ICDP

"Mégis minek jogsi?" - Az Y generáció és az autók

2017.04.02.

Egészen néhány évvel ezelőttig a jogosítvány megszerzése a felnőttkor kapuját jelentette és minden fiatal vágyott rá. Manapság a helyzet teljesen más, különösen a fejlett országokban, ahol az autógyáraknak érdemes átgondolniuk aktuális stratégiájukat: újra vonzóvá kell tenni a vezetést és az autó-birtoklást.

Egykor a jogosítvány a szabadság és a függetlenség szimbóluma volt, ma viszont már csak egy eszköz. Generációk nőttek fel legendás dalokon, amiknek az üzenete ugyanaz volt: a jövő négy keréken vár. Talán Bruce Springsteen megírta volna Thunder Road című slágerét egy olcsó fapados repülőjáratról? David Hasselhoff ugyanolyan népszerű lett volna egy beszélő kerékpár nyergében? Aligha.

Azonban az üzenet Franciaországtól Olaszországig, az USA-tól egészen Magyarországig hasonló. Amikor eljön az idő és a szülők felajánlják gyermeküknek a jogosítvány megszerzésének finanszírozását, a válasz ugyanaz: „Nem, köszi.” A jelenlegi fiatalok inkább kérnének egy modern számítógépet, okostelefont, vagy éppen egy „fixi” kerékpárt, ami kétségtelenül hasznos a városi forgalomban, különösen a környezetszennyezésre érzékenyebb Y generáció számára. A Budapesti helyzetről sajnos nem állnak rendelkezésre adatok, azonban jelenleg a New York-ban élő 19 éves fiataloknak mindössze fele rendelkezik jogosítvánnyal (pedig az amerikai jogosítvány-szerzési procedúra fényévekkel egyszerűbb és olcsóbb, mint a magyar), ezzel szemben 1998-ban több mind kétharmaduk jogosult volt az autóvezetésre.


Egyre ritkább az autót vezető fiatal                                                        Forrás: Dailymail.com

„Az autó jelenleg egy eszköz, ami eljuttat minket bárhova, de hová? Az internet elveszi a fiatalok idejét, a közösségi oldalak helyettesítik a személyes találkozásokat”, állítja Marco Aime olasz antropológus. Jelenleg az Y generáció jelentős részének többet, nagyobb szabadságot jelent, ha a legújabb technológiai vívmányokat birtokolják, mintha saját autójuk van. Közelmúltbeli felmérések arra a következtetésre jutottak, hogy a 25 év alattiak jelentős része inkább használja a szülei autóját, vagy valamilyen közösségi közlekedési megoldást, minthogy saját autója legyen. Továbbá azt is fontos kiemelni, hogy egy autó fenntartási költségei egy nagyvárosban egyszerűen vállalhatatlanul magasak. Épp ezért egyre több család dönt úgy, hogy egy autót használnak közösen, pedig megengedhetnék maguknak egy második autó vásárlását.

Az autóipar szempontjából a trend aggasztó, azonban ha racionálisan gondolkozunk, érthető: Nem egyszerűbb, ha van egy bankkártyánk, amivel egyszerre tudunk taxizni, car-sharing keretein belül autót használni vagy éppen biciklit bérelni, mint birtokolni egy autót és a felsorolt megoldások összköltségét rákölteni egy autóra, amivel nem lehet parkolni, mert nincs hely? A mobilitás szempontjából is logikus, hiszen egy nagyvárosban az autó egyre ritkábban számít a leggyorsabb megoldásnak.

A fenntartási költségek túl magasak                                                    Forrás: money.cnn.com

Marshall McLuhan világhírű szociológus szavaival élve, egy analóg világban az autó jelentette a képességet az időben és térben való mozgásra. Jelenleg ezt a funkciót az internet, az okostelefonok és a tabletek töltik be.

Hozzá kell tenni, hogy továbbra is sok fiatal érdeklődik az autók iránt. Egy nemrég készült felmérés során 2500, 18 és 30 év közötti diákot kérdeztek meg elképzeléseikről és 85%-uk azt válaszolta, hogy 10 éven belül szeretne saját autót vásárolni. Bár ez a korosztály nagy arányban használja a mobilitás új megoldásait, a többségük alapvető szükségletként tekint az autó birtoklására, amit néhány éven belül szeretnének is elérni. Azonban az autóiparnak látnia kell, hogy ez a korosztály már másképpen gondolkozik, mint elődeik. A megkérdezettek több mint 60%-a szerint az autóiparnak hatékonyabb, kevesebb káros anyagot kibocsátó autókat kell biztosítania. A közelmúltbeli sorozatos botrányok sajnos a legkevésbé sem győzik meg az Y generációt arról, hogy a dolgok valóban ebbe az irányba haladnak.

Hogy mit tehet az autóipar? Jobban ki kell használnia az internet nyújtotta lehetőségeket, ezáltal bevonzva a fiatalokat. A környezetüket sokkal „digitálisabbá” kell változtatniuk (hiszen az Y generáció imádja a virtuális eszközöket) és lehetővé kell tenniük, hogy az autó is össze tudjon kapcsolódni a többi okos eszközzel, hiszen ilyen módon maga az autó is egy okos eszköz lesz. Bár már vannak fejlesztések ebbe az irányba, használhatóságuk egyelőre korlátozott. Ennek feloldása komoly „meccs” lesz még az IT vállalatok és az autóipar között.

Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy az autóvásárlás legnagyobb akadálya az autók fiatalok számára megfizethetetlenül magas ára, amire szintén az autóipar szereplőitől várhatjuk a megoldást.  Ez a cikk arról szól, hogy a fiatalok már nem is álmodoznak egy autóról, hiszen úgy érzik, semmi szükségük rá. Ahhoz, hogy ez megváltozzon, az autóiparnak fel kell zárkóznia azokhoz a manapság népszerű vállalatokhoz, amelyek innovatív termékeikkel és szoftvereikkel egészen újfajta kapcsolatot alakítanak ki vásárlóikkal. Néhány év és meglátjuk, sikerül-e.

A cikk forrása Luca Montagner ICDP publikációja.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.11.27
A Jeep 99.255 járművet hív vissza az Egyesült Államokban. Oka: hibás szoftver – írja az auto-motor-....
2021.11.27
Az olasz pilóta közel 40 év versenyzés után akasztja szögre a bukósisakot, az utolsó versenye....
2021.11.27
Mindössze fél évvel azután, hogy megjelent a német piacon, a Hyundai IONIQ 5 elnyerte a 2022. év....
2021.11.27
December 12-én életbe lép a Volánbusz Zrt. 2021/2022. évi autóbusz-menetrendje, amely az idén is....
2021.11.27
Az autóipar ismét vonzóbbá válik munkáltatóként Németországban. Közvetlenül elöl: a Porsche.  A....
2021.11.27
Alkohol hatása alatt közlekedett autójával az a 21 éves férfi, aki balesetet szenvedett, majd....
2021.11.27
A Győri Balett premierjén jelentették be az Audi Hungaria Minőségi Táncművészetért díj idei....
2021.11.27
A Bridgestone Csoport és a Michelin Group közösen veszi fel a kesztyűt az újrahasznosított ipari....
2021.11.27
A Toyota és DRIVR taxiszolgáltató több mint 100 darab zéró emissziós, melléktermékként tiszta vizet....
2021.11.27
2023-ban érkezik az elektromos Porsche Macan, amivel több mint 1,8 millió tesztkilométert terveznek....