járműgyártás

A ló és lovasának egységét idézi a vadonatúj Lexus NX pilótafülkéje

2022.01.14.

Akár azt is mondhatnák, vegye kézbe a vadonatúj Lexus NX gyeplőjét. Hogy miért? A lovas és a ló tökéletes kapcsolatában a gyeplő apró, precíz mozdulatai is elegendőek ahhoz, hogy a lovas kifejezze szándékait a ló felé. Ezt a fajta közvetlen, érzelmi kapcsolatot igyekezett a Lexus elérni a vadonatúj NX prémium SUV vezetőterének kialakítása során. A koncepció a Tazuna nevet kapta, ami japánul pontosan a ló gyeplőjét jelenti. Az elrendezést most először alkalmazza a Lexus egy sorozatgyártású modellben.  

A Lexus célja az, hogy az autógyártás során most először alkalmazott Tazuna koncepció révén segítsen a vezetésre fókuszálni: „kezek a kormányon, szemek az úton”. Ez egy egyszerű elv, de sok különböző elemet kell harmóniába hozni ahhoz, hogy megvalósuljon, kezdve a vezető megfelelő üléspozíciójától a különböző kezelőszervek alakján és elhelyezkedésén át egészen az autó és az utazásunk legfontosabb adatainak átadásáig.

Fotó: Lexus

„Újraértelmeztük az ideális vezetőteret, mint a vezető és a jármű legfőbb kapcsolódási pontját, és olyan kialakításra törekedtünk, amely mélyebb és intuitívabb összhangot tesz lehetővé, valamint segít az autó pontosabb irányíthatóságában.” – avat be Takeaki Kato, az NX főmérnöke.

Az új NX volánja mögott az ember azonnal megtapasztalja, mit jelent a Tazuna koncepció. Az emberközpontú kialakítás az ajtót, a műszeregységet és a középkonzolt egy egységes vezetőtérben hozza össze, amely minimális kéz- és szemmozgás mellett biztosít intuitív hozzáférést a kezelőszervekhez és az információkhoz.  Az elsődleges információforrások – a multi-információs megjelenítő, a műszeregység képernyője, a multimédiás egység és a szélvédőre vetített vezetési információk – úgy helyezkednek el, hogy egy rövid pillantással leolvashatók legyenek, amit a nagy felbontás is segít.

A fizikai kezelőszervek száma csökkent, és funkciójuk szerint lettek csoportosítva úgy, hogy a vezetéshez kapcsolódó gombok legyenek a leginkább kézre eső helyeken. A kormányon található új, érintést érzékelő gombokat testre szabhatók, így a vezető az általa kívánt funkciókat tudja kezelni velük, ráadásul nem kell lenéznie a kormányra, hogy megtalálja melyik kezelőszervet keresi – amikor hozzáér a kapcsolóhoz, a multi-információs vagy a szélvédőre vetített kijelző megmutatja, hogy az adott gomb melyik funkciót kezeli. Az érzéshez, hogy a vezető irányít és kapcsolatban van az autóval, a vezetőülés, a kormány, a váltógomb és a pedálok részletekbe menően megtervezett formája is hozzájárul. Például az első ülések oldaltámaszaiban található bevágásoknak köszönhetően a kezelőszervek használatakor a könyöke nem ütközik akadályba. Az új kormánykerék formáját és központi részét a Lexus Takumi mesterei tervezték meg az ideális fogás érdekében, ami kulcsfontosságú pont a vezető és az autó kapcsolatában. Akárcsak a váltógomb, amely kompakt és tökéletesen formázott.

A vezetők testalkata és méretei a lehető legkülönbözőbbek lehetnek, így a Tazuna vezetőtér úgy lett kialakítva, hogy a vezetőülés és a kormánykerék beállítási lehetőségeinek széles tartományával mindenki számára kényelmet és egyszerű kezelhetőséget biztosítson. A Lexus kutatásokat is végzett annak érdekében, hogy optimálisan tudja kialakítani az utasteret. A világ minden tájáról származó embereket vizsgáltak, azok karjának hosszát lemérve a válluktól az ujjhegyükig. Ennek egyik eredménye a középkonzol hosszának növelése volt, ami egy újabb példa a Lexus tervezésének emberközpontú megközelítésére. Miután a vadonatúj NX modellben bemutatkozott, a Tazuna koncepció a márka jövőbeni modelljeiben is feltűnik majd, így az intuitív kezelhetőség a Lexus modellek vezetési élményének kulcsfontosságú elemévé válik.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....