Ford

Másodpercenként 2,5 milliószor szkennel a Ford jövőautója

2014.03.11.

A Ford a Mobil Világkongresszuson mutatta be automatizált kísérleti autóját, aminek a vállalat fontos szerepet szán a fejlett és automatizált technológiák kifejlesztésében.

A Ford a Mobil Világkongresszuson mutatta be automatizált kísérleti autóját, aminek a vállalat fontos szerepet szán a fejlett és automatizált technológiák kifejlesztésében. A Ford immár több mint egy évtizede kísérletezik az önállóan közlekedő autókkal, megvizsgálva számos érzékelőrendszert és vezetősegítő technológiát; e tapasztalatok alapján készült el a jelenlegi jármű, ami kutatási platformként szolgál majd a lehetséges megoldások kifejlesztéséhez, valamint a jövő automata járműveivel kapcsolatos jogszabályi és technikai kérdéseinek megfogalmazására.

– A Ford Fusion automatizált kísérleti jármű rendkívül fontos előrelépést jelent a jövő mobilitásának megformálásában – avat be Stephen Odell, a Ford Európa, Közel-Kelet és Afrika ügyvezető alelnöke. “Jövőképünkben olyan autók szerepelnek, amelyek egymással és a környezetükkel kommunikálva biztonságosabbá teszik a közlekedést, mérséklik a forgalmi torlódásokat, és kevésbé terhelik a környezetet. Ha ezt valóra váltjuk, a Ford a következő 100 év során még annál is nagyobb hatással lehet világunkra, mint az elmúlt évszázadban.”


Az automatizált kísérleti járműben négy infra-érzékelő, vagy más néven A LiDAR (fény- és távolságérzékelő) szkenneli folyamatosan az autó környezetét, felderítve az esetleges akadályokat, például a járműveket, a kerékpárosokat, a gyalogosokat, sőt még a kisebb állatokat is. A LiDAR szenzorok mintegy 70 méteres körzeten belül bármit képes érzékelni, így az autó környezetéről valós idejű, háromdimenziós képet alkotnak. Mivel a rendszer másodpercenként 2,5 milliószor szkennelést végez, rendkívül pontosan képes kiszámítani az érzékelt tárgyak távolságát.

A Ford jelenleg a Michigan Egyetemmel és az amerikai State Farm® biztosítótársasággal közösen dolgozik a jármű fejlesztésén. Az együttműködés keretében a Ford és a Michigan Egyetem az autó érzékelőnek és ’agyának’ megalkotásán dolgoznak, amelyek segítségével a jármű nemcsak értelmezni tudja fizikai környezetét, hanem arra is képes, hogy ezek alapján döntéseket hozzon. Ugyanakkor a State Farmmal közösen a Ford mélyrehatóbban értékelheti az automatizált közlekedéssel kapcsolatos veszélyeket és előnyöket.


A múlt hónapban a Ford két új amerikai projektet is útjára indított az automatizált közlekedés technológiájának tökéletesítésére. A vállalat közös kutatásba kezdett a Massachusettsi Műszaki Egyetemmel, hogy képessé tegyék az autót egy bonyolult algoritmus alkalmazására, ami meg tudja jósolni, hogy a többi jármű – és a gyalogosok – milyen irányban és sebességgel mozognak majd a forgalomban. Emellett a Ford a Stanford Egyetemmel közösen vizsgálja, hogyan mérhetők fel szenzorokkal az autó környezetében található tárgyak. Az RWTH Aachen Egyetemmel karöltve a Ford Európában is belekezdett egy új kutatási projektbe.

A közös munka célja olyan ember-gép interfészek kifejlesztése, amelyek az automatizált járművekben egyértelműen kommunikálnak az autósokkal, és lehetővé teszik, hogy a vezető egyszerűen visszavehesse az irányítást, bármikor felülbírálva az automatikus funkciókat. E tanulmányok egyik legfontosabb segédeszköze egy rendkívül kifinomult vezetési szimulátor lesz.


– A jövőben az automatikus közlekedés tényleg biztonságosabbá teheti a közlekedést, önállóan kezelve a közlekedési helyzeteket és mérsékelve a torlódásokat, ám egyelőre számos kérdés vár még válaszra, mielőtt mindez hétköznapjaink részévé válhatna – hívja fel a figyelmet Paul Mascarenas alelnök, a Ford kutatási és innovációs részlegének technikai főmunkatársa. “Az automatizált Ford kísérleti autóval az a célunk, hogy megtapasztaljuk a teljes automatizálás határait, és meghatározzuk a rövid- és hosszútávú fejlesztési célokat.”

A jövő automatizált rendszereihez jól felhasználhatók azok az érzékelőkkel működő technológiák, amelyeknek segítségével a mai Ford-modellek már önállóan parkolnak, megértik a vezető hangutasításait, azonosítják a veszélyes közlekedési helyzeteket, sőt a vészfékezésben is aktívan segítenek.


– A Ford forradalmian új szemlélettel vágott bele az automatizált közlekedés kutatásába, s e munka első eredményeit az európai autósok már ma is élvezhetik, hiszen olyan berendezéseket kínálunk nekik, mint az Aktív Parkolóasszisztens, az Active City Stop, a Sávtartó Asszisztens, a Közlekedési Táblafelismerő vagy a SYNC – mutat rá Pim van der Jagt, a Ford Kutatási és Fejlesztési Központjának műszaki főmunkatársa. „Mérnökeink jó úton haladnak az olyan új generációs technológiák megvalósítása felé, mint az Akadályelkerülő, a Teljesen Automatizált Parkolássegítő Rendszer és a Közlekedési Torlódás Asszisztens.”

Az automatizált kísérleti autó megépítéséhez a mérnökök a Ford amerikai VIRTTEX szimulátorán végzett tanulmányok eredményeit is felhasználták. Segítségével a Ford kutatói azt vizsgálták, hogyan lehet hatékonyan és eredményesen egyesíteni az emberi sofőrök és az automatizált rendszerek képességeit. A Ford célja, hogy olyan funkciókat fejlesszen ki, amelyek figyelmeztetik a vezetőt, hogy az előtte lévő útszakaszon torlódás alakult ki vagy baleset történt; amelyek segítséget nyújtanak a parkolásban vagy a lassan araszoló forgalomban; vagy amelyek akár teljesen automatikusan képesen navigálni és parkolni. Az ilyen technológiák révén eljöhet az az idő, amikor úgy juthatunk el úti célunkhoz, hogy átengedjük az autónak a vezetés feladatát, és csak szükség esetén kell a volánhoz nyúlnunk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....