Németország

Mennyibe kerül az autó(használat)?

2022.10.11.

A német autósok jócskán alábecsülik járgányaik üzemeltetési költségeit, e kiadások a vélelmezettnek mintegy kétszerese – írja a Nature magazin egy korábbi elemzése alapján az Euronews tévécsatorna írásos online változatában. 

Szerző: Heimer György

A felmérés megállapítása alighanem általánosságban is igaz: az autósok tévesen ítélik meg az autózás valós költségeit. Ha vásárlásról van szó, a legtöbbek számára a vételár, az üzemanyag-takarékosság, a teljesítmény és a biztonság kérdései a legfontosabbak. Azt viszont már kevésbé gondolják át, mennyibe kerül valójában járművük fenntartása a kocsi egész élettartartamára vetítve, holott e kiadások az üzemanyagtól az amortizáción át a javító-karbantartásig, az adóktól a biztosításig ugyancsak jelentős tételek.

A fotó csak illisztráció. Forrás: Mercedes

Mégis mi az oka annak, hogy az autósok ennyire nem számolnak a valós költségekkel – teszi fel a kérdést az Euronews. Roppant egyszerű a válasz: a költség csupán az autótulajdonlás egyik tényezője, a másik, az érzelem legalább ilyen nagy súllyal esik a latba. Erre pedig az autógyártók remekül rá is játszanak reklámjaikban. A személygépkocsi ugyanakkor továbbra is a legnépszerűbb közlekedési eszköz az ingázáshoz, még azzal együtt is, hogy gyakorta kell rostokolni a dugókban, tovább tart eljutni A-ból B-be, mint tömegközlekedéssel, továbbá tetemes összeget kell fizetni a parkolásért is.

Mindezzel szemben nagy vonzerő, hogy a négykerekű személyre szabott intim tér, ahol fesztelenül együtt lehet lenni a családdal és a barátokkal, zenét lehet hallgatni, röviden tehát fényesen elszigetelhetjük magunkat a zajos külvilágtól. Ám a Nature tanulmány arra következtetésre jut, hogy ha az autósokat rádöbbentenék a tényleges költségekre, akkor közel 40 százalékuk kiszállna, 8 százalék váltana buszra, 12 százalék vasútra. A tanulmányszerzők szerint – különösen a jelenlegi nehéz megélhetési helyzetben – befolyásolhatná az autóhasználati szokásokat, ha a gépkocsik esetében az értékesítés helyén feltüntetnék az éves költségeket, ahogyan az energia-besorolási címeket a háztartási gépeken. Megjelenhetnének az átlagos üzemeltetési költségek információi az országos reklámkampányokban is. Példa erre az a francia gyakorlat, amely sokféle kampány formájában aktív utazásra ösztönöz: „rövid utazások esetén menjen inkább gyalog vagy kerékpárral”.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....