ICDP

Mégis mi az a WLTP?

2018.08.11.

Az utóbbi egy évben – és várhatóan még jó ideig – az autóipar egyik slágertémája a WLTP. Mégis mi ez? Miért van szükség rá? Van bármi értelme? Lesz valami hatása? Az ICDP segítségével körüljártuk a témát. 

A WLTP (Könnyű Gépjárművek Világszerte Összehangolt Teszteljárása) az NEDC (Új Európai Vezetési Ciklus) szabályozást váltja, ami nevével ellentétben mára már cseppet sem új, 1980-ban vezették be. Érdemes megemlékezni róla, ugyanis közel negyven évig ez az eljárás határozta meg egy autó károsanyag-kibocsátási besorolását.

A szabályozás megújításáról az Európai Unió döntött, nem véletlenül, ugyanis az NEDC irányelvek alapján lezajlott mérések eredményei gyakran távol álltak a valóságtól. Ezeknél a teszteknél 12 kilométert kellett teljesíteni 20 perc alatt (ami 13 perc városi és 7 városon kívüli szimuláción belül 5 perc állóidőt is magában foglalt), 33 km/órás átlag- és 120 km/órás maximális sebességgel. Ez végül is nem hangzik különösebben irreálisnak, de az eredmények nem igazán tükrözték a valóságot.

Miben más a WLTP? A technikai részletek kifejtése külön cikket érdemelne, így legyen elég annyi, hogy az új mérési módszer elvileg sokkal reálisabb eredményeket fog produkálni, többek között a következő elemek bevezetésével:

  • Valósághűbb vezetési stílus
  • Többféle szituáció (város, külváros, autópálya, főútvonal)
  • Hosszabb távok
  • Dinamikusabb és gyorsítások és lassítások
  • Magasabb átlag- és maximális sebesség
  • Reálisabb külső hőmérséklet (az NEDC tesztkamrában 20-30° volt)
  • Rövidebb állásidő
  • stb.

Három szakaszban kerül bevezetésre, most éppen a második és a harmadik előtt állunk, így nem csoda, hogy egyre többet forog a téma a hírekben:

  1. 2017. szeptemberétől az új modellekre
  2. 2018. szeptemberétől az összes 2017. szeptembere óta eladott autóra
  3. Szintén szeptembertől bár limitált mennyiségben, de lehetősége lesz a gyártóknak a még NEDC szerint tesztelt autók nagybani eladására

A WLTP-t fogja kiegészíteni az RDE (Valós Vezetési Kibocsátás) teszt, ami tényleges utcai közlekedés közben méri majd a nitrogén-oxid kibocsátást. Első szakasza szintén idén szeptembertől indul a bevezetés, de csak 2021.-től lesz kötelező elvégezni az összes újonnan eladott autóra.

Mind a két teszt az új Euro 6 C/D emissziós szabvány részét képezi.

Az új szabályozás hatásait érdemes az érintetteken keresztül szemlélni. Nyilván leginkább magukat a szabályozottakat, a gyártókat érinti, de a vásárlók és a szervizek döntéseit is befolyásolja majd.

A gyártók már tapasztalják a rövid távú hatást, ami egy ideig még fokozódni fog. Számos márka több modelljének értékesítése szünetel a WLTP mérés komplexitása miatt (az adott modell összes verzióját tesztelni az elérhető extrák variációival). Elsősorban német gyártók kényszerültek néhány modellt levenni a palettáról, de például a Lexus beszüntette a GS 450 H modell forgalmazását Európában, mert a szabályozásnak való megfeleléshez szükséges befektetést túl nagynak találták.

Hosszú távon fontos szempont, hogy a szabvány előírja, hogy adott márka teljes modellpalettájának átlagkibocsátása nem lehet magasabb, mint kilóméterenként 95 gramm kibocsátott szén-dioxid. Ennek teljesítése nehézségekbe ütközhet, de várhatóan nem lesz akkora hatása, mint a bírságok elkerülésének érdekében történő irányváltásoknak. Mára már az összes gyártó fejleszti a maga elektromos vagy hibrid modelljeit, amik megléte által a küszöbön belül maradhatnak, elkerülve így a több milliárd eurós bírságokat.

A vásárlók számára a szabályozás elsősorban az árak tekintetében érezteti majd hatását.

Rengeteg a bizonytalanság. Nem tudjuk, hogy a modellek típusbizonyítványainak megszerzése mennyi időt vesz igénybe. Nem tudjuk, hogy a vásárlók megfizetik-e majd a kényszerűségből beszerelt technológiák árát.

– foglalta össze a Renault vezére, Carlos Ghosn.

A szervizek egészen új szerepben találhatják magukat a szabályozások teljes életbe lépésével. Néhány éven belül az összes új autónak a határértékeken belül kell teljesítenie, de ahogy hasonló helyzetekben, időnként újra el kell végezni a mérést, hiszen az alkatrészek kopnak, elhasználódnak, annak pedig nincs túl sok értelme, ha az autók 1-2 év után már a határértéken kívül teljesítenek. Ennek ellenőrzése minden bizonnyal a különböző szervizek feladata lesz.

Mindezt figyelembe véve mondhatjuk, hogy az autók károsanyag-kibocsátási szabályozásának új korszakába érünk, ami jelentősen átalakíthatja az európai modellpalettákat.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.06.29
A magyar és a nemzetközi sajtóban egyaránt arról szóltak a hírek, hogy a belső égésű motoroknak....
2022.06.29
A sofőrt nem érdekelte, hogy több hatóság is eltiltotta a járművezetéstől, egészen 2025-ig, a....
2022.06.29
Miután az ukrán-orosz háború miatt Ukrajnában leállt a Skoda több típusához gyártott kábelkorbácsok....
2022.06.29
A kórházba szállítást követően meghalt a 811-es úton, Bicskénél történt szerdai baleset harmadik....
2022.06.29
Az Autós Nagykoalíció üdvözli, hogy a német kormány előterjesztésére, a magyar kormány teljes....
2022.06.29
Nagyon gyerekcipőben jár még a Cupra márka, így nem meglepő, hogy egyelőre kérdések övezik a....
2022.06.29
-  Air China kínai légitársaság újraindítja a több mint két éve bezárt járatát Peking és Budapest....
2022.06.29
- A jelenlegi bonyolult, 27 féle parkolási zóna helyett átlátható, világos, négy zónatípusból álló....
2022.06.29
- Uniós forrásokat nyert a Nyugati pályaudvar fejlesztése és nagyon jó minősítést kapott az Európai....
2022.06.29
Hazánkban is megjelent egy szuper-sportkocsikat kölcsönző vállalkozás, ahol többek között Ferrarit....