török autóipar

Megvalósult Erdoğan álma: saját autókat mutatott be Törökország

2020.02.20.

A TOGG márka török tervezésű és gyártású elektromos luxusautói 2022-ben múlva kerülhetnek gyártásba.

Törökország már ma is nagyhatalom az autógyártásban, hiszen számos nagy autómárkának (Ford, FCA, Renault, Toyota, Hyundai) vannak gyárai itt, de az ország eddig adós volt egy saját tervezésű autóval, amit török pénzből, török mérnökök fejlesztettek. 2016-ban derült ki, hogy elindult a török nemzeti autó projekt, közel négy évvel később, 2019 utolsó napjaiban Recep Tayyip Erdoğan elnök már két új prototípust, egy szedánt és egy SUV-ot leplezett le.

 

Ezeknek a szériaváltozatát a Turkey’s Automobile Joint Venture Group (TOGG) nevű vegyesvállalat fogja gyártani 2022-től. A konzorciumot az Anadolu Group, a BMW, a KOK Group, a Turkcell mobilszolgáltató és a Zorlu Holding alapította 2018-ban. Gürcan Karakaş vezérigazgató korábban a Bosch igazgatótanácsának tagja volt, Sergio Rocha vezető menedzser pedig a General Motors koreai részlegét vezette.

Az öt török cégből álló szövetség 13 év alatt nem kevesebb, mint 22 milliárd lírát (1130 milliárd magyar forintot) fektet be a fejlesztésbe és a gyártásba, de a TOGG-ot komoly állami támogatások és adókedvezmények is segítik. Emellett a török állam garantálta, hogy 2035-ig legalább 30 ezer TOGG autót fog vásárolni a hivatali apparátusa számára. Erdoğan elmondta a bemutatón, hogy két év múlva már a megfelelő infrastruktúra, vagyis a töltőhálózat is rendelkezésre fog állni Törökországban.

A műszaki fejlesztésben a török állami Tudományos és Technikai Kutatóintézet is rész vett, egyedül a formatervezés az, ami nem török, azt ugyanis a híres olasz dizájnstúdióra, a Pininfarinára bízták. Az első autó egy sportos szedán, a másik egy szabadidő-autó, mindkettő elektromos hajtással rendelkezik. Gürcan Karakaş, a TOGG vezérigazgatója a bemutatón elárulta, hogy a SUV-hoz kétféle hajtásláncot terveznek, egy 200 és egy 400 lóerőset, előbbiben az akkumulátor is kisebb lesz, de a kapacitását még nem árulták el. A gyengébb változat hátsókerék-meghajtású, az erősebb elöl is tartalmaz egy villanymotort, és összkerekes.

Utóbbi rendkívül fürge, ugyanis 4,8 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órára, és a hatótávolsága elméletileg eléri az 500 km-t. Gyorstöltővel 30 perc is elég lesz ahhoz, hogy a lemerült akkumulátorát 80 százalékosra töltsék. Bár csak fele olyan erős, a hátsókerekes verzió is elég fürge: 7,6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órára, a hatótávolsága pedig eléri a 300 km-t.

„Ma történelmi nap tanúi lehetünk, mivel Törökország 60 éve dédelgetett álma válik valóra” – mondta Erdoğan a leleplező ünnepségen 2019. december 27-én, ahol ki is próbálta a TOGG SUV-ot. „Nem kell licencet vagy gyártási engedélyt vásárolnunk másoktól, mivel az összes technikai részletet magunk határoztuk meg” – tette hozzá. Az elnök a beszédében arra célzott, hogy 1961-ben már volt egy kísérlet egy török nemzeti autó elkészítésére, de a Devrim négyféle modellje csak a prototípus-fázisig jutott el, gyártásba sosem került.

Bár a két TOGG típus formája nem mondható egyedinek vagy túl karakteresnek, az viszont kétségtelen, hogy jó ízléssel rajzolták meg őket, bármelyik nyugati autómárka büszke lehetne rájuk. Főleg a SUV orr-részén láthatóak rokon vonások más, szintén Pininfarina-tervezésű autókkal, mint például a HKG K350 crossoverrel vagy a vietnámi nemzeti autóval, a BMW-alapokra épülő VinFasttal. A török szabadidő-autó kapásból kétféle hűtőmaszkkal mutatkozott be, egy függőleges, krómozott lécekből állóval, és egy zárt, karosszéria színére fényezettel.

A szedán és a szabadidő-autó prototípus is légellenállást csökkentő rejtett kilincsekkel és kamerás visszapillantókkal mutatkozott be, de azt még nem világos, hogy ezek a szériaautón is megmaradnak-e. Amikor a tervek szerint elindul a gyártás 2022-ben, a TOGG autók 2-es szintű önvezetésre lesznek képesek alacsony sebességnél, de később a mobilneten érkező frissítésekkel a 3-as szint is elérhető lesz az ígéretek szerint. A 3-as szint jelenti, hogy az autó ideiglenesen úgy veszi át a vezetést, hogy a sofőr foglalkozhat mással is, nem kell felügyelnie a robotpilótát.

Ezek az extrák azonban nem számítanak igazán különlegességnek, mivel más autókban is benne vannak (vagy lesznek), a holografikus asszisztens azonban valódi világújdonságnak ígérkezik. Ez az ember-gép interfész szemmozgás-figyelő algoritmussal, kiterjesztett valósággal (augmented reality) és szélvédőre vetített 3D-s hologram-effektussal működik. Egyelőre még nem világos a rendszer működési elve, de az biztos, hogy az elegáns műszerfalon alig találhatóak fizikai gombok, a legtöbb funkciót a négy hatalmas képernyőn keresztül lehet vezérelni. Csak a tükörkamerák kisebb képernyői tűnnek úgy, mintha utólag lettek volna odaszerelve az A-oszlopok tövébe.

Törökország nemzeti autói a helyi autóipar központjában, Bursa provincia északnyugati részén, Gemlikben készülnek majd egy új gyárban, amelynek az éves kapacitása eléri a 175 ezer darabot. Nem csak közel 400 ezer autós törökországi, hanem globális autópiacra is kilépne a TOGG, a kontinensek közül elsőként Európában lehet majd megvenni a török villanyautóit, egyelőre ismeretlen áron. A tervek szerint 2030-ra a márka modellválasztéka öttagúra bővül majd.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....