traktor

Magyar traktorral ekézni

2022.10.14.

Traktorgyári bajnokság, profi magyarokkal, kispesti kiesővel.

A legjobb és legeredetibb erőgépek születésénél mindig bábáskodtak magyarok. A legemlékezetesebbekről már korábban megemlékezett az Autószektor sorozata.

Galamb József és Farkas Jenő az amerikai Fordnál alkotta meg a világ első néptraktorát.

A magyar mérnöki gárda itthon és külföldön mérföldkőnek számító traktorokat alkotott. Az elérhető árú és sokoldalú mezőgazdasági gépek között több forradalmi megoldás is született, így a magyar mérnökök nemcsak Detroitban szereztek elismerést.

Fordson traktorok egy magyar kollekcióban      Fotó: Boros Jenő 

Traktor Kánaán

Az itthoniak munkásságát is bemutató világszintű gyűjtemény a traktorgyártás hiteles és gazdag krónikája, a gödöllői múzeum igazi traktor Kánaán és agrárgép Eldorádó, ahol a teljes magyar gyártmánykollekció látható, köszönhetően a komoly szakértelemnek és restaurálási munkának.

A gödöllői mezőgazdasági gyűjtemény egyik terme     Fotó: Boros Jenő 

Hofherr és Schrantz

A magyar mezőgazdaság és termelőszövetkezeti idők legendás traktormárkája egyben az ágazat és korszak krónikája. 1881-ben, Bécsben alapította Hofherr Mátyás és Schrantz János a nevüket viselő mezőgazdasági gépgyárat, melyet 1900-ban Kispestre telepítettek. Angol partnerüknek köszönhetően HSCS néven lett világhírű a márka, mely a Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Gépgyár Művek Rt. nevének rövidítéséből született.

Kiégett HSCS traktor            Forrás: Berkó Pál/Fortepan

Cséplőgépek, lokomobilok

Először cséplőgépeket és lokomobilokat gyártottak, első benzinmotoros traktoruk 1923-ban, első dízeljük egy évvel később készült. A kínálat 15 lóerőssel indult, a háromfokozatú sebességváltós és nagyobb motoros – 5389 köbcentiméteres – HSCS Le Robuste teljesítménye 25 lóerő volt.

Az R 30/35-ös jelzésű traktor vasabroncsokkal, körmös vaskerekekkel és légtömlős gumiabronccsal is készült. A továbbfejlesztett G35-ös változat jobb oldali szíjtárcsájával már alkalmas volt cséplőgépek és egyéb mezőgazdasági munkagépek hajtására.

Az 1932-től 1944-ig gyártott gumiabroncsos La Robuste és Bulldog változatokat egész Európában árulták. Az utolsó sorozat, a HSCS Le Robuste R 44/48-as motorja már 10, literes és 48 lóerős teljesítményű volt és már négyfokozatú sebességváltót kapott.

Vontatmány baleset      Forrás: Fortepan/Lissák Tivadar

Államosított HSCS után Vörös Csillag Traktorgyár

A nagy múltú vállalatot 1948-ban államosították és szocialista utódjának neve Vörös Csillag Traktorgyár lett. A világháború után a mezőgazdaságban is kevés volt a férfi gépkezelő, ezért 1948 és 1951 között nőket képeztek traktorossá.

1955-tól két éven át készültek GS-35-L típusok MÁVAG által gyártott 20-25 LE teljesítményű izzófejes, fél dízelmotorral. Kisebb gazdaságoknak tervezték az ötvenes években az M-18-ast és M-25-öst típust, ezekből csak néhány kísérleti példány készült. 1956-tól többezer szovjet DT-413-as lánctalpas traktor készült magyar gyártmányú 4 hengeres motorral, a DL-70-es viszont már teljesen hazai fejlesztésű típus volt.

Szovjet mintájú magyar DT lánctalpas   Forrás: Fortepan/Bauer Sándor

Dömper korszak

A háború utáni újjáépítésben fontos szerepet kapott a Csepel D 350 teherautó fődarabjainak felhasználásával készült DR-50-es, melyet 1950-ben mutattak be. Az 5-6 tonna teherbírású és billenőplatós Dutra neve az angol dumper és a magyar traktor szavak rövidítéséből született.

A 4 méter hosszú, 4,8 tonnás menetkész tömegű gép hátsó kerekeit 5,3 literes, 50-60 lóerős, folyadékhűtéses, D413-as Csepel dízel motor hajtotta 3+1 fokozatú sebességváltón át, az osztóművel 6 előre és 2 hátra fokozata volt. A terepjárást segítette a 24 colos hátsó keréktárcsákra szerelt 16 rétegű tömlős terepgumi.

Dutra dömper, 1955        Forrás: Fortepan/Bauer Sándor

Ponyvaregényes megoldás

A csővázra feszített ponyva védte naptól, esőtől a vezetőt, de ennél érdekesebb volt a függőleges kormánytengelye körül 180 fokban elfordítható ülés, amivel a vezető egyetlen pördüléssel pozíciót válthatott, így a tolatás sem volt nehéz. A kétirányú vezethetőséget segítette a dupla pedálsor is. A munkát gyorsította az is, hogy egyetlen kar meghúzásával lehetett kiönteni a rakományt a talicska formájú 3,5 köbméteres acélputtonyból, mely rugóerő-tárolóssal működött. A gyors műveletnél a vezető egy félköríves mozdulattal az ellenkező irányba lendült, aztán elindult hátrafelé, majd hirtelen fékezett, ezzel a manőverrel rögzítőreteszbe billent a puttony. Az 1954-ben létrejött

Hathengeres Csepel motor hajtotta a G116-os dömpert     Forrás: LSB

Gödöllő 116

A Dutra Kísérleti Üzem eönrakodóvá fejlesztette a DR-50-öst, mely saját hidraulikus tolólapját maga felett átemelve pakolta meg a puttonyt. Készült markolókanalas és emelővillás változat is, ezek 3,6 méter magas emelőképességűek voltak és 240 fokos tartományban működtek. A fülkés változat teherbírása hét tonna volt.

Külszíni fejtésekre fejlesztették a tíz tonna teherbírású Gödöllő 116-os dömpert, melyet már 6 hengeres Csepel motor hajtott.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....