HUD

Magyar kutatók újítják meg radikálisan a szélvédőn megjelenített kijelzőt, a HUD-ot – képekkel!

2025.09.09.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) kutatói a napokban beüzemelték egy radikálisan új elveken alapuló, széles látószögű, szélvédőn megjelenített kijelző (head-up display: HUD) szimulációs rendszerét.

A legkülönfélébb vezetési információk megjelenítése a szélvédőn komolyan növelheti a közlekedésbiztonságot, mivel alkalmazásával a jármű vezetőjének egy pillanatra sem kell levennie a tekintetét az útról. Ezért ezek az alkalmazások gyorsan elterjedhetnek a következő időszakban: míg a jelenleg értékesített személygépkocsik mindössze két százaléka rendelkezik HUD alkalmazással, az előrejelzések szerint öt éven belül már minden ötödik autóban működik majd ilyen kijelző, miközben a haszongépjárművek piacán is komoly érdeklődés mutatkozik.

„A jelenleg használt head-up kijelzők komoly hátránya, hogy különféle optikai hibákkal működnek és szűk látószögűek, így nem alkalmasak kiterjesztett valóság alkalmazására, melynek során a valós környezetbe virtuális elemek, például irányjelző nyilak, fontos objektumok körvonalai, figyelmeztető jelek és színek is vetíthetők – magyarázza Dr. Koppa Pál, a BME Atomfizika Tanszékének tanszékvezető egyetemi tanára. – Ezért tűztük ki célul egy olyan innovatív, prémium felhasználói élményt is biztosító, új generációs HUD technológia kifejlesztését, amely radikálisan újszerű elveken alapul, széles látószöge pedig lehetővé teszi a kiterjesztett valóság korábban elképzelhetetlen szintű alkalmazását is.”

A magyar kutatók által kifejlesztett technológia ráadásul fajlagosan olcsóbb a hagyományos rendszereknél, így az új megoldás máris felkeltette az iparági szereplők érdeklődését. Várhatóan már idén sorra kerül a még fennálló technológiai kérdések megválaszolása, hogy a rendszer fő elemeinek megtervezése és kialakítása nyomán két éven belül létrejöjjön a beépíthető prototípus is.

A műegyetem tudáshasznosító spinoff vállalkozása, az aHead Photonics Kft. kulcsszerepet vállal a technológia ipari hasznosításában, a prototípus fejlesztésében, valamint a nemzetközi piacra lépés előkészítésében. A vállalat célja, hogy a BME Természettudományi Karán kifejlesztett innovációt világszinten is versenyképes termékké formálja, és ezzel a magyar kutatás-fejlesztés egyik zászlóshajójává váljon az autóipari kijelzőtechnológiák területén. E cél elősegítése érdekében a társaság nagy összegű innovációs támogatást nyert a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal Gyorsítósáv pályázatán.

Az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium programjának keretében kifejlesztett HUD technológia amellett, hogy megszünteti a szélvédő két határterületén fellépő szellemképet, és hatékonyan kiszűri a környezeti fények visszaverődését, két további fontos újdonságot is magában foglal majd. Egyrészt képes lesz arra, hogy a kiterjesztett valóságot pontosan a járművezető nézőpontjához igazítsa, amit egy szemkövető rendszer beépítése biztosít. Másrészt nem csupán a gépjármű szenzorai által szolgáltatott adatokat lesz majd képes megjeleníteni, hanem külső rendszerek által nyújtott adatokat is, mint például a Magyar Közút és a BME Gépjárműtechnológia Tanszék által az M1-M7 közös szakaszán kialakított okosautópálya digitálisiker-modellje, amely a mindenkori valós forgalmi helyzet teljes körű, valós idejű leképezése.

A látványos megoldásokat sem nélkülöző rendszer célja a vezetés segítése mellett a felhasználói élmény fokozása is. „A mostani fejlesztés már az önvezető autók korszakára is készül, amikor a szélvédő elsődlegesen szórakoztató funkciót fog majd betölteni. Ám addig is alkalmas lehet arra, hogy miközben a vezető számára csak a vezetéstámogató információk jelennek meg a felületen, az utas például filmet néz rajta” – tette hozzá Dr. Koppa Pál.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.11.16
A Zöld Busz Program folytatásaként hat településen, 20 darab környezetkímélő, tisztán elektromos....
2025.11.16
A biztonsági tesztek során találták meg az SD kártyákat, amikkel akár Kínából is távvezérelhetik az....
2025.11.15
De hová tűnt a Rosdster, amiből jutott az űrbábúnak, a földi ügyfélnek meg nem, legalábbis eddig,....
2025.11.15
A következő világbajnoki idényben is a Forma-1-es Alpine versenyzője lesz az argentin, akinek....
2025.11.15
Erre mondják, hogy „a tudás hatalom”.   ..
2025.11.15
A 333 lóerős T-Roc R lágy hibrid hajtást és vadonatúj padlólemezt kap. ..
2025.11.15
A brit Közlekedéstudományi Kutatóintézet (TRL) friss tanulmánya szerint a modern LED- és....
2025.11.15
Annak ellenére, hogy az istálló 17 éve nem nyert semmit a sorozatban. ..
2025.11.15
Az európai szintű közlekedésbiztonsági ellenőrzési kampányhoz, a Roadpolhoz csatlakozik a rendőrség....
2025.11.15
A francia Akkodis ASP Team a remek bahreini szereplésnek köszönhetően a csapat- és az egyéni....