abroncs

Legyünk körültekintőek, mielőtt felszereljük a nyári gumiabroncsokat

2014.03.31.

A tavasz kezdete a gumiabroncscsere ideje: leszereltetjük a téli kerekeket, átveszik a helyüket a nyáriak. Az autósok túlnyomó része több éve használatban lévő gumiabroncsokat tart otthon, éppen ezért felszerelés előtt nem maradhatnak el az ellenőrző vizsgálatok, hogy kiderüljön: kielégítik-e az abroncsok az elvárt minimális követelményeket?

Nagyon lényeges, a tapadást alapvetően meghatározó tényező a gumiabroncs kora. Egyetértés van a gumiabroncs ipari szakemberek között abban, hogy az első felszereléstől számított legfeljebb hat szezonig szabad visszatenni a gumiabroncsokat a felnikre, mivel az ennél tovább megtartott abroncsokkal járművünk menettulajdonságai – különös tekintettel a nedves felületen mutatott képességekre és a fékútra - számottevően romolhatnak. Jó tudni, hogy a legfeljebb három évig szakszerűen (azaz száraz, hűvös, UV-fénynek nem kitett helyen) tárolt abroncs az újjal egyenértékűnek számít, viszont a tíz esztendős gumiabroncsokat az alapanyag elöregedése miatt általában akkor is célszerű lecserélni, ha futófelületének állapota ezt egyébként nem indokolná. Az öregedés egyértelmű jele a kirepedezett profil és oldalfal, s e folyamatot már nem tudjuk visszafordítani, legfeljebb szakszerű és rendszeres ápolással, helyes tárolással késleltethetjük.

Magunk is könnyedén meggyőződhetünk a gyártási időpontról: az oldalfalba nyomva megtaláljuk a DOT jelölést, és mögötte négy számot. A második kettő a gyártási évre, az első kettő pedig a gyártás hetére utal, vagyis például a DOT 3613 azt jelenti, hogy a gumiabroncs 2013. év 36-ik hetében készült. Az abroncsok élettartama szempontjából meghatározóak a használati körülmények is. Így például, hogy milyen a jármű állapota, rendben vannak-e lengéscsillapítói, felfüggesztései. Befolyásoló tényező az autó kezelése, azaz rendszeresek-e a gyors, akár kerékkipörgéses indulások és az erőteljes fékezések, mennyire egyenletes sebességgel hajt a vezető, hogyan közelíti meg a járdákat, padkákat, és nem utolsó sorban a keréknyomás. Utóbbi megválasztásánál a jármű kezelési könyvében szereplő értékek az irányadók. A túlzott és a túl alacsony nyomás is káros az abroncs szerkezetére, ráadásul a jármű fogyasztására és biztonságára is rossz hatással van.  

A már említett futófelületnél a profilmélység ellenőrzésére is fordítsunk időt. Igaz, hogy törvényileg előírt minimum az 1,6 mm, ám nem szabad megvárni, míg idáig lekopik a mintázat. Téli abroncsnál 4, nyárinál 3-mm-t ajánlanak a szakemberek, mint a biztonságos kezelhetőséget még garantáló minimumérték. Természetesen a futófelületet és az oldalfal állapotára is figyelni kell, a felmérést mindenképpen bízzuk hozzáértőre.

Amennyiben kiderül, hogy új nyári abroncsra lesz szükségünk, a vásárlást ajánlott szakműhelyben, szakáruházban lebonyolítani, ott, ahol nemcsak - akár több évre szóló - garanciát, valamint számlát kapunk, hanem az elhasznált gumiabroncsot is átveszik, és gondoskodnak annak környezetbarát begyűjtéséről és hasznosításáról.
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.17
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 12. 17.....
2025.12.16
Az Európai Unió enyhített kedden az új gyártású belső égésű motorok - benzin- vagy dízelüzemű autók....
2025.12.16
Pár hete minden média felületen találkozhattunk a szomorú hírrel, hogy milyen komoly baleset....
2025.12.16
Az AutoWallis kiskereskedelmi üzletága két új prémium kategóriás kínai autómárkát vezet be a magyar....
2025.12.16
Az ukrán hadsereg folyamatosan fejleszti védelmi- és támadó képességeit, és ezzel összefüggésben....
2025.12.16
A vadonatúj Mazda CX-5 új korszakot nyit a márka életében: az első modell, amely megkapja a Mazda E....
2025.12.16
Egy új brit–kínai kutatás szerint a fedélzeti hangasszisztensek aktív használata jelentősen....
2025.12.16
Visszakerül a Forma-1-es versenynaptárba a Portugál Nagydíj. ..
2025.12.16
A négy kontinensen készülő BMW 3-as sorozat az elmúlt fél évszázad során a BMW Group nemzetközi....
2025.12.16
Erősen indult az első hét a 2026-os autópálya-matricák elővásárlásában: az utazóközönség december 8....