magyarok a világ járműgyártásában

Magyar gép őfelsége szolgálatában

2016.12.16.

Rekordnak indult, aztán királyi üzlet lett belőle.

Egyetemi műrepülők

Még messze van régi pompájától, de megviselten is remekmű, olyan formával és arányokkal, melyek napjainkban is lenyűgözőek, és nem csak azokat ejtik rabul, akik a repülés szerelmesei. Nem kevésbé csodás a gép története sem.

Ahogy a legtöbb műszaki alkotás, ez is a Budapesti Műszaki Egyetemről indult, egészen pontosan a Műegyetem Sportrepülő Egyesületéhez köthető korának elismert és sikeres repülőgépe, melynek tervezését 1937-ben kezdték és nagyjából egy évig tartott. Induláskor az volt a terv, hogy a gép legyen egyszerű és könnyen gyártható, amit sikerült megoldani.

A Műegyetemi Sportrepülő Egyesület (MSE) tervezőirodájában megtervezték, a Műszaki Egyetem K-épületében megépítették az M24-es gépet, mely túrarepülésre és iskolarepülésre is alkalmas volt.

Szárnyak a Műegyetem alagsorából

A legendássá vált modell történetét Ungár Patrick dolgozta fel alaposan, nem véletlenül, hiszen édesapja génjeivel kapta a repülés imádatát. Az egyetlen megmaradt M24-es jelenleg egy kőbányai csarnokban pihen, de Ungár László vezetésével már elindult feltámasztása: a lelkes pilóta és nem kevésbé lelkes restaurátor az Autószektornak elmesélte a gép történetét. Az M24-es éveken át az olaszországi Leonardo da Vinci Tudományos és Műszaki Múzeum csarnokában lebegett, ám később a szabadba költöztették, ami nagyon ártott az M24-esnek, pedig nem csak előélete, hanem repüléstörténeti és műszaki értéke alapján is jobb sorsot érdemelt.

Meghívás a világkiállításra

A gép építése 1938-ban indult, akkoriban az MSE tervezőirodájának vezetésében Rubik Ernőt Jancsó Endre váltotta, aki 1945-ig állt ezen a poszton. Ő és Szokolay András fejlesztette többek között a kétüléses M25-ös Nebulót, mely korának sikeres iskolagépe volt.

Az M24-es gyártás tempóját alaposan felgyorsította, hogy Magyarországot meghívták az 1939-ben, New-Yorkban megrendezésre kerülő világkiállításra. A munkálatokat a gép fő tervezője, Szegedy József vezette, a HA-NAE prototípus már az első berepüléseken jól vizsgázott, így felkészítették a nagy útra és egyben meg akarták dönteni Cseh László Tatra T-101.2 gépével felállított 231 km/órás sebességrekordját.

Rekord helyett királyi beszállítás

A kitűnően megépített gép fedélzetén az MSE két legjobb pilótája, Vadas László és Békássy Vilmos indult útnak 1939 február 15-én a budapesti közforgalmi repülőtérről. Róma után Catania, majd Tripolisz, Bengázi és Kairó következett, ahol Faruk király is megszemlélte az M24-est, ami annyira megtetszett neki, hogy azonnal rendelt belőle kettőt. Az üzleti siker után jött a balszerencse: az afrikai repülés közben először március 3-án sérült meg a gép Malacali repülőterén, majd Taborában, ahonnan aztán hazaszállították Magyarországra., ahol átvizsgálták és kijavították. Közben elkezdték a kisszámú, de fontos sorozatgyártást és még abban az évben elkészült négy M24-es, melyből kettő 1940 nyarán indult Kairóba. Az egyiket Vadas László és gróf Andrássy Imre, a másikat Tasnádi László és Raczkó Lajos vezette, a gépeket június 25-én vette át Farukk király.

Az M24-es egyik átalakított változatával 1942 augusztusában Vadas László pilóta kilenc óra alatt kétezer kilométert repült 224,6 km/órás átlagsebességgel.

Csillagos menekülőgép

Kalandfilmbe illően izgalmas az egyetlen megmaradt M24-es sorsa, melyet 1944 december 11-én elkötött Szücs Dénes, a Repülő Kísérleti Intézet polgári berepülő pilótája, aki egy lengyel mérnökkel a fedélzeten az olaszországi Tortorettóba menekült. Az amerikaiak lefoglalták a gépet és az US légierő kötelékébe helyezték és a HA jelzésre ötágú csillagot festettek. A repülőgép később olasz állami tulajdonba került, majd egy gyűjtő vásárolta meg, ekkor festették pirosra és kapta az I-TITI lajstromjelet. Az 1970-es évben hét másik géppel együtt a milánói Leonardo da Vinci Tudományos Műszaki Múzeum gyűjteményébe került, ahol a kiállító csarnok mennyezetére volt függesztették.

Turista lelet

1988-ban, vagy talán egy évvel később fedezte fel a turistaként Milánóba látogató Zsille Péter, akinek kezdeményezésére a Budapesti Közlekedési Múzeum kezdeményezte a magyar M24-es megszerzését. Csereként másik gépet ajánlottak, ám a szigorú olasz műkincsvédelmi törvények miatt nem sikerült visszaszerezni a legendás magyar repülőgépet. Közben a gép a múzeumi csarnokból szabadtéri tárolóba került és rohamosan romlott az M24-es állapota. Fekecs Gábornak köszönhetően összeállt a gép olaszországi krónikája, ám a megmentésére irányuló kísérletek ismét kudarcba fulladtak, mert továbbra sem engedélyezték a külföldi általi vásárlást, annak ellenére, hogy a milánói múzeumnak nem különösebben volt fontos a magyar darab. A tárolóhely felkutatásában sokat segített Katona Sándor vitorlázó műrepülő pilóta, aki eredményesen készített fel a 2009-es világbajnokságra az olasz csapatot, melynek tagjai a Torinóban rendezett Világjátékokon és később a világbajnokságon is több trófeát szerzetek, majd segítettek az M24-es felkutatásában. Közben a lelkes szakemberek megoldást is találtak: az olasz múzeum tartós letétbe adta egy magyar társintézménynek a repülőgépet, melyet sikerült hazahozni és elkezdeni az alaposan lepusztult gép restaurálását.

Egy, csak egy maradt

A csekély gyártási szám mellett a háború is alaposan megritkította a mindössze kilenc darabos M24-es állományt, melyről a következőket lehet tudni Ungár Patrick összeállításából. 1940-ben, majd egy évvel később még készült egy vagy kettő M-24-es katonai célokra, a gyártott gépek a HA-NAN lajstromjelű kivételével elpusztult. Az egyetlen fennmaradt 1945 előtti magyar tervezésű és gyártású motoros sportrepülőgép 1944-ben került Olaszországba, ahonnan 2016 augusztusában érkezett vissza Ungár Lászlónak és munkatársainak köszönhetően. Az M24-es restaurálása már elkezdődött, de jól jönne még némi segítség, Ungár László szerint a teljes újjáépítés költsége 6-7 milliós forint.

 

Mi lett az M24-esekkel

HA-NAE, ez volt az M-24-es prototípusa, mely 1942-ben egy érdi hangártűzben elégett.

HA-BAA és HA-BAB jelzéssel gyártották Farukk király megrendelésére.

HA-NAM, ennek sorsa ismeretlen,

HA-NAN, ezzel a géppel Olaszországba szöktek 1944 december 11-én.

HA-NAV, ennek sorsa ismeretlen.

HA-NAW, melyet 160 lóerős teljesítményű HM-605-ös motorral építettek, sorsa ismeretlen

I.2884-es és I.285-ös jelzéssel épített katonai célú repülőgépek.

M24-es repülőgép műszaki adatai

Fesztávolság: 9,5 méter

Törzshossz: 7,1 méter

Magasság: 2,16 méter

Keréknyomtáv: 1,7 méter

Felület: 14,6 m2

Üres tömeg: 475 kg

Felszálló tömeg: 710 kg

Motorteljesítmény:

Hirth HM-504 A2-es 105 LE (HA-NAE)

Hirth HM-506 A 160 LE (HA-NAW)

Megszállottak klubja

Ungár László pilótaoktató és barátai 2014-ben alapították a Magyar Régi Vitorlázórepülők Klubját, majd 2016-ban a hasonló nevű Alapítványt. A klub bázisa a dunaújvárosi repülőtér, ahol értékes régi gépekből álló kollekciójuk is parkol, köztük Rubik Ernő 1948-as R22-es Futárja. Hagyományőrző tevékenységük keretében Ungár Lászlóék támasztottak fel korábban a La Manche csatornát 1990-ben átrepülő Louis Blériot Anzani-motoros Blériot IX-es gépét, napjainkban pedig az M24-esen és Rotter Lajos alaposan lepusztult vitorlázógépén dolgoznak.

Forrás: Fekecs Gábor, Katona Sándor, Ungár Patrick, ifj. Winkler László

Fotók: Fortepan, Vojnich Pál és a szerző felvételei

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....