tuning
Kétségkívül akad még kiaknázatlan teljesítmény a legtöbb motorban, azonban beszédes lehet a tény, hogy igen kevés műhely munkája mellett marad meg a gyári garancia… Nem beszélve arról, hogy ezek nem kihegyezett és kidekázott versenymotorok, amelyeknek kilométerre pontosan meghatározott élettartamuk van (biztonsági tényező). Apropó, sufnituning! A fékekhez nem kell hozzányúlni?
Jochen Arden német úriember 1972-ben alapította meg saját vállalkozását. Le a kalappal az ekkor 21 éves fiatalember előtt, akinek elhivatottsága és autók iránti rajongása a modern technológia és az elegáns dizájn harmóniáját hívta életre: Jochen kis koráig visszanyúló lelkesedése és tökéletességre való törekvése révén született meg az Arden tuningcég. A német precizitás visszaköszön a külső és belső optikai módosításokon, illetve a karosszéria-változtatáson és a motor tuningon.
Fotó: arden.de
A fiatalos lendület és munka révén a nyolcvanas évekre már több telephelye is akadt a kisvállalkozásnak. Ezt követően egy korábbi Mercedes-Benz márkakereskedés és márkaszerviz vásárlása jelentette az új mérföldkövet, ahol egyszerre nyílt lehetőség az átalakítások elvégzésére és a különleges példányok kiállítására. 1982-ben a Jaguarral szerződött Jochen, és még ez év végén bemutatta az első módosított, Jaguar XJ V12 limuzint.
A palettán a brit luxusklasszikusok mellett (pl. Jaguar XE, XF, F-Pace, F-Type, Range Roverek) szerepelnek Bentley (Volkswagen tulajdon) és a szintén angol, de a legcukibb Mini Cooper modellek is.
Jaguar F-Type Arden
Stílusos aero-elemek, amerre csak nézünk. Az optikai csinosítás kötelező elemei az Arden-logós felnik – akár 21 colos méretben is, de a beltérben is új a varrás és a színkombó a gyárihoz képest. A hűtőrácson világít a Jaguar embléma!
És akkor lessünk be egy kicsit a lemezke alá! A rövidebb rugók révén 25-30 mm-rel közelebb nyugszik az F-Type atletikus teste a talajhoz. A gyári tuningrészleg, az SVR munkáját tovább finomítva jutott el az Arden a csúcsra: 703 lóerőt és 873 Nm-t présel ki magából az 5,0 literes, kompresszoros V8-as, sorrendben 575 és 700-as értékek helyett. Ezt kovácsolt dugattyúkkal, frissített kompresszorral, módosított, karbon elemekből kialakított szívórendszerrel és új elektronikus vezérléssel érték el a motorspecialisták. Ugye, mint azt szakdolgozati vizsgálódások is bizonyítják, körültekintően kell strapabíróbb, esetleg versenydugattyúként aposztrofált alkatrészeket vásárolni, ugyanis a piacon kapható termékek közül sok csak precíziós öntéssel készült, mégis kovácsoltként van eladva. Ezt szövetszerkezeti vizsgálatokkal ellenőrizhetjük, fényt derítve a különböző és ismeretes fázisállapotokra. A sportkipufogó áramlási veszteségei csökkentek.
A Range Rover Sport esetében csupán optikai tuningról beszélhetünk, amelynek elemei kimerülnek a különböző külső designelemek, a felnik és az egyedi megvilágítás egyesítésében.
21 éves autórajongóból a Jaguarral szerződött partner? Azt hiszem, ismét egy becsülendő és tiszteletre méltó fiatalembert ismerhettünk meg az 1972-es Jochen Arden személyében, aki igazolta számunkra, micsoda rétegvállalkozás indítható nagy lelkesedéssel – jó gyári alapokat saját ízlés szerint fűszerezve akár a teljesítmény, akár a megjelenés terén.
Luxus tuning cikksorozatunk hamarosan folytatódik, ismételten nagy és érdekes neveket bemutatva.