Teszt

A legmenőbb fagyiskocsi - Harley-Davidson Tri Glide Ultra Classic

2014.06.01.

Rendhagyó módon kezdjük a 2014-es motoros újdonságok bemutatását. Amerikában a Harley-Davidsonok eladási listáján a 6. helyen áll látványos háromkerekű. Megnéztük, kipróbáltuk, csakhogy kiderüljön miért ennyire kelendő!

Szöveg: Horváth Miklós, Fotó: Abai Róbert és Horváth Miklós

Kezdjük a célcsoport-meghatározással, vagyis annak cáfolatával, ugyanis a gyár szerint azoknak ajánlott a Tri Glide, akik életkoruk vagy korábbi sérüléseik miatt igénylik az állandó stabilitás meglétét, és szégyenszemre a bevállalós hölgy motorosokat is (életkortól függetlenül) az említett háborús veteránokkal egy kalap alá vették. Amerikában nagy valószínűséggel nem háborodik fel senki egy ilyen marketing szövegen, mivel ott nagyban eltér a motoros kultúra és az anyagi helyzet a minden szempontból érzékenyebb európai viszonyoktól, ennek köszönhetően befogadóbb a piaci környezetet egy ilyen kuriózum járgány számára. Hazánkban és az öreg kontinensen a közel tízmilliós vételár miatt sem gondolom, hogy egyensúlyzavaros nyugdíjasok legyeskednének a Harley szalonban egy ilyen trike körül, ellenben a feltűnést és különcséget kedvelő tehetősebb motorosok közül bizonyára többen engednének a csábításnak, ha egyszer megtapasztalnák micsoda kaland a Tri Glide-dal krúzolni és mennyire hatásos belépő egy ilyennel megjelenni.

2009-ben Barack Obama beiktatási ünnepségének menetét is egy Tri Glide vezette - még több kép a galériában

A motoros társadalomban egyébként is külön kasztba sorolt Harley-s szubkultúra teljesen más szemlélettel válaszolja meg azt a kérdést, hogy kinek és miért jó egy efféle masina. Egy biztos, nem csak a gyár által meghatározott célcsoport tagjainak ajánlott, éppen ezért érdemes félretenni a fenntartásokat mindenkinek, annak is, aki eddig kizárólag a kétkerekűek iránti vonzalmában élte ki motoros vágyait. A modell történetének egyik ismert darabját, a Servi Car-t legtöbben a Bűnvadászok (1977) c. filmben láthattuk, amelyben Bud Spencer közlekedett az amerikai rendőrségnél rendszeresített „fagyiskocsival” a maga komótos stílusában. Utóbbi jelzőért Geronimo, a film szőke indiánja természetesen megkapta a magáét, amiből levonható a tanulság: sose gúnyolódj egy trike-ossal! Az említett modell koncepcióját egyébként az 1932-es válság szülte (és egészen 73-ig gyártásban volt), amikor is a cégnek kétségbeejtően szüksége volt az eladások fellendítésére, ennek érdekében bővítette modellpalettáját a háromkerekűvel, melynek célcsoportja az autójavító műhelyek, kisvállalkozások és kereskedések voltak.

Teljes hossz: 2670 mm, tengelytáv: 1670 mm, ülésmagasság: 720 mm, és az 545 kg-os száraztömeg miatt széria az elektromos hátramenet

A 2014-es megújulás a RUSHMORE projekt jegyében ment végbe. Az esztétikai, kényelmi és biztonsági funkciók mellett a műszaki részletek tökéletesítésére is kellő figyelmet fordítottak. Ahogy ez mostanság lenni szokott, a klasszikus megjelenést egy modernizált tartalommal igyekeztek megtölteni, mint ahogy ez megfigyelhető az utóbbi időben megjelent japán és német roadsterek és café racerek esetében is. Talán e miatt volt a legnagyobb felháborodás a tengerentúli márkafunok körében, amikor bejelentették, hogy a mindenki kedvencének tartott 103 köbinch-es blokk vízhűtést kap. A hír hallatán eltorzult arcvonásokat az állította helyre, hogy a teljesítménynövelés érdekében csupán egy vízgyűrűt kapnak a kipufogó szelepek fészkei, ennek köszönhetően csak a hengerfej kerül átalakításra, és a V2-es hengerek hűtőbordázata mégsem válik a modernizálás áldozatává. Azt ugye mondanom sem kell, hogy a japán vízhűtéses blokkok majmolásának titulálták sokan ezt a lépést, de aztán az észérvek győztek. A teljesítmény a vízhűtésnek és a kompresszióviszony növelésnek köszönhetően 5 százalékkal gyarapodott, miközben a hengerfalának és a blokk egységének külső dizájnja a tervezők kreativitásának köszönhetően alig változott. A fent említetteken túl három szempontot kellett még szem előtt tartaniuk a fejlesztőknek: alacsonyabb fordulaton jelentkező csúcsnyomatékot, nagyobb végteljesítményt és változatlanul impresszív hangot kellett kicsikarni a szinte már végletekig tökéletesített erőforrásból. A gyár általában nem adja meg a lóerő adatot egyik modellnél sem, ugyanis szerintük csalóka lenne az alapján megítélni, milyen is a paripával falni a kilométereket. Állítólag bőven elég tudni, hogy már 3750-as motorfordulatnál rendelkezésre áll a bődületes, 138 Nm-es a nyomaték, én azonban nem nyugodtam, amíg ki nem derítettem, hogy 87 lóerő áll rendelkezésemre az 545 kg-os tricikli mozgatásához. A nyomatékban felettébb gazdag 1690 köbcentiméteres aggregát minden szempontból élvezetes darab, nem csoda, hogy az őshazában mindenki tartózkodna attól, hogy hozzányúljanak a fejlesztők.

Az 1690 ccm-es V2-es 138 Nm (3750 1/min.) nyomatékot és 87 lóerőt továbbít a méretes hátsókerekekre bordás-szíjon keresztül

A hang továbbra is élvezetes minden fordulatszám tartományban és ehhez párosul még egy igazi V2-es rezonancia, amit a motor minden részletében érezhetünk egészen addig, amíg meg nem feszül a hajtáslánc, és ahogy 1500-hoz közeli fordulatszám tartományba nem kerülünk. A váltó brutális csattanásokkal erősíti meg a kapcsolási érzetünket, de olyannyira nyersre sikeredett, hogy az üres állást égetően hosszú ideig kellett néha keresgélni. A kényelem és ergonómia terén sem kényszerülünk kompromisszumokra a Tri Glide nyergében. A szélvédelmen javítottak a Batwing-fejidom és a szellőzők aerodinamikájának optimalizálása révén, az ülések pedig változatlanul kényelmesek és ideális pozíciót biztosítanak kis- és nagytermetűeknek egyaránt. Az egyetlen kérdés csupán a kanyarodás. Mivel itt nincs lehetőség a döntésre, némi megszokást igényel az íven maradáshoz szükséges kormánymozdulat, vagy a teljesen alászedett kormány távolabbi csutkájának elérése.

A Splitstream szellőzőn keresztül meghosszabítható a plexi szélvédelme

A lábbal működő rögzítő fék praktikus és könnyen alkalmazható, viszont az amerikai bemutató szemináriumokon úgy beszélnek róla, mintha a Harley találta volna fel a spanyolviaszt. Szerencsére a mi dolgunk csak annyi, hogy üdvözöljük az újítást és használjuk mindig. Az infotainment is frissült, az új 6,5 colos kijelző grafikája jobb, mint az előző, valamint 9 nyelvet ismerő hangvezérléssel is irányítható. A rendszer elmaradhatatlan része a tempomat, bluetooth és intercom csatlakozó, valamint a navigáció és a minőségi hangrendszer. A zenehallgatásról meg csak annyit, hogy ehhez a műfajhoz hozzátartozik, akkor is, ha már egyáltalán nem élvezetes a tempó, szél- és a motorhang miatt. Egyébként kb. 70 km/h-ig teljesen jól hallható minden, azt követően hiába tekeredik felfelé a hangerő automatikusan, már nem hallani tisztán semmit, ez azonban nem a rendszer hibája.

Ilyen az egyszerű és praktikus rögzítőfék, egyenesen Amerikából

Az ABS-rendszerű Reflex fékek elöl 6 dugattyún keresztül hatnak a 317,5 mm-es dupla tárcsákra, hátul pedig mindkét oldalon 254 mm-es tárcsákat fékezünk, de nem a megszokott módon. A fékpedálra taposva a hátsó kerékfék szerkezetek működésbe hozatalával együtt az első féknyergek 2-2 fékdugattyúját is aktiváljuk a hatból, ezáltal 30 százalékkal javul a fékhatás és az fékerő elosztás. A kormányon lévő fékkart működtetve a hátsó fékkörtől függetlenül lassíthatjuk az első kerekeket. A 49 mm-es első villák csillapítása kifogástalan volt, azonban a Budapest környéki utakon a hátsó felfüggesztés olykor a merevtengelyes rugózási komforttal konvergált. A megoldás határozottan annyiból áll, hogy hagyjuk el minél hamarabb a várost és igyekezzük elkerülni a stílusidegen utakat, amit a 115 mm-es hasmagasság is indokolttá tesz.

A fékteljesítmény abszolút passzol a méretekhez és tömeghez

Hogy milyen közlekedni vele a magyar aszfalton? Nos, elsőként az jut eszembe a kérdés kapcsán, hogy a körforgalomban közlekedő autók több esetben is megálltak és maguk elé engedtek, csakhogy jól megnézhessék a részletgazdag masinát. Hasonlóképp a forgalom többi résztvevője is, akár ellenkező, akár egy irányba haladt velem, mosolyogva nézte, ameddig csak látta. Azonban minden más esetben erőteljesen kiütközött a cikk elején említett Harley-s elfogultság és annak ellentéte. A hétköznapi emberek számára a vételár a legijesztőbb, a nem H-D-s motorosok körében talán a három kerék lehet az egyetlen ellenérv, viszont az általam ismert Harley tulajdonosok fele vélekedett úgy, hogy egyszer az életben szeretne egy trike-ot. Utóbbi csoport tagjai őszinte bevallásuk szerint, Amerikába legalább annyira szerelmesek, mint a 110 éves márka termékeibe, és ezzel megfogták a trike-kaland lényegét. Nem csak pénz kérdése ez a motor a mi kis hazánkban!

A június 4-én kezdődő 15. Harley-Davidson Open Road Fest rendezvényen az összes 2014-es újdonságot kipróbálhatják a jogosítvánnyal rendelkező érdeklődők. Részletek itt: http://www.openroadfest.hu/

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....
2025.12.05
Megpróbált meglépni a járőrök elől egy autós, aki ittasan ült volán mögé. Mint kiderült, ő maga is....