magyarok a világ járműgyártásában

Magyarok a világ járműgyártásában – Farkas Jenő 2. rész

2017.06.17.

A XX. század elején számos magyar fiatalember megfordult a dinamikusan fejlődő amerikai autóipar képviselőinél. Legtöbben a Fordnál kötöttek ki. Közülük Galamb József neve a legismertebb, de mások is szép karriert futottak be. Most Farkas Jenő életét ismertetjük.

 

Szerző: Négyesi Pál

A Farkas Jenővel készült interjú alapján készült visszaemlékezés első részét ITT olvashatják.

„Ezután egy traktoron dolgoztam. 1915-ben elkészültek az első darabok. Ford nagyon elégedett volt a végeredménnyel. Azt mondta nekem, hogy Dearbornban új gyártelepet épít, ahol én fogom a mérnök-fejlesztő részleget irányítani. Kis hal voltam még, azt csináltam amit mondtak.

Forrás: Benson Ford Múzeum

1915. októberében Dearbornban megkezdődött a traktorgyár építése, s én átköltöztem oda. Összejött egy kis csapat. Nagyjából 50 kísérleti traktort raktunk össze, mindegyik egy kicsit másfajta volt. A teljes traktor részletes összeszerelési rajzát kiraktuk a táblára. Ford nagyon szerette áttekinteni a táblán az általános képet. Általában egy áttekintést készítettünk, a részletekre később került sor.

1916-ra elkészült a Fordson. Ennek nem volt alvázkerete. Ford szeretett volna egy alvázat, amire rácsavarozhatja az alkatrészeket. De végül ezt elvetettük. A Fordson jól működött. Erősebb volt, mint a korábbi Model T-ből kialakított traktor, s jobban bírta a terhelést...

A Fordson traktor gyártósora

Kábé 1915-ben kaptam az első autómat, egy Model T-t küllős kerekekkel. A traktoron dolgoztam, és Ford elképzelése szerint ki kellett menjek a farmra, és követnem kellett a prototípust. Kérdezte tőlem, hogy van-e autóm. Amikor elmondtam, hogy nincs annyit válaszolt, hogy szedjek össze valamennyi pénzt, a többit megoldja. Összekapartam 100 dollárt, a maradékot bónusz formájában kaptam meg tőle.

A sorozatgyártás 1917. október 8-án indult. A 13-as számú épültet jelölt ki erre a célra. Egy lánchajtású szalagon mozogtak az alkatrészek. A munkások egyhelyben álltak, s folyamatosan csavaroztak, ahogy a traktorok jöttek egymás után...

1920. októberében a traktogyárat új helyre költöztettük. Még ekkor is sokat dolgoztam a traktoron, egészen addig amíg át nem került a gyártósor Angliába 1927-ben.

Az európai piacra tervezett Ford Model Y prototípusa Dearbornban, 1932-ben. Forrás: Benson Ford Múzeum

Kb. 1922-ben Ford elhatározta, hogy a mérnököket Dearbornba költözteti. Joe Galamb felügyelte a költözést.  Én ekkor kezdtem dolgozni a Model T alkatrészein.

A vásárlók már panaszkodtak a Model T hibáira. Nem tetszett nekik az autó formája, a motor ereje, a fékberendezés se és a bolygóműves váltó se. Mindenki változtatni szeretett volna, csak Ford nem. Először a hátsó fékeket terveztem át nagyobb méretűre.

Részt vettem az acéldugattyú projektben. Amikor először beépítettük autóba, akkor jelentősen csökkent a fogyasztás és nőtt a sebesség. De végül ez csak kísérlet maradt.

1926-1927. táján kezdtem dolgozni a Model A típuson. Eközben én az X motoros autón is dolgoztam. Ez egy kisméretű, egyedi autó volt orrmotorral, hátsókerékhajtással. Készítettem egy prototípust is! Ez fontos volt. Ford azt tervezte, hogy az X motoros autó leváltja majd a Model T-t.

Farkas Jenő egyik vázlatrajza a Ford X motorról. Forrás: Benson Ford Múzeum

De mivel az X motoros autóra még éveket kellett várni, ezért szükség volt egy átmeneti modellre. Ez lett a Model A.  A Model A karosszériáján Galamb dolgozott, én az alvázzal törődtem; a hátsó tengellyel, a fékekkel, az alvázkerettel. Eddig a pillanatig a Ford Motor Co nem törődött a formatervezéssel. 

A Model A hidraulikus lengéscsillapítókat... és nagyméretű fékeket kapott. 1927. májusában készült el az utolsó Model T és a Model A gyártása csak 1927. őszén indult. Ford szerette így intézni a dolgokat, mert így tudta magát és másokat is ösztönözni a gyors munkára.

A Ford Model A teherautó az én munkám. Én fejlesztettem ki a dupla hátsó kerekeket.

A Model A megjelenésekor Ford „nagytakarítást” végzett: a Model T menedzserei helyébe Model A menedzserek léptek.

1931-ben kezdtem el dolgozni a Model B típuson, a V8-ason. Szerettünk volna egy valamivel nagyobb, valamivel versenyképesebb autót. Végül én nem foglalkoztam a V8-cal. Helyette a motor rezgését kiküszöbölő gumipogácsákra koncentráltam.

A Model A üzemanyagtankját a műszerfalba ágyaztuk. Ez nagyon sok embernek nem tetszett. Túl nagy volt a nyomás rajtunk, így végül Ford úgy döntött, hogy az üzemanyagtank hátra kerül a benzinpumpával együtt.

Nem tudom Ford miért nem akart egy hathengeres motort. Lehet, hogy Ford nem kedvelte a hathengeresek túl hosszú főtengelyét.

Végül 1932-ben Ford szólt, hogy kéne az angoloknak tervezni egy kisautót. Először az első tengelyt, majd a hátsó tengelyt, végül az alvázkeretet. Utána jött a karosszéria kérdése. Megismerkedtem egy ifjú kollégával, aki kb. egy hónapja dolgozhatott nekünk. A neve Eugene Gregory volt Pont rád van szükségünk, mondtam neki, készíts egy csinos, modern karosszériát. Egyik nap bejött Edsel Ford, látta a vázlatokat, amelyek nagyon megtetszettek neki. Így ismerkedett meg Edsel és Gregory. Később Gregory munkája volt a Lincoln Continental.

Néhány hónappal később már készen állltak az első prototípusok. A hátsó tengely kialakításában nem követtem a Model A elrendezését. A futómű nagyjából megegyezett a Model A-val. Kábé egy tucat autót készíthettünk, mielőtt A.R. Smith átvette a fejlesztést [Farkas itt a Ford Model Y születéséről mesélt – N.P.]

A harmincas években több kisautón is dolgoztam. Nem emlékszem a típusszámra, de ez volt az első a V8 után. Azután volt még egy kisautó, hathengeres motorral.

1941-ben beléptünk a második világháborúba. Én egy olyan ellendugattyús repülőgép-motoron dolgoztam, amelynek két főtengelye volt. Utána a B-24 bombázó gyártásának előkészítésében segítettem. Dolgoztam automata váltón és tank motoron is.

 

 

[Farkas 1947-ben vonult nyugdíjba, és akkor családostul átköltözött Kaliforniába. 1963. február 24-én hunyt el.]

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....