járműtörténelem
Leonardo da Vinci születése után több mint ötszáz évvel Európában először Pécsett látható az a tárlat, amely az egyetlen átfogó összeállítás a polihisztor mérnöki munkásságáról. A fennállásának 110. évfordulóját ünneplő Janus Pannonius Múzeum két helyszínén - a Modern Magyar Képtárban és a Martyn Múzeumban - látogatható tárlaton az érdeklődők megcsodálhatják Leonardo szenzációs automobilját, a Sforza-ló mását, a repülő embert és az emberi test arányait hűen tükröző Vitruvius tanulmányt. A kiállítás bemutatja továbbá a reneszánsz lángelme közel 60 méret- és korhű találmányát, betekintést enged Leonardo eredeti rajzaiba és kézirataiba, és bevezeti a látogatót Leonardo kortársainak mérnöki munkásságába is. A tárlatot tematikus kisfilmek és a 21. századi technika multimédiás eszközei gazdagítják.
A tárlat nyitását közel egyhónapos előkészítő munka előzte meg, amely magában foglalta a termek felkészítését, a kiállítás felépítését; valamint a Sforza-ló felállítását a Széchenyi téren. A 8,5 méteres, 13 tonnás, műgyantából készített mérethű lószobor szintén jelentős darabja Leonardo életművének, így a tárlatnak is szerves része. A Leonardo-lovat két kamion, a kiállítási termek anyagait további négy, egyenként huszonnégy tonnás kamion szállította a baranyai megyeszékhelyre.
„A kiállítás méret- és korhű modelljeinek megépítését körültekintő tudományos kutatás előzte meg, így valósulhatott meg Leonardo álma: mérnöki pontossággal megalkotott mesterművek, amelyek hűen bemutatják a tudomány születésének századát. A kiállítás Leonardo szemén keresztül, a reneszánsz lángelme munkásságának teljes spektrumát mutatja be” – tudtuk meg Giovanni Di Pasquale-tól, a firenzei Galileo Tudománytörténeti Intézet és Múzeum nemzetközi tudományos kutatások lebonyolításáért és koordinációjáért felelős munkatársától. A kiállítás tudományos anyagának tulajdonosa és szellemi megalkotója Paolo Galluzzi, a firenzei Galileo Tudománytörténeti Intézet és Múzeum igazgatója. A kiállítást a pécsi Janus Pannonius Múzeum megbízásából az Opera Laboratori Fiorentini Rt. építette.
A MÁV-START Zrt.-vel kötött megállapodás értelmében a tárlatra utazók 50%-os alkalmi menettérti kedvezményben részesülnek.