közlekedésbiztonság

Mennyire vezetsz figyelmesen?

2018.10.16.

Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-OBB főtitkára számolt be a nemzetközi és hazai közlekedésbiztonsági tapasztalatokról és a prevenciós programokról. Autósok, figyelem, néhány elrettentő számadat is következik!

Az 5. Gumiabroncs Konferencia keretén belül számos hasznos témában hallhattunk előadásokat és tapasztalatokat Budaörsön. Az éves rendezésű eseményen elemzők, vezető beosztású munkatársak és auditorok is tiszteletüket tették, beszámolva az aktualitásokról az autós és a gumis iparban. A házigazdát, Rábai Dánielt (a Continental Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója) a Jazzy Rádió műsorvezetője, Mihálovits András moderátor segítette.

Európában 4 percenként történik személyi sérüléssel járó baleset. Míg napi 2 gyermek és heti 500 ember veszti életét az öreg kontinensen, addig Magyarországon körülbelül 630-an halnak meg évente közlekedési balesetben. A cikk olvasása közben pedig több száz ittas vezető rója az utakat.

A közlekedési balesetek visszaszorítása a legtöbb tagállam esetében nagy probléma az Európai Unióban. 2010-ben 31 500 halottat regisztráltak az EU útjain, ezt szigorú célkitűzések követték 2011-ben, miszerint ezt a számot 50%-kal kell csökkenteni záros határidőn belül, s 2050-re ez szinte nullára mérséklendő.

A 61-80 halott/1 millió lakos átlagos mérőszám kedvezőbben alakul például a Skandináv országokban és Svájcban is. Norvégia áll a legjobban a maga 20 halott/1 millió lakos mutatójával éves szinten. A baleseteknek helyszínt 8%-ban ad autópálya, 37%-ban város, 55%-ban pedig közút, vidék. Vagyis a francia országúti sebességkorlátozás 90 km/óráról 80-ra történő mérséklése indokoltnak tűnhet. Azt is megtudtuk továbbá, hogy a 25 év alattiak (18%) és a 65 év felettiek (27%) balesetben történő halálozása magas.

Magyarországon számos intézkedés született a biztonságos közlekedés érdekében. 1993-ban került bevezetésre a lakott területen belüli 50 km/órás sebességkorlátozás, a pontrendszer 2001-ben született meg, és a gyereküléseket 2002-től szigorúan ellenőrzik.

Azonban a rendőri intézkedésben már kultúraváltás figyelhető meg. Hiába a meghirdetett sebességmérések és közúti ellenőrzések, döntő többségben továbbra sem partnerek az autósok a szabályok betartásában. A prevenciós intézkedések ellenére is nő a balesetek száma, vagyis a rendőrség részéről több befektetett energia és eszköz nem éri el a kívánt hatást. Az ok rendkívül egyszerű: nem tudnak minden sofőr mellé egy rendőrt ültetni, és amíg a járművezetők nem tekintik egyenrangúnak a másik felet a közlekedésben, addig bizony ebből nem lesz nyert ügy. Annak kellene a szeme előtt lebegnie mindenkinek, hogy a másikat is hazavárják.

A megfelelő profilmélység és a nem túl koros gumiabroncs sokszor kisautóknál van jelen, nem is a drága luxusautókon. A javaslatok a közép és felsőkategóriás gumiabroncsok használata mellett szólnak. Ezek ugyanis adott helyzetben jobb fékutat szavatolnak és a változatos időjárási körülményekben kiegyensúlyozott viselkedést mutatnak.

A mobilozás egyre nagyobb gondot okoz vezetők körében. Nagyon képes elvonni a figyelmet az útról és az ott történtekről, azonban mérni és fellépni ellene igen nehéz. Ugyan a telefonálást már szigorúan büntetik napjainkban, de ezt nem rendőri eszközzel lehet visszaszorítani a legegyszerűbben, hanem egyéni belátással.

A közúti ellenőrzéseket a legdurvább hármas ellen szokták alkalmazni általában: ittas vezetés, biztonsági öv használata és gyorshajtás. Ezen három tényező generálja a legtöbb balesetet és halálos esetet évente. Kezdetben kulturáltabb kampányokkal próbálták felhívni a figyelmet arra, miért használjuk az övet és miért hajtsunk a megfelelő sebességgel. Mára azonban sokkoló videókat is közzétesz a rendőrség megtörtént esetekről, mivel az a tapasztalat, hogy immunisak vagyunk a legtöbb dologra, csak a durva videóknak lehet még némi elrettentő hatása.

A megelőző intézkedések akkor hatékonyak, ha a közlekedési kultúrára való nevelést már iskolás korban elkezdjük. Az „iskola rendőréhez” közlekedéssel és bármi egyébbel kapcsolatos kérdésekkel fordulhatnak a diákok, emellett fontos a szülői példamutatás is. A jövőben önálló tantárgy keretén belül sajátíthatják el a szabályos és körültekintő közlekedésre vonatkozó tananyagot a 4. és 5. osztályosok várhatóan, a diák munkafüzet mellé a pedagógusoknak oktatókönyv jár.

A moped kategóriában évi 1000 gyermek szerezhet ingyen jogosítványt. Ezzel együtt megszerzik a közlekedési szabályokra vonatkozó ismeretanyagot is. A kezdeti lelkesedés mindig lankad a gyerekeknél, vagyis az adott technikai háttér és a rendőri jelenlét ellenére sem jut el mindenki a vizsgáig.

A Közlekedik a Család éves vetélkedőn elméleti és gyakorlati feladatok várják a családokat, vagyis ügyesnek is kell lenni, emellett jól kell ismerni a közlekedési szabályokat is. A Continental is részt vesz a programban támogatóként, a Skoda és az Autós Nagykoalíció jóvoltából pedig autót is lehet nyerni.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen szeptember 17-22. között kerül megrendezésre a Biztonság hete. De téli/nyári átállási programok, bemutatók, vezetéstechnikai térningek (Continental), ingyenes látásellenőrző programok a Látni és látszani projekten belül, gumiállapot-felmérés a Continentallal, több százezer láthatósági mellény kiosztása éves szinten, valamint matricával minősített kerékpárok is a törekvések szerves részét képviselik, amely ingyenes útmutatások, felkészítések révén biztonságosabbá tehető a közlekedés.

Az előadásból kiderül, számos ellenőrzés és megelőző program aktív jelenleg is országos szinten. Azonban a legtöbb rajtunk, vezetőkön, gyalogosokon, motorosokon, bicikliseken múlik, hogy mennyire figyelünk az utakon, mennyire tekintjük egyenrangú félnek és partnernek a másikat. A helytelen egyéni közlekedési kultúrát fejben kell megváltoztatni, hiszen mindenki mellé nem ültethető rendőr.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
A Stellantis akoljában nem sok egyéniség születik, az Opel Corsa picit mégis más, mint a többi....
2024.05.06
Megérkezett a tavaly év végén beharangozott, megújult Lexus UX hibrid: a minden részletében....
2024.05.06
Amíg nálunk egyelőre nem jelentették be a Mazda6 utódját, addig a hatalmas piacnak számító Kínában....
2024.05.06
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.06
Baleset miatt jelentős torlódás alakult ki az M3-as autópályán a Budapest felé vezető oldalon, a....
2024.05.06
Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába,....
2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....