Németország

Mennyibe kerül az autó(használat)?

2022.10.11.

A német autósok jócskán alábecsülik járgányaik üzemeltetési költségeit, e kiadások a vélelmezettnek mintegy kétszerese – írja a Nature magazin egy korábbi elemzése alapján az Euronews tévécsatorna írásos online változatában. 

Szerző: Heimer György

A felmérés megállapítása alighanem általánosságban is igaz: az autósok tévesen ítélik meg az autózás valós költségeit. Ha vásárlásról van szó, a legtöbbek számára a vételár, az üzemanyag-takarékosság, a teljesítmény és a biztonság kérdései a legfontosabbak. Azt viszont már kevésbé gondolják át, mennyibe kerül valójában járművük fenntartása a kocsi egész élettartartamára vetítve, holott e kiadások az üzemanyagtól az amortizáción át a javító-karbantartásig, az adóktól a biztosításig ugyancsak jelentős tételek.

A fotó csak illisztráció. Forrás: Mercedes

Mégis mi az oka annak, hogy az autósok ennyire nem számolnak a valós költségekkel – teszi fel a kérdést az Euronews. Roppant egyszerű a válasz: a költség csupán az autótulajdonlás egyik tényezője, a másik, az érzelem legalább ilyen nagy súllyal esik a latba. Erre pedig az autógyártók remekül rá is játszanak reklámjaikban. A személygépkocsi ugyanakkor továbbra is a legnépszerűbb közlekedési eszköz az ingázáshoz, még azzal együtt is, hogy gyakorta kell rostokolni a dugókban, tovább tart eljutni A-ból B-be, mint tömegközlekedéssel, továbbá tetemes összeget kell fizetni a parkolásért is.

Mindezzel szemben nagy vonzerő, hogy a négykerekű személyre szabott intim tér, ahol fesztelenül együtt lehet lenni a családdal és a barátokkal, zenét lehet hallgatni, röviden tehát fényesen elszigetelhetjük magunkat a zajos külvilágtól. Ám a Nature tanulmány arra következtetésre jut, hogy ha az autósokat rádöbbentenék a tényleges költségekre, akkor közel 40 százalékuk kiszállna, 8 százalék váltana buszra, 12 százalék vasútra. A tanulmányszerzők szerint – különösen a jelenlegi nehéz megélhetési helyzetben – befolyásolhatná az autóhasználati szokásokat, ha a gépkocsik esetében az értékesítés helyén feltüntetnék az éves költségeket, ahogyan az energia-besorolási címeket a háztartási gépeken. Megjelenhetnének az átlagos üzemeltetési költségek információi az országos reklámkampányokban is. Példa erre az a francia gyakorlat, amely sokféle kampány formájában aktív utazásra ösztönöz: „rövid utazások esetén menjen inkább gyalog vagy kerékpárral”.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.20
A Peugeot új Hypersquare rendszere nem egyszerű innováció, hanem korszakváltás. A francia márka....
2025.12.20
Mostanában egymás után dobta piacra a hajdan volt nagysikerű R5, R4 és legutóbb a Twingo kiskocsi....
2025.12.20
A Mazda CX-5 mára a globális SUV-szegmens egyik ikonikus modelljévé vált. Története azonban számos....
2025.12.20
Jól megy sokaknak Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára. Nézzük,....
2025.12.20
Nagy karambol történt a körgyűrűn, emiatt lényegében megbénult a forgalom az M0-on. ..
2025.12.20
Európa egyik legkorszerűbb vasúti-közúti terminálját építi meg a 2027-ig Szegeden a METRANS, a....
2025.12.20
Teljes szélességében lezárták a 87-es főút egy szakaszát, miután egy kisbusz és egy személyautó....
2025.12.20
A sikeres futáspróbákat és a hatósági vizsgát követően újabb, immár a 25. CAF-villamost vette át és....
2025.12.20
Az új MINI modellcsalád utastéri anyaghasználatát fenntarthatósági díjjal ismerték el. A másodlagos....
2025.12.20
A BYD kiváló évet zár 2025-ben, az első 11 hónapban összesen 4,182 millió autót gyártott, ez 2024....