európai autógyártás

A legendás Yugo kompakt ferdehátúként tér vissza

2025.05.15.

Kompakt ferdehátúként tér vissza az autópiacra a délszláv térség legendás Yugója.

A tizenöt éve hamvába holt ikonikus modell feltámasztásáról szóló első hírek két-három hónapja láttak napvilágot. Akkor bemutatták az első skicceket, most pedig koncepciós változatban is látható.

A „makett” leleplezése a müncheni Car Design Event rendezvényen történt meg, a működőképes  prototípust pedig már belgrádi Expo 2027 kiállításon be akarják mutatni.

A képek magukért beszélnek: az újjászületett Yugo az európai B-szegmenst célozza meg, kompakt, vagyis kis városi autónak szánják. A Volkswagen Polo, a Renault Clio és a Citroën C3 fémjelezte szegmensben fog versenyezni. Az ötletgazdák legfontosabb üzenete az, hogy az új Yugo kategóriájának legolcsóbb modellje lesz az európai piacon.

A ferdehátú karosszériája – akárcsak a nagy elődé - szögletes, klasszikus vonalvezetésű, kétajtós elrendezéssel. Elül karakteres kialakítást kapott az autó, kifejezetten magas az „üvegvonala”, a motorháztető széles, a csomagtér ajtaja pedig meredek.

Az új Yugo belsőégésű – szívó és turbofeltöltős – motorral, illetve villamosított hajtáslánccal is elérhető lesz, manuális és automata sebességváltóval egyaránt. A Yugo feltámasztásának értelmi szerzője Aleksandar Bjelic ismert német autóipari mérnök és közgazdász, aki jelenleg a Belgrádi Egyetem tanára.  Bjelic kizárólagos jogot szerzett a Yugo modellnév használatára.

Az eredeti Yugo-t a szerbiai Zastava gyárban szerelték össze. Az első példány 45 éve látott napvilágot, de a "nagy" Jugoszlávia szétesését követő háborúk és szankciók miatt a márka haldokolni kezdett, és 2008-ban végleg leállt a gyártása. Időközben azonban megjárta a nagyvilágot, még Afrikába és az Egyesült Államokba is eljutott, ahol 3990 dolláros kezdőárral jelentősen alákínált az ottani piacon kapható autóknak. A modellből több mint 800 ezer készült el 1980 és 2008 között.

Bjelic és a formatervező, Darko Marceta szemlátomást azt vette a fejébe, hogy a feltámasztott autó - korszerűsége ellenére - hű marad a múltjához és gyökereihez. A mératarányos „műből” ítélve a múlt megidézése jó sikerül, az autó külsőleg harmonikusan ötvözi a múltba és a jövőbe kacsingató motívumokat, a híres elődjéhez hasonlóan kétajtós és csapott hátú.

Bjelic egy külső cég platformjára akarja építeni a Yugót, vagyis  nem kell az alapokról új architektúrát fejleszteni. Ez is követi a múlt stratégiáját, hiszen az eredeti Yugo is egy másik autó, a Fiat 128-s platformjára épült.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.21
A szabálytalan járművezetőt a túlsúly megszüntetésére, és a tetemes bírság megfizetésére kötelezték....
2025.12.21
Cikázott az almádi forgalomban, aztán hátulról belerohant egy szabályosan közlekedő autóba. ..
2025.12.21
Igen, egy újabb kínai gyártó a láthatáron az európai piacok számára, ám a Changan látványosan....
2025.12.20
A Peugeot új Hypersquare rendszere nem egyszerű innováció, hanem korszakváltás. A francia márka....
2025.12.20
Mostanában egymás után dobta piacra a hajdan volt nagysikerű R5, R4 és legutóbb a Twingo kiskocsi....
2025.12.20
A Mazda CX-5 mára a globális SUV-szegmens egyik ikonikus modelljévé vált. Története azonban számos....
2025.12.20
Jól megy sokaknak Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára. Nézzük,....
2025.12.20
Nagy karambol történt a körgyűrűn, emiatt lényegében megbénult a forgalom az M0-on. ..
2025.12.20
Európa egyik legkorszerűbb vasúti-közúti terminálját építi meg a 2027-ig Szegeden a METRANS, a....
2025.12.20
Teljes szélességében lezárták a 87-es főút egy szakaszát, miután egy kisbusz és egy személyautó....