közlekedésbiztonság

Lepsényi: Budapesten is feltűnnek az önvezető autók

2015.11.26.

Még az idén megjelennek az önmagukat vezető autók Budapesten és néhány autópályán – mondta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára egy szakmai rendezvényen. Ugyanott a fejlesztési tárca osztályvezetője bejelentette, hogy a távolságibusz-közlekedés szereplői akár 15 éves járműparkkal is indulhatnak a közszolgáltatási pályázatokon.

– A közlekedési hatóság már megalkotta az autonóm járművek kategóriát, és hamarosan útvonalengedélyt is kapnak a Bosch kísérleti autói. Vagyis még az idén megjelennek az önmagukat vezető autók Budapesten és néhány autópályán – mondta lapunk kérdésére Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságszabályozásért felelős államtitkára a 46. Autóbusz-szakértői Tanácskozáson.

Az államtitkár, aki több évtizedes, multinacionális cégeknél szerzett vezetői tapasztalattal a háta mögött érkezett a közelmúltban a gazdasági tárca egyik vezető posztjára, arról beszélt, hogy a magyar járműipari fejlesztések egyik kiemelt területe az autonóm vezetési technológia, ebben például a Bosch, amely második legnagyobb európai kutatás-fejlesztési központját tartja fenn Budapesten, fontos szereplő. Még az idén meg fognak jelenni kísérleti járműveik bizonyos kijelölt fővárosi útvonalakon, illetve az M3-as és az M5-ös autópályákon.

A Bosch kísérleti autója Amerikában. Hamarosan hazánkban is róják az utat

A hazai buszgyártás lehetőségeiről szólva elmondta, hogy a 2017. január 1-jétől liberalizált hazai piacon 1600 új autóbuszra lesz szükség. Ebből legfeljebb 500-at szállíthatnak magyar cégek a kapacitások korlátai miatt. Szerinte a hazai gyártók között szorosabb együttműködésre lesz szükség. A Magyar Buszgyártók Szövetsége (Mabusz) elnöke, Vincze-Pap Sándor ismertette, hogy tavaly már csak 121 hazai gyártású autóbuszt helyeztek forgalomba, 2009-ben ugyanez a szám még 646 volt, miközben a 70-es években az Ikarus évente 14 ezer járművet bocsátott ki. Az elnök sajnálattal állapította meg, hogy az elmúlt években a BKK–BKV csak egy-egy magyar gyártmányú buszt vásárolt, illetve néhány tucat úgynevezett PKD-t, vagyis a fővárosi cég által készre szerelt járművet.

A távolsági személyszállítási piac küszöbön álló piacnyitásáról beszélt Somodi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője. A szakember elmondta, hogy jövő április 2-án megjelenik a hét nagy hálózat – a jelenlegi Volán-társaságok járathálózatának – pályázati kiírása. A feladat, hogy 2017. január 1-jén készen álljanak a nyertesek arra, hogy átvegyék a szolgáltatást.

Az osztályvezető szerint 130 milliárdos piacról van szó. Az állami tulajdonú Volán-cégek esélyeiről úgy vélekedett, megfelelő tanulási folyamatot követően többnyire megőrizhetik piacaikat. Részben azért, mert kevés versenytárs lesz képes 500 autóbusszal, a hozzá való személyzettel és menedzsmenttel kiállni. Másrészt a pályázati feltételek között nem szerepelnek olyan tételek, amelyek lehetetlenné teszik az elöregedett járműparkkal való indulást. Vagyis elfogadják majd a 15 éves átlagéletkort, amelyben előfordulnak akár 20 éves buszok is. A pályázóknak azonban vállalniuk kell, hogy 2019-re már csak 13 év lesz az átlagéletkor, és 2025-re fokozatosan el kell érniük a 10 évet.

A tanácskozáson előadást tartott Mészáros Csaba, a MABI járműgyártó tulajdonosa, aki nehezményezte, hogy az uniós forrásokból a nagy közlekedési vállalatok vezetői nem magyar, vagy magyar hozzáadott értéket is tartalmazó járműveket vettek az elmúlt években. Összefogást sürgetett a gyártók között, és azt javasolta, hogy vegyenek részt minél több, egyetemi együttműködéssel megvalósuló kutatás-fejlesztési projektben, amelynek 700 milliárdos kerete nem teljesen kihasznált.

Jámbor Gyula

Megyjelent a Magyar Idők 2015. 11. 25-i számában

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.22
Sem a két pontot, sem az elvesztett bajnokságát nem siratja Max Verstappen, és a trónfosztása....
2025.12.21
Elcsépelt kijelentések, gyönyörű vonalak, Volkswagenes értékek. Semmi olyan újdonságra nem....
2025.12.21
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ünnepi szolgálat. ..
2025.12.21
Meghosszabbítanák alkatrészeik felhasználhatóságát, ezzel pedig érdemben javítanának autóik....
2025.12.21
Luxuskivitelű utasteret és erősebb, hathengeres dízelmotort is kapott az egyedileg épített példány....
2025.12.21
Friss és rendkívül pozitív Leapmotor tapasztalatokkal felvértezve, nagyon kíváncsi voltam, hogy....
2025.12.21
Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei....
2025.12.21
A híd ünnepi díszkivilágítása 2025-ben december 26-ig látható: zöldbe boruló pilonok, fények és....
2025.12.21
A Leoni intézkedése a Leoni Wiring Systems aradi üzemét érinti. ..
2025.12.21
Bár az ünnepek előtt véget ér a Bubi második generációja, karácsony után is lehet majd tekerni a....