lítium

A lítium-háromszög lesz az új Perzsa-öböl?

2021.02.26.

Nemrég írtunk az elektromos autókban használt lítium bányászatáról, azon belül is elsősorban a Chile, Bolívia és Argentína alkotta lítium-háromszögben zajló eseményekről és azok hatásáról. De mit is jelent az elektromos autók terjedése ezeknek az országoknak? Ők lesznek az új olajállamok, vagy más út áll előttük?

A lítium-háromszög országaiban található található a Föld lítiumkészletének több, mint fele. Chile és Argentína már most is nagy termelők közé tartoznak (2. és 4. helyen), de Bolíviában találhatóak a legnagyobb készletek, amiket még nem termeltek ki.

A lítium iránti kereslet az utóbbi években elképesztő növekedésnek indult. Kína 2015-ben jelentette be, hogy az elektromos autók terjedése kulcsfontosságú a kommunista vezetés számára. Ekkor indult be igazán a lítium bányászata, méghozzá annyira, hogy a felhasználás nem tudta tartani az ütemet a termeléssel és a lítium ára kevesebb, mint felére esett vissza, bár azóta újra, nagy tempóban elindult felfelé.

Könnyen gondolhatja az ember, hogy a három dél-amerikai ország számára óriási lítiumkészleteik azt jelentik, hogy néhány évtizeden belül úgy fognak felemelkedni, ahogy a nagy olajkészletekkel rendelkező országok jelentős része. A helyzet ugyanakkor ennél bonyolultabb és sok kihívás áll előttük, ha valóban profitálni akarnak természeti adottságaikból.

A jelenben maradva nem meglepő, hogy a koronavírus-járvány sem volt jó hatással a termelésre, valamint a kereslet is jelentősen visszaesett. Emellett szintén jelentős probléma, hogy a lítium ára egyelőre nem túl stabil, ami szintén problémát okoz a lítium-háromszögben.

Szintén megoldást kellene találniuk a lítium termelés környezeti hatásaira, amiről nemrég írtunk itt, az Autószektoron. A fő probléma a lítium bányászatának óriási vízigénye, ami különösen problémás Dél-Amerika ezen területén. A lítiumot eleve száraz helyeken bányásszák a régióban, a bányászat pedig tovább rontja a vízhiányt.

Egyik fő problémájuk, hogy egyelőre csak a kitermelés zajlik ezekben az országokban, a feldolgozást nem itt végzik, az akkumulátorgyártás pedig elsősorban Kínában zajlik. Bár voltak már különböző kezdeményezéseik, hogy helyben történjen a kitermelt lítium feldolgozása, egyelőre ezek nem jártak sikerrel. Pedig sokan érdekeltek abban, hogy az elektromos autók gyártása ne függjön ilyen mértékben Kínától, de többek között az európai országok is elsősorban saját területükön szeretnének akkumulátorgyártást, nem áthelyezni annak egy részét Kínából a lítium-háromszögbe.

Dél-Amerika ezen régiója egyébként sem a befektetők kedvence. Argentína, Bolívia és Peru infrastruktúrája és működése egyelőre nem igazán befektetésbarát, de a tervek szerint az országok kormányai prioritásként kezelik a lítiummal kapcsolatos befektetések ösztönzését. 

A problémák és kihívások ellenére joggal feltételezhetjük, hogy a lítium-háromszög országai jelentős növekedésnek indulhatnak a jövőben, ha megfelelően kihasználják az előttük álló lehetőséget. De még ebben az esetben sem biztos, hogy ők lesznek az elektromos autógyártás nagy nyertesei. Bár jelenleg nincs jobb és hatékonyabb megoldás a lítiumot használó akkumulátoroknál, más technikák is fejlesztés alatt állnak, amik adott esetben megtörhetik a lítium dominanciáját. 

Mindenesetre kétségtelen, hogy a nagy mennyiségű lítium komoly lehetőséget jelent a lítium-háromszög országainak. Az elektromos autók terjedése és ezzel együtt a lítium iránti kereslet még gyerekcipőben jár, de Chile, Bolívia és Argentína rá van kényszerítve, hogy mielőbb előnyére fordítsa adottságait, ha hosszú távon profitálni akar adottságaiból.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....