Galamb József

Makótól Detroitig: Galamb József az autógyártás nagyjai között

2022.09.17.

1881. február 3-án született Makón Galamb József, aki a Ford T-modell megtervezésével írta be nevét a világ autógyártásának történetébe. Dr. Halmágyi Pál nyugalmazott makói múzeumigazgatóval az ő életútját követjük végig a makói szülőháztól Detroitig, az amerikai autógyártás fellegváráig.

Galamb József apja, aki szintén József volt, 1854 februárjában született, 1878 januárjában nőül vette a szintén makói Putnoki Erzsébetet. Házas­ságukból hét gyermek született, de ketten korán meghaltak. Az első gyermek, dr. Galamb Sándor ügyvéd Makó közéletének ismert alakja volt a két világháború között. Szerkesztette a Makói Friss Újságot is, 1956-ban Budapesten halt meg.

Halmágyi Pál nyugalmazott makói múzeumigazgató.

A második gyermek József volt, aki 1881 februárjában született, őt a család egyetlen lánya, Rozália követte. Majd érkezett János 1887 novemberében. Őt is a gépek vonzották, géplakatosnak tanult. 1911-12-ben két évet a Ford Művekben, a bátyjánál tanult Detroitban.

A legkisebb gyermeket, Ferencet 13 év választotta el legidősebb bátyjától. 1894 júliusában született, szintén géplakatosnak tanult. 1922-től Jánossal együtt, a József és Sándor bátyjuk segítségével létrehozott makói Ford lerakatot vezették. Ferenc a kereskedelmi ügyeket, míg az anyacégnél, Detroitban kiképzett János, a műhelyt és a szerviz részleget vitte - meséli a családtörténetet  Halmágyi Pál.

Galamb József

A sokgyermekes Galamb család a feltörekvő makói református hagyma­termelők mindennapjait élte. Rengeteg munkával, küszködéssel jutottak előre, az eszes, jó fejű fiúk nagy akarással és szorgalommal tanultak. Józsefet érdeklődése a műszaki pályák felé vonzotta. Elemi és polgári iskoláit Makón végezte, majd 1896-tól a Szegedi Állami Fa- és Fémipari Szakiskolában tanult. Szorgalmával, tehetségével kitűnt társai közül, így az első tanév végén 1897. június 4-én két jutalomkönyvet is kapott az intézet igazgatójától. Két szegedi év után Budapesten, a Magyar Királyi Állami Felső Ipariskolában folytatta tanulmányait.

1898 októberében halt meg édesapja tüdőbajban. A családfenntartó nélkül maradt Galamb testvérek diákkoruktól megtapasztalták az önállóságot és az önfenntartást. - Hazulról nem kért egy fillért sem soha - emlékezett vissza 1962-ben Ferenc, a legfiatalabb testvér Galamb Józsefre.

Szegeden, a mai Dériben is tanult Galamb József.

A jó hírű fővárosi tanintézetben is kitűnt társai közül rajzkészségével, szerkesztői, tervezői tehetségével. 1901-ben fejezte be tanulmányait és lett mai fogalmaink szerint üzemmérnök. A húszéves fiatalember, zsebében a felsőipariskolai végbizonyítvánnyal, önkéntes katonai szolgálatát letölteni 1901-ben a haditengerészethez vonult be Polába. A Monarchia hajóhadában két kézzel kaptak a kitűnő műszaki szakember után, elméleti képzettségét itt igazán hasznosíthatta. A fiatal tengerészújoncot gépkezelői tanfolyamra irányították - mesél a később fontossá vált katonaélet kezdetéről a nyugalmazott múzeumigazgató.

A polai katonai szolgálatig nyúlik vissza az a kapcsolat, mely Galamb József és a Horthy család között szövődött. A későbbi kormányzó ekkor a flotta I. osztályú sorhajóhadnagya volt. A kiváló tengerésztisztnek ismert, 33 éves Horthyt 1901 januárjában a SPERBER torpedónaszád parancsnokává nevezték ki. Később a KRANICH torpedónaszádot irányította, ezen a hajón képezték ki gépészeknek az újonnan behívott tengerészeket. Itt a gépkezelő-iskolahajón, a gyakorlati kiképzésen találkozott először a két alföldi magyar, Horthy Miklós és Galamb József.

A makói fiatalember a Fordot választotta.

A makói fiatalember elméleti képzettsége és gyakorlati érzéke alapján gyorsan haladt előre a ranglétrán. A gépészeti tanfolyam után műszaki altisztként szolgálta le katonaidejét a haditengerészetnél. Leszerelése után Galamb József ösztöndíjjal 1903-ban tanulmányútra Németországba utazott. Drezda, Berlin, Hamburg, Bréma nagy gépgyáraiban tanult. Frankfurt am Mainban, az Adler autógyárban hallotta meg a hírt, hogy autó-világkiállítás lesz 1904-ben az amerikai Saint Louis-ban. Elhatározta, hogy megnézi - eleveníti fel Halmágyi Pál az első amerikai út előzményeit.

Amikor összegyűlt a jegy ára, Hamburgban hajóra szállt és 1903. október elején megérkezett New Yorkba. Először itt vállalt munkát, de néhány hónap múlva már Pittsburghben a Westinghouse-nál dolgozott. Az autókiállítás olyan nagy hatással volt rá, hogy elhatározta Amerikában marad. Cleveland és Niles városok után - ekkor már tudta a nyelvet és jó fizetésért, mint tervező dolgozott - 1905 végén Detroitba érkezett. Magyar barátját látogatta meg a városban és úgy megtetszett neki a hely, hogy állás után nézett. Három ajánlat - Cadillac, Silent Northern és a Ford - közül a Ford gyárat választotta és 1905 decemberében belépett a céghez.

A Homonnai műteremben készült kép a négy Galamb fiúról - balról a második József.

Mint az közismert, a Ford Művek és Galamb József neve a Ford T- modell révén kapcsolódott elválaszthatatlanul össze. A T-modell tervezése 1907- ben kezdődött és 1908 október elejére készült el az autó. Az egyszerűen kezelhető és megbízható konstrukció, valamint a kedvező ár annyira megnyerte a vevők tetszését, hogy a típust 1927-ig gyártották. Ugyanilyen sikert aratott a farmerek között a szintén Galamb József által 1917-ben tervezett Fordson traktor. Ebből is több milliót gyártottak, és az egész világon elterjedt.

A híres Fordson traktor.

Galamb József 1911 őszén látogatott haza először, édesanyja és testvérei nagy szeretettel fogadták a nyolc éve nem látott fiút. Ekkor készült a Homonnai műteremben a négy Galamb fiút ábrázoló híres kép. János öccsét kivitte magával Amerikába, és két évig ő is a Fordnál dolgozott.  Legközelebb 1913-ban, a tüdőbajban fiatalon elhunyt leánytestvére temetésére jött haza. A családi hagyomány szerint édesapja korai halálát is ez a betegség okozta - beszél a családtörténet fontos mérföldköveiről az egykori makói múzeumigazgató. (A cikk második részét itt olvashatja.)

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.19
II. Albert és trónörökös fia az új Artura Spiderben száguldott. ..
2024.06.19
A rövid szöveges üzenetben útdíjtartozásról értesítik a felhasználót, akit arra kérnek,....
2024.06.19
A Le Mans-i 24 órásra időzítették az Endurance Világbajnokság 2025-ös naptárának közzétételét. ..
2024.06.19
A Mercedes jelenleg zajló beruházásai nyomán Magyarország legnagyobb kapacitással bíró autógyára....
2024.06.19
Törökország 40%-os extra vámot vet ki az összes kínai járműre az import visszaszorítása, a folyó....
2024.06.19
A magyar válogatott csoportmeccseinek apropóján nemzeti színűre világítják ki a Bridgestone....
2024.06.19
Orbán Viktor miniszterelnök szerdán a Mercedes-Benz Group AG stuttgarti székhelyén munkaebéd....
2024.06.19
Oktatási, kutatási és kulturális területen tervez együttműködést kialakítani a győri Széchenyi....
2024.06.19
Szoboszlai Dominik vagy Toni Kroos? Gulácsi Péter vagy Manuel Neuer? Marco Rossi vagy Julian....
2024.06.19
Mit gondolnak saját magukról az autósok? Erre voltak kíváncsiak a spanyol közvélemény-kutatók, akik....