Gondolatjel

Ló a fedélzeten

2023.07.14.

Ne akarjunk azonnal megelőzni egy forgalmi akadálynak tartott lószállító utánfutós kocsit! Annak vezetője kénytelen óvatoskodni, mert tekintettel kell lennie a vele utazó nagytestű, érző lényre. Baleset lehet belőle, ha hirtelen manőverre kényszerítik, ami sokkal súlyosabban érint egy lovat, mert nem tudja, mi történt vele, pánikba is eshet.  

Sok ezer éve vannak velünk a lovak, mint hűséges társaink, kiszolgálóink, hátukon utaztunk, vagy kocsiba fogtuk őket. Az utóbbi évtizedekben, a motorizáció hatására, megfordult a helyzet: mindenhová autóval járunk, és ha máshol is szükségünk van kedvtelésből tartott hátasunkra, utánfutóban visszük magunkkal. A további gondolatokat nem lovas emberek figyelmébe ajánlom, de akár képzetlen hobbilovasokéba is!

Lovas utánfutót utolérve, hányszor gondoltuk, hogy nem akarunk mögötte cammogni? Különösen nyáron fordul elő ilyen helyzet, mert gyakoriak a versenyek, edzőtáborok, túrák, bemutatók és tanfolyamok, a legtöbb lovas ilyenkor indul útnak, kedvencével. A négylábú barátok, sporttársak azokban az utánfutókban utaznak. Tessék, kissé megismeri őket: 400-700 kilogrammos jószágok, patás lábbal, nem éppen macskaszerű mozgással, ösztöneikbe be van programozva, hogy menekülő zsákmányállatok, legjobban fajtársaik között érzik magukat biztonságban. Természetükkel teljesen ellentétes, hogy bemenjenek egy fémdobozba, és türelmesen megvárják benne, hogy elvigyék őket valahová, új otthonukba, állatorvoshoz, vagy a következő versenyre. Gazdájuk kedvéért, némi szoktatás után mégis megteszik, mert bíznak bennünk, hogy biztonságban tartjuk őket. Igen, egy lelkiismeretes, emberséges lovas mindent meg is tesz ezért!

A ló nem éppen utánfutóba termett… Csak állni tud benne, kapaszkodni nem tud, mint mi egy buszon, kizárólag izommunkával tartja egyensúlyát a gyorsító, lassító, kanyarodó, rugózó trélerben. Ez körülbelül akkora munkát követel tőle, mintha ugyanannyi ideig lépésben ment volna – tehát korántsem pihen, sőt igénybe veszi a stressz és a meleg is. Lószállítóban nincs ventilátor, fontos, hogy lehetőleg folyton mozgásban legyen a járműszerelvény, de tűző napon hosszabb ideig megállni tilos! Erős fékezéskor beütheti fejét, érzékeny orrát a paripa, és a fájdalomtól bekapcsolhat menekülési reflexe. Már csak ez hiányozna! Kanyarban nehéz megtartani egyensúlyát egy magas lábakon álló hátasnak. Ezért tartanak nagy követési távolságokat a lovas sofőrök, jelzőlámpákig óvatosan kigurulnak, hogy véletlenül se kelljen hirtelen fékezni. De ha valaki ilyenkor durván eléjük vág, akkor mégis kritikus helyzet alakulhat ki. Kanyarokat extra lassan kell bevenni, de még egyenesben is leselkedik veszély a járműkombinációra. Mint tudjuk, az utánfutó be tud csóválni, periodikus lengésbe jöhet, és belezavar a vontató gépkocsi menetstabilitásába, akár bebicsaklik a szerelvény. Ilyenből árokba szaladás, szembejövővel frontális ütközés jöhet ki, amit mindenáron el kell kerülni. Súlyosbíthatja a szituációt, ha az egyensúlyát visszanyerni akaró ló táncol egyik vagy másik oldali lábain. A jármű belengésekor nem szabad kormánymozdulatokkal próbálkozni, csak a finom lassítás segít.

Fontos a ló stresszének, utazási megterhelésének enyhítése, ezért kell vinni itató vödröt, és rendszeresen használni, néha egy kiszállás, átmozgatás sem árthat. Hiszen a „lelkes állatnak” minősülő, érző lény teljes mértékben ki van szolgáltatva nekünk, gondoskodjunk róla!

Ha minden gondosság ellenére baleset történik, netán oldalára borult a tréler, nagyon nehéz feladat egy rémült, életét féltő, nagyon erős, de helyzetéből szabadulni képtelen állat mentése. Nagyfokú beleérzést, empátiát, hozzáértést kíván katasztrófaelhárítótól, tűzoltótól, rendőrtől, összesereglett bámészkodóktól.

Nem kell kihívni a sorsot! Alapvető fontosságú, hogy a gépkocsi-utánfutó járműszerelvény önmagában biztonságos legyen. Mint a Riderline magazin írja, érdemes átnézni jogosítványunkat és a két jármű forgalmi engedélyét. B-kategóriás „úrvezető” jogsival maximum 3,5 tonnás szerelvény vezethető. A lószállító nehéz pótkocsinak számít (750 kg feletti), rakott tömege nem haladhatja meg az autó saját tömegét (Forrás: 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 1. melléklet). Különösen be kell tartani a hibridek, villanyautók gyári adatait, hiszen a hajtóművük miatt korlátozva van a vontatható tömeg, sok típus egyáltalán nem vontathat. Hogy még bonyolultabb legyen, figyelembe kell venni a jármű és a vonóhorog vontatási adatait is! A személyautók vonóhorgai maximum 750 kilogramm össztömegű utánfutókra szoktak megfelelni. A kétlovas, kéttengelyes lószállítók önsúlya 750 és 980 kilogramm közötti, vegyük 800 kilóra. Egy ló 500-600 kilogrammos, vegyük 550-re, így a kétlovas utánfutó össztömege két lóval a példában 1900 kilogramm, vagyis 1,9 tonna. Egylovas utánfutó legyen 700 kilogramm, plusz egy ló 550, tehát az össztömeg egy lóval 1,25 tonna. Néhány példa: Ford Kuga, Suzuki Vitara, S-Cross, csak egylovas utánfutót vontathat, de a Toyota Proace, Hilux, a Ford Transit és a Chrysler 300 SRT 8 után kétlovas utánfutó is akasztható.

Mindenkit kérünk, hogy tisztelje az élő, velünk baráti eleven terhet! Tartsák tiszteletben a követési távolságokat előttük, és utánuk is! Hiszen ha valaki nem tud gyorsan megállni mögöttük, a lovak súlyosan megsérülhetnek, hiszen nekik nincs biztonsági övük, légzsákjuk. Nem ezt érdemlik az embertől!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.16
A Monacói Nagydíjon leleplezett Purespeed Speedster a limitált szériás, exkluzív Mythos sorozat....
2024.06.16
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Gyógymód. ..
2024.06.16
A Legfelsőbb Bíróság új ítélete: a részegség „ránézésre” is megállapítható. ..
2024.06.16
Egy évvel a centenáriumi győzelem után a Ferrari megismételte a bravúrt a Le Mans-i 24 órás....
2024.06.16
Ambivalens érzéseket támaszt bennem használttesztünk mai főszereplője, hiszen még annyira fiatal,....
2024.06.16
Egy európai központú, globális piaci elemző szervezet összeállította a legjobb fiatal használt....
2024.06.16
Már csak egy hét és újra eljön a Múzeumok Éjszakája, június 22-én az ország számos pontján várják....
2024.06.16
Súlyos közlekedési baleset történt vasárnap kora délután az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.06.16
A dél-karolinai Charleston melletti gyárban megkezdődött a Volvo új elektromos zászlóshajó SUV-ja....
2024.06.16
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában ahhoz adunk tippeket, hogyan mutassunk jó példát a....