autóbuszgyártás

Magyar midibuszok ostromolják a Várat

2014.04.19.

Az utolsó pillanatban állította le a megrendelő a Várban közlekedő midibuszok üzemeltetésére kiírt tenderét, így ismét bizonytalanná vált, hogy jöhet-e a fővárosba a magyar gyártású S91. Talán nem véletlen, hogy épp most mutatkozott be az ugyancsak hazai fejlesztésű evopro Modulo elektromos midibusz prototípusa.

Nem járt sikerrel a Várban és a Gellért-hegyen közlekedő midibuszok lecserélése érdekében kiírt fővárosi közbeszerzés. Két hete, március 27-én még úgy volt, hogy az Orangeways üzemeltetheti a midibuszokat, miután megnyerték a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) erre vonatkozó tenderét. Az Orangeways magyar gyártású busszal, a győri Rába, a Molitus mérnöki iroda és a Webasto közös termékével, S91-es típusával pályázott. Az Euro 6-os erőforrással szerelt jármű egyenesági leszármazottja az E91-nek, amely az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár utolsó szériában gyártott midije volt. Az S91-es típust a BKV 2011 nyarán már tesztelte a várbusz útvonalán. A 8 méter hosszú busz 38 ember szállítására képes, 4,2 literes Daimler motorja 156 lóerős, a jármű alacsonypadlós kivitelű és klímával felszerelt.
Világos, áttekinthető karosszéria, nagy ablakok - ez a Modulo Electric
 
Aztán kiderült, hogy mégsem veheti át a budapesti midibuszos vonalak üzemeltetését az Orangeways. A BKK az utolsó pillanatban kizárta ugyanis a társaságot a pályázatból. Ezzel alaposan meglepte nemcsak a jármű szállítására készülő, a gyártást előkészítő Webasto vezetőségét, de a kormányzati háttérembereket is, akik már szervezték a sajtótájékoztatót a hazai gyártású autóbusz rendszerbe állításáról. Hogy valójában mi történt, ami miatt – a hasonló tárgyú tender 2010-es lefújását követően immár másodszor – meghiúsult az Ikarus-géneket hordozó, ízig-vérig hazai autóbusz forgalomba állítása a történelmi városrészben, arról iparági forrásaink értesülései megoszlottak. Volt, aki szerint a BKV szakszervezeteinek tiltakozása miatt hátrált meg a közlekedési cég. Az a konstrukció ugyanis, amely szerint egyes vonalakat a közlekedési cég alvállalkozóknak ad át működtetésre, a BKV sofőrök álláshelyeinek a csökkenésével jár. Más magyarázat szerint a kerületi és fővárosi vezetők szívesebben látnának elektromos autóbuszt a Várhegyen, mint a dízel üzemű S91-est. (Bár az EURO 6-os környezetvédelmi besorolású motorok szennyezőanyag kibocsátása – állítják a hozzáértők – olyan csekély, hogy tisztítják Budapest levegőjét.) No de kitől vásárolhatna a főváros elektromos hajtású midibuszt, különösen magyar fejlesztésűt és gyártásút?
Nemzetközi érdeklődés övezi a magyar fejlesztésű e-buszt, de főként magyar megrendelésre várnak
 
Hát a magyar tulajdonú evopro csoporttól amely éppen most mutatta be a Modulo buszcsalád elektromos hajtású prototípusát. A standardizált modulokból felépülő, ultrakönnyű kompozit szerkezetű, nulla kibocsátású buszcsalád midi méretű változata 8 méter hosszú, 71 fős befogadóképességű. Az evopro állítása szerint a buszcsaládra már most komoly érdeklődés mutatkozik az Arab Emirátusokból, Kínából, Vietnámból, Oroszországból és Kazahsztánból is. Az új terméket az egykori NABI mátyásföldi gyárában kívánja gyártani az evopro.
 
Jámbor Gyula
 
Megjelent a Magyar Nemzet 2014. 04. 16-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....