Volvo FH

Menetpróba- Volvo FH500 Dual Clutch

2015.10.18.

A Volvo Trucks a tavalyi év második felében mutatta be új, kettős kuplunggal szerelt sebességváltóját, a nehéz-tehergépjárművek piacán világújdonságként. Ugyan személyautókban hasonló tengelykapcsolóval szerelt robotizált sebességváltókat már évek óta használnak, a nagykategóriában csak a göteborgi mérnökök vállalták be eddig egy ilyen rendszerű erőátviteli berendezés elkészítését. Az új sebességváltó a már bevált és kiválóan működő 12 fokozatú I-Shift váltóval alkot egy egységet. Az I-Shift Dual Clutch egy két behajtó tengelyt és egy kettős tengelykapcsolót alkalmazó sebességváltó. Ez azt jelenti, hogy két fokozat választható ki egyszerre. A tengelykapcsoló határozza meg, hogy éppen melyik fokozat aktív. Az I-Shift Dual Clutch mindössze 12 cm-rel hosszabb a hagyományos egységeknél.

Ez a megoldás a gyakorlatban azt jelenti, hogy a sebességváltások szünetek nélkül mennek végbe, hiszen a múködésből adódóan, abban a pillanatban, amikor az egyik fokozatról leold az egyik kuplungtárcsa, a másik rögtön zárja a következő fokozatot. Ez mind a fel-, mind a visszaváltásoknál működik. A rendszer óriási előnye, hogy a váltások között gyakorlatilag nem szakad meg a vonóerő átvitele, így megtorpanás nélkül megy végbe a fokozatok váltása. Hegyi utakon, változatos terepviszonyok között dinamikusabb haladás az eredmény. Emellett óriási előnyt jelenthet tartányos szállítás, vagy élőállatos szerelvények esetében is, hiszen a rakomány relatív előre-hátra mozgása menet közben megszűnik. Az I-Shift Dual Clutch a 460, 500 és 540 lóerős teljesítményszintű Euro 6-os D13 motorokkal szerelt Volvo FH-khoz rendelhető.

A nyár elején egy próbaút erejéig Csehország festői tájain ki is próbálhattuk ezt a berendezést, amely egy 500 lóerős, 13 literes, természetesen Euro6-os sorhatos D13-as motorral szerelt FH vontatóban teljesített szolgálatot. Egyébként a 13 literes Volvo motorok közül talán ez a legjobban eltalált erőforrás, teljesítményszintje, 2500 Nm-es nyomatéka kiváló. A cseh volvós kollégák egy kifejezetten változatos terepviszonyokkal rendelkező összesen 140 km hosszú autópálya-szakaszt jelöltek ki az újságíróknak. Az útvonal adottságaiból adódóan nem csak a kettős kuplungtárcsával szerelt váltót, hanem a domborzati viszonyokat is figyelembe vevő I-See sebességtartó automatikát is kipróbálhattuk külön műszerrel mért fogyasztással.

A tesztjármű, teljes szerelvényként a megengedett maximális terheléssel állt rendelkezésünkre, a fedélzeti rendszerek használatában, az új váltó és a vezetéstámogató, valamint a fogyasztás csökkentését szolgáló fejlesztések helyes használatában gyári tesztpilóta segített. A kényelemre sem lehetett panasz, az új FH ebben is kiváló, könnyű vezetni ezt az autót, a fülke csendes, az ülések és a kényelmi berendezések kiválóan teszik a dolgukat. Maga a jármű rendelkezett mindazokkal a fejlesztésekkel, amelyeket a Volvo Trucks gyakorta iparági újdonságként és a piacon a egyedüliként, vagy elsőként fejlesztett ki és alkamaz az elmúlt években a járműveiben. Így a dinamikus elektronikus vezérlésű kormánymű – lásd van Damme reklámfilm – a minden versenytárstól eltérő filozófiával megalkotott I-See előrelátó sebességtartó autómatika, kiegészítve a távolságkövető, ha kell megállásig vészfékező biztonsági rendszerrel. Fontos kiegészítő a fogyasztás visszafogásához a szabadonfutóként is felfogható ecoroll rendszer, amely nem csak a sebességtartó automatika bekapcsolásakor, hanem normál haladási módban is, gázelvételre „üresbe“ helyezi a váltót. Amellett, hogy a kettős kuplunggal szerelt váltó kiválóan működött, még kényelmesebbé téve az utazást, hiszen „bólogató“ mozgások nélkül gyorsítható-lassítható a szerelvény, egyenletesen olyan érzetet keltve, mintha fokozatmentes erőátviteli berendezéssel lenne dolga a vezetőnek. A tesztút során az új kuplungrendszer kipróbálása mellett kiemelt szerepet kapott a hatékony üzemeltetés, a takarékos vezetés minden kritériuma. A változatos terepviszonyokkal rendelkező autópályaszakaszon, amely többek között a rajzfilmből méltán híressé vált Jičin városa mellett vezetett kiválóan gyakorolhattuk a jármű mozgási energiájának maximális kihasználásával történő járművezetést. Mindebben persze sokat segített az I-see rendszer, de bizony további súlyos százalékok csikarhatóak ki a járműből csökkentve a fogyasztást, ha maga a járművezető is együtt él a rendszerrel és olykor-olykor beavatkozik az elektronika dolgába. A teljes terhelés és a dimbes-dombos útszakasz mellett, 80 km/óra feletti átlagsebességgel 26 liter körüli fogyasztást produkált a magyar újságíró csapat, ami nem sokkal marad el a gyáriak mért értékeitől. Ez nem feltétlenül a duplakuplungos váltónak köszönhető, a gyári tájékoztatás szerint nem változtatja meg a fogyasztást egy hasonló, hagyományos váltóval szerelt járműhöz képest, hanem az egyéb hatékony üzemeltetést szolgáló rendszereknek és persze gyári tesztpilótánk instrukcióinak.

Sokan most persze legyinthetnek, hogy persze jó ez az érték, de ki az aki a fuvarfeladatok során majd erre figyel, egy túlhajszolt gépkocsivezetőtől ez nem várható el. Pedig a dolog súlyosan zsebre, és amiről kevesebbet beszélünk, környezetünk védelmére megy. Egy negyven-ötven darabos járműflottánál, ha a futásteljesítmény eléri az évente 100 ezer kilómétert/jármű, mindössze egy literrel csökkentett átlagfogyasztásnál megközelítőleg húszmillió forint takarítható meg az adott vállalkozásnál. A matek egyszerű, tessék egy kockás papíron kiszámolni. Az el nem füstölt több ezer liter üzemanyag környezetet nem károsító hatásáról nem is beszélve. Egy képzési programmal és egy jól átgondolt gépkocsivezető-premizálási-szankcionálási rendszerrel még egy közepes vállalkozás is súlyos milliókat takaríthat meg csak az üzemanyagköltségen. Azt sem érdemes elfelejteni, hogy egy hatékonyan használt jármű szervízköltsége is alacsonyabb, mint egy olyané, amelyet csak padlógázon használ a vezetője.

A hosszútávú fuvarozásban a gázolajnak, a dízelmotornak egyelőre nincs alternatívája. Anyagi és környezetvédelmi megfontolások okán is érdemes használni azokat a kiváló, előremutató fejlesztéseket, amelyeket a Volvo Trucks is felvonultat a járműveiben a biztonságos és hatékony üzemeltetés érdekében.

(A cikk, az AutóKözlekedés 2015/8. számában jelent meg)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.19
II. Albert és trónörökös fia az új Artura Spiderben száguldott. ..
2024.06.19
A rövid szöveges üzenetben útdíjtartozásról értesítik a felhasználót, akit arra kérnek,....
2024.06.19
A Le Mans-i 24 órásra időzítették az Endurance Világbajnokság 2025-ös naptárának közzétételét. ..
2024.06.19
A Mercedes jelenleg zajló beruházásai nyomán Magyarország legnagyobb kapacitással bíró autógyára....
2024.06.19
Törökország 40%-os extra vámot vet ki az összes kínai járműre az import visszaszorítása, a folyó....
2024.06.19
A magyar válogatott csoportmeccseinek apropóján nemzeti színűre világítják ki a Bridgestone....
2024.06.19
Orbán Viktor miniszterelnök szerdán a Mercedes-Benz Group AG stuttgarti székhelyén munkaebéd....
2024.06.19
Oktatási, kutatási és kulturális területen tervez együttműködést kialakítani a győri Széchenyi....
2024.06.19
Szoboszlai Dominik vagy Toni Kroos? Gulácsi Péter vagy Manuel Neuer? Marco Rossi vagy Julian....
2024.06.19
Mit gondolnak saját magukról az autósok? Erre voltak kíváncsiak a spanyol közvélemény-kutatók, akik....