországban gyártottak és szereltek össze....
2024.10.05
Indiában bemutatták a 120 LE-s motorral szerelt F99 elektromos superbike-ot. ..