magyarok a világ járműgyártásában

Magyarok a világ járműgyártásában: Járay Pál

2013.10.04.

Az áramvonalas konstrukciók szülőatyjaként a magyar származású Járay Pál nagy hatást gyakorolt az autóipar fejlődésére.

A Temesvárról származó Járay család a XIX. század második felében Bécsben telepedett le, s ott virágzó faliszőnyeg- és bútorgyártó vállalkozást üzemeltetettek. Paul is Bécsben született, s az általános iskola elvégzése után Prágában folytatta tanulmányait. Kora ifjúságában az áramvonalas formák bűvkörébe került. 1913-ban Németországban, Friedrichshafenben a kor legismertebb léghajógyártó vállalkozásánál, a Zeppelin-műveknél helyezkedett el. Egy idő után előléptették főmérnökké. A Zeppelinnél tudományos kísérletek folytak az áramvonalas formák tökéletesítése terén, éppen ezért egy kisebb szélcsatornát is építettek – még Járay érkezése előtt.

Járayra nagy hatást gyakorolt Edmund Rumpler munkássága. Rumpler is az áramvonalas formákat tanulmányozta, s az ő keze alól került ki a C.I.V. jelzésű repülőgép, az első világháború legsikeresebb német konstrukciója.

A háború után Rumpler is, Járay is figyelmüket a repülésről a közúti közlekedés felé fordították. Kettejük közül Járay lett a sikeresebb, elismertebb alkotó.

Járay 1921-ben szabadalmaztatta az „ideális járműalakot”, egy csepp formájú, alacsony légellenállású járművet. A németül Stromlinienwagen nevű elgondolás életképességének bizonyítására 1922-ben egy német Ley autó alvázára elkészült az első prototípus. Járay 1922-ben egészségügyi okokból Svájcban telepedett le.

Elgondolásainak testet öltött bizonyítéka a Chrysler Airflow és a Tatra 77 is – mindkét cég kénytelen-kelletlen jogdíjakat fizetett a feltalálónak. Az Audi, a Bugatti, a Voisin, az Adler, a Maybach és mások is merítettek Járay elképzeléseiből.

A Járay-féle elgondolás nyomán épített autók aerodinamikai tulajdonságai 25 százalékkal javultak, amelynek köszönhetően 30 százalékkal mérséklődött a fogyasztás is.

Járay a ’30-as évek végén képes volt 0,19 légellenállású autót készíteni – a kor divatos járműveinek nagyjából 0,5 volt a légellenállási értéke.

A tevékeny, sokoldalú alkotó szélerőművekkel, vasutaknál használatos légkompresszorokkal is foglalkozott, de a tévé is érdekelte.
Pályafutását a zürichi Eidgenoessische Technische Hochschule (Svájci Állami Műszaki Főiskola) tanáraként fejezte be.

Forrás: magyarjarmu.hu

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.13
A jogosítvány nélküli, bódult férfi végül több autót is összetört, és a rendőrségen zárta az estét....
2025.12.13
A rüsselsheimi kompakt világpremierje a januári Brüsszeli Autószalonon lesz. ..
2025.12.13
A 2026-ra vonatkozó szám a Gartner amerikai technológiai piackutató cég honlapjára felkerült....
2025.12.13
Mi történik, ha az elektromos mobilitás párosul a hamisítatlan luxussal? Béke, nyugalom, erő és....
2025.12.13
A jövő hétfőn induló egyhetes akcióban ezúttal mindenféle járműveket ellenőriznek majd. ..
2025.12.13
A Forma-1 és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) pénteken bejelentette, hogy mindkét fél,....
2025.12.13
A Bosch lett a Truck Innovation Award 2026 győztese, miután a vállalat Road Hazard Service....
2025.12.12
Előbb kerülnek veszélybe, mint iskolába: a német kutatás azt mutatja, hogy az iskolák döntő....
2025.12.12
Tovább bővíti közös elektromosautó-töltőhálózatát az ALDI Magyarország és az E.ON Drive....
2025.12.12
A Peugeot ezzel az autóval új színt hozott a palettára.   ..