motorfejlesztés

Lesz-e élet az EURO 6 után?

2015.07.30.

A cím természetesen költői, hiszen nyilván van/lesz, annak ellenére is, hogy számos autentikus hozzáértő némi szkepticizmussal néz a jövőbe ebben a kérdésben.

A szkepticizmus talán nem véletlen, hiszen alig hat év múlva az EU szabályok szerint a kilométerenkénti maximális károsanyag-kibocsátás 95 grammban limitálják, ami ma  még igen elérhetetlennek tűnik. Azonban - talán ennek hatására - bármennyire is előtérbe kerültek az alternatív üzemanyagok és meghajtási rendszerek, naiv dolog lenne, azt hinni, hogy néhány év múlva eltűnnének a „hagyományos erőforrások”. Ez a tézis ugye több szempontból sem állja meg a helyét, elég csak arra gondolni, hogy világunkat ma még mindig az olaj irányítja.

Tehát abból kell főzni, amink van, ezért nem fér hozzá kétség, hogy benzines és dízel erőforrások még nagyon sokáig ott dobognak majd a géptetők alatt. Azonban az is biztos, hogy komoly átalakulásokon kell majd átmenniük, ami feltehetőleg már feszeget szinte megvalósíthatatlan határokat, így az teljesen bizonyosra vehető, hogy a hibrid megoldások komoly szerepet kapnak majd a jövő hajtásláncában. Ugyanis a városi lassú közlekedés és az „optimálistól” eltérő forszírozott tempónál jelentősen megemelkedik a károsanyag-kibocsátás, tehát ezekben a fázisokban az elektromos rásegítés egy kézenfekvő megoldás lehet. Persze a kérdés sokkal összetettebb annál, mint hogy csak egy műszaki kérdést kelljen megoldani a motorkonstrukciókban. A jármű súlya, a gördülési ellenállása, az aerodinamikája mind hatással vannak a problémára így a feladatot mindenképpen komplexen kell kezelni.

A benzinüzem talán előnyösebb helyzetben van a fejlesztések tekintetében. A nagyobb nyomáson működő befecskendező rendszerek alkalmazása jó irány lehet, hiszen jobban közelíthetnek a „tökéletes égés” felé, ami kevesebb részecske-kibocsátást eredményez hatékonyabb motorműködés mellett.

A dízel üzemanyagú motorok mindenképpen hendikeppel indulnak, annak ellenére, hogy a mai világunkban szinte szárnyalnak az újkori gázolajos aggregátok. Azonban dízel reneszánsz ide vagy oda nem egy olyan véleménnyel futottam szembe, melyek komolyan megkongatták a harangot az olajos üzemanyagú motorok felett.

Feltehetőleg a jövőben itt még inkább forszírozzák majd az elektromos rásegítést, és a kipufogógáz utókezelésben is komoly fejlesztések várhatók. Ezek akár teljesen új gázelvezetési megoldásokat is hozhatnak, amik reményeink szerint majd radikálisan csökkentik a nitrogén-oxid és a szén-monxid kibocsátást ezzel együtt a járulékos adalékanyag (AdBlue) felhasználás is kevesebb lesz. A kérdés persze az, hogy a láthatatlan gyilkos mikrorészecskék valóban teljes mértékig semlegesíthetők vagy megszűrhetők-e?

A dízelekkel kapcsolatban szó van egy új mérési rendszer bevezetéséről is. A 2017-re prognosztizált Real Driving Emission teszt hadrendbe állítása szerint a módszer valós, pontosabban reális vezetési helyzetekben méri a dízeljárművek nitrogén-oxid és szén-monoxid kibocsátását. Az persze nagy kérdés, hogy mi a reális helyzet vagy azt, hogy teremtik meg, de a komment szerint ez a mérés életszerűbb analítikus megoldást kínál.

Summázva, tehát lesz az EURO6 után is élet, és a hagyományos erőforrások sem fognak kikopni az autóinkból még egy jó darabig. Egy biztos, hogy a menet élére a hibridhajtás áll majd, de nagy biztonsággal állítható, hogy az új vagy a már meglévő alternatívák is egyre darabot harapnak majd ki a járműgyártás tortájából.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....