CATL
Ez mérföldkő a világ legnagyobb akkumulátorgyártójának a történetében, tekintettel arra, hogy a Naxtra néven futó nátrium-alapú akkumulátor a világon elsőként felelt meg a GB 38031-2025 számú, új nemzeti biztonsági szabványnak, amelyet az elektromos járművek akkumulátoraira dolgoztak ki. A tanúsítvány megszerzése megnyitja az utat az akkumulátor sorozatgyártása előtt.

A jövő év július 1-től kötelező szabvány kritériumrendszerében a legnagyobb változás a korábbi követelményrendszerhez képest hődiffúzióra vonatkozó kritérium, amely előírja, hogy az akkumulátorok nem kaphatnak lángra és nem robbanhatnak be hőmegfutás esetén sem, amikor a feszültségforrás valami oknál fogva - például balesetekkor a cellák közötti rövidzár kialakulásakor - kritikus hőmérsékletre melegszik fel. Az új követelmény szerint az akkumulátor által termelt füst sem veszélyeztetheti a jármű utasait.
Akkumulátor, amely nem fagy meg
A Naxtra akkumulátor tehát teljesen biztonságos, de vannak más kiemelkedő tulajdonságai is. Egyrészt környezetbarátabb lítium-ionosoknál, mivel nincs is benne lítium, amely egyre drágábban és nehezebben beszerezhető nyersanyag. Másrészt egy lítium-ion akkumulátorral szemben akár 40 °C-os hidegben is megőrzi kapacitásának kilencven százalékát, ezért ideális választás lehet a hideg éghajlatú régiókban.
Mit tud még Naxtra?
A Naxtra műszaki paraméterei is lenyűgözőek: energiasűrűsége lítium-vas-foszfát akkukhoz hasonló, 175 Wh/kg, és akár 5C-vel, vagyis kapacitásának ötszörösével is tölthető. Tízezernél több töltési ciklusra van paraméterezve. Egyes szakértői vélemények szerint a litium-ionos akkumulátorok uralmát csak a natrium-alapú energiatárolók lesznek képesek megtörni. Sok autógyártó fejleszt ilyen akkumulátorokat, de egyelőre nem kerültek sorozatgyártásba, ezért is fontos a CATL mostani bejelentése.

Feltehetően az ugyancsak kínai Chery lesz az első autógyártól, amely beépíti autóiba a CATL nátrium-ion akkumulátorait, s erre várhatóan már az idei év végén sor kerülhet.
A CATL nem tétlenkedik
A globális akkupiac körülbelül negyven százalékát uraló CATL - amely Debrecenben is gyárat épít – a minap, a müncheni IAA Mobility kiállítás előestéjén jelentette be, hogy Shenxing Pro újfajta lítium-vas-foszfát akkumulátoraival európai hódító körútra indul.

Emellett a vállalat rohamléptékben bővíti Kínában a gyors akkumulátorcsere-hálózatát is. A „Chocolate” nevű rendszer augusztusban 105 új állomással bővült, és 103 új helyszínen aktiválták a szolgáltatást. Jelenleg 34 kínai városban 512 csereállomás működik, és a cél, hogy 2025 végére elérjék az ezret.