Ford

Másodpercenként 2,5 milliószor szkennel a Ford jövőautója

2014.03.11.

A Ford a Mobil Világkongresszuson mutatta be automatizált kísérleti autóját, aminek a vállalat fontos szerepet szán a fejlett és automatizált technológiák kifejlesztésében.

A Ford a Mobil Világkongresszuson mutatta be automatizált kísérleti autóját, aminek a vállalat fontos szerepet szán a fejlett és automatizált technológiák kifejlesztésében. A Ford immár több mint egy évtizede kísérletezik az önállóan közlekedő autókkal, megvizsgálva számos érzékelőrendszert és vezetősegítő technológiát; e tapasztalatok alapján készült el a jelenlegi jármű, ami kutatási platformként szolgál majd a lehetséges megoldások kifejlesztéséhez, valamint a jövő automata járműveivel kapcsolatos jogszabályi és technikai kérdéseinek megfogalmazására.

– A Ford Fusion automatizált kísérleti jármű rendkívül fontos előrelépést jelent a jövő mobilitásának megformálásában – avat be Stephen Odell, a Ford Európa, Közel-Kelet és Afrika ügyvezető alelnöke. “Jövőképünkben olyan autók szerepelnek, amelyek egymással és a környezetükkel kommunikálva biztonságosabbá teszik a közlekedést, mérséklik a forgalmi torlódásokat, és kevésbé terhelik a környezetet. Ha ezt valóra váltjuk, a Ford a következő 100 év során még annál is nagyobb hatással lehet világunkra, mint az elmúlt évszázadban.”


Az automatizált kísérleti járműben négy infra-érzékelő, vagy más néven A LiDAR (fény- és távolságérzékelő) szkenneli folyamatosan az autó környezetét, felderítve az esetleges akadályokat, például a járműveket, a kerékpárosokat, a gyalogosokat, sőt még a kisebb állatokat is. A LiDAR szenzorok mintegy 70 méteres körzeten belül bármit képes érzékelni, így az autó környezetéről valós idejű, háromdimenziós képet alkotnak. Mivel a rendszer másodpercenként 2,5 milliószor szkennelést végez, rendkívül pontosan képes kiszámítani az érzékelt tárgyak távolságát.

A Ford jelenleg a Michigan Egyetemmel és az amerikai State Farm® biztosítótársasággal közösen dolgozik a jármű fejlesztésén. Az együttműködés keretében a Ford és a Michigan Egyetem az autó érzékelőnek és ’agyának’ megalkotásán dolgoznak, amelyek segítségével a jármű nemcsak értelmezni tudja fizikai környezetét, hanem arra is képes, hogy ezek alapján döntéseket hozzon. Ugyanakkor a State Farmmal közösen a Ford mélyrehatóbban értékelheti az automatizált közlekedéssel kapcsolatos veszélyeket és előnyöket.


A múlt hónapban a Ford két új amerikai projektet is útjára indított az automatizált közlekedés technológiájának tökéletesítésére. A vállalat közös kutatásba kezdett a Massachusettsi Műszaki Egyetemmel, hogy képessé tegyék az autót egy bonyolult algoritmus alkalmazására, ami meg tudja jósolni, hogy a többi jármű – és a gyalogosok – milyen irányban és sebességgel mozognak majd a forgalomban. Emellett a Ford a Stanford Egyetemmel közösen vizsgálja, hogyan mérhetők fel szenzorokkal az autó környezetében található tárgyak. Az RWTH Aachen Egyetemmel karöltve a Ford Európában is belekezdett egy új kutatási projektbe.

A közös munka célja olyan ember-gép interfészek kifejlesztése, amelyek az automatizált járművekben egyértelműen kommunikálnak az autósokkal, és lehetővé teszik, hogy a vezető egyszerűen visszavehesse az irányítást, bármikor felülbírálva az automatikus funkciókat. E tanulmányok egyik legfontosabb segédeszköze egy rendkívül kifinomult vezetési szimulátor lesz.


– A jövőben az automatikus közlekedés tényleg biztonságosabbá teheti a közlekedést, önállóan kezelve a közlekedési helyzeteket és mérsékelve a torlódásokat, ám egyelőre számos kérdés vár még válaszra, mielőtt mindez hétköznapjaink részévé válhatna – hívja fel a figyelmet Paul Mascarenas alelnök, a Ford kutatási és innovációs részlegének technikai főmunkatársa. “Az automatizált Ford kísérleti autóval az a célunk, hogy megtapasztaljuk a teljes automatizálás határait, és meghatározzuk a rövid- és hosszútávú fejlesztési célokat.”

A jövő automatizált rendszereihez jól felhasználhatók azok az érzékelőkkel működő technológiák, amelyeknek segítségével a mai Ford-modellek már önállóan parkolnak, megértik a vezető hangutasításait, azonosítják a veszélyes közlekedési helyzeteket, sőt a vészfékezésben is aktívan segítenek.


– A Ford forradalmian új szemlélettel vágott bele az automatizált közlekedés kutatásába, s e munka első eredményeit az európai autósok már ma is élvezhetik, hiszen olyan berendezéseket kínálunk nekik, mint az Aktív Parkolóasszisztens, az Active City Stop, a Sávtartó Asszisztens, a Közlekedési Táblafelismerő vagy a SYNC – mutat rá Pim van der Jagt, a Ford Kutatási és Fejlesztési Központjának műszaki főmunkatársa. „Mérnökeink jó úton haladnak az olyan új generációs technológiák megvalósítása felé, mint az Akadályelkerülő, a Teljesen Automatizált Parkolássegítő Rendszer és a Közlekedési Torlódás Asszisztens.”

Az automatizált kísérleti autó megépítéséhez a mérnökök a Ford amerikai VIRTTEX szimulátorán végzett tanulmányok eredményeit is felhasználták. Segítségével a Ford kutatói azt vizsgálták, hogyan lehet hatékonyan és eredményesen egyesíteni az emberi sofőrök és az automatizált rendszerek képességeit. A Ford célja, hogy olyan funkciókat fejlesszen ki, amelyek figyelmeztetik a vezetőt, hogy az előtte lévő útszakaszon torlódás alakult ki vagy baleset történt; amelyek segítséget nyújtanak a parkolásban vagy a lassan araszoló forgalomban; vagy amelyek akár teljesen automatikusan képesen navigálni és parkolni. Az ilyen technológiák révén eljöhet az az idő, amikor úgy juthatunk el úti célunkhoz, hogy átengedjük az autónak a vezetés feladatát, és csak szükség esetén kell a volánhoz nyúlnunk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.22
Alig futott és egy fűtött garázsban pihent mintegy harminc éven át az a Honda NSX szupersportautó,....
2024.04.22
Összeütközött két személygépkocsi Budapest I. kerületében, a Hegyalja úton, a Sánc utcánál hétfő....
2024.04.22
Az ABB Motion legújabb, „Körforgásos jelleg: Nincs vesztegetni való idő” című jelentése szerint az....
2024.04.22
A felajánlóval, Ferencz Zsolt autótörténésszel és autóival május 18-án Felnémeten is találkozhat....
2024.04.22
A magyar után a német gyártószervezeti tanúsítványt is megkapta a pécsi Magnus Aircraft Zrt. A „....
2024.04.22
A Bridgestone Tatabánya ügyvezető igazgatójával egyebek mellett arról beszélgettünk, hogy....
2024.04.22
Idén áprilisban az írországi Dublinban rendezték meg a legnagyobb európai, közlekedés és mobilitás....