Mercedes

Mercedes-Benz CLS teszt: átkozottul jó

2018.09.01.

Magyarországot átszelve próbáltuk ki a jelenleg legszebb Mercedest. A CLS gyönyörű, kényelmes és átkozottul jó utazóautó. Csak a fránya zalai, vasi és somogyi utakra ne vezessen a navigáció...

Hogy néz ki?

A CLS álomautó, a CLS meseautó, beleszerettem. Egyszerűen ez jelenleg a legszebb Mercedes-Benz modell, karaktere ugyan az elődé, de részleteiben egészen újat ad. Lehet próbálkozni, de határozott vagyok, nem engedek a legszebb jelzőből. A fenekével azonban nem vagyok elégedett teljes mértékben, de mivel a szépség nem egyenértékű a tökéletességgel, tartom a véleményt. Több mint autó, autóipari kísértés, műalkotás. Azt is mondhatnám, hogy ez a legjobb Mercedes-Benz jelenleg, de ebben már magam sem hiszek, hagyjuk is a legeket. Akkor mit szóljunk az utastérhez, amely olyan elegáns, hogy legszívesebben levenném a cipőmet, amikor beszállok. A turbinaszerű, megvilágított levegőbeömlők láttán összefut a nyál a számban és még be sem kapcsoltam a hideg-meleg, vizes-száraz, színes-szagos, lávaköves masszázs programot. Melyiket? Van belőle dögivel. Ez már nem autó, hanem utazó wellnessközpont. A fekete kőris fabetétek beszélnek, arról az időkről mesélnek, amikor még a szél lengedezte ágait. A középkonzolon IWC Schafhausen óra stílusosan mutatja az időt. A nappabőr üléseket réz színű varrás díszíti, remekmű ez a kocsi kívül-belül. A Burmester hifi ezúttal is telitalálat, igaz, az S-osztályban alkalmazott forgó-csillogó eszement csipogókat kihagyták, a hangzás azonban parádés, a basszus kissé túlvezérelt, de szerencsére ezen állíthatunk.

A Mercedes-Benz lépést tart a pixelek forradalmával, két hatalmas (12,3 hüvelykes) - de optikailag egy egésznek tűnő - digitális monitoron közli az információkat. A hatalmas kijelzőn a navigációs adatok mellett a helyi időjárási információkat és a valós forgalmi adatokat is közli. Például tudomása volt egy a teszt előtt néhány nappal lezárt csepel-szigeti útszakaszról, ugyanakkor számos alkalommal irányított olyan rossz, már-már földútra, ahol alig tudtam haladni a sportautósan hangolt, minimális hasmagasságú autóval. Ebből is látszik, hogy van még hová fejlődnie a mesterséges intelligenciának.

A kormány gombjai érintésérzékenyek, szokni kell a kezelését, de akinek ez idegen, a hagyományos érintőpadot, a forgó-tekerő kapcsolót és a beszédvezérlést is alkalmazhatja. Használat előtt alapos felkészülést igényel, de a mai digitális bennszülötteknek nem jelent problémát. Az más kérdés, hogy a tőkével rendelkező konkrét vásárlóknak bizony okozhat kellemetlenséget az információk és funkciók özöne. A kormány mérete amúgy túl nagy, sokkal sportosabb, kisebb, esetleg alul vágott kormány illik ebbe a kocsiba, igaz, arra nem férne rá ez a temérdek gomb.

Érdekes és furcsa balesetet okozott ugyanakkor az ajtóreteszelő gombja. Erősen bordázott és éles, amivel nem lenne baj. A feleségem azonban rákönyökölt, a kiálló retesz vége záráskor hirtelen visszahúzódott és felsértette a bőrét, az apró bibi még napok múlva is látszott. Az ijedség persze nagyobb volt a kárnál, de ha mondjuk, vezetés közben a sofőr jár így, a bőrcsípésnél komolyabb következményei is lehetnek megijedésnek. Főleg 200 kilométer/óra fölött. Jó, nem kell annyival menni...

Alaktényezője 0,26-os, ami kiváló érték. Méretei luxusautókat idéznek, hossza 4988 milliméter, szélessége 1890 milliméter, magassága 1435 milliméter, tengelytávolsága 2939 milliméter. A keretnélküli ablakokkal szerelt CLS immár csakis ötüléses, minden üléspozícióban elegendő a helykínálat és még a csomagtartó is bőséges, 520 literes, ami a hátsó háttámlák 40/20/40 arányú ledöntésével tovább bővíthető. A hokistáskám simán befért, ami nagy szó és majdnem bepakoltam egy 140 centis ágyat is. Elvileg befért volna, de végül nem vettük meg.

Hogy megy?

A 400 d az erősebb dízel a modell kínálatában, de ha csak annyit mondok, hogy a 286 lovas gyengébb 350 d is 5,7 másodperc alatt futja a százat, már nem csodálkozunk, hogy a 2,9 literes, 340 lovas és 700 newtonméteres nyomatékú (már percenként 1200 fordulattól velünk van) 400 d pont 5 másodperc alatt tudja le ezt a sprintet. De milyen méltósággal teszi! Parádés! A sportülések kanyarban is jól tartanak, aktívak, azaz jól belevágnak az oldalunkba (az ívkülső oldalon nagyobb tempónál az oldaltámasz felfúvódik és úgy tart meg), nehogy leessünk a lóról. A sorhat dízel halk, kellemes az orgánuma, ráadásul elég takarékos, a több mint 800 kilométeres tesztünk során beérte 7 liter gázolajjal száz kilométerenként. A kilencfokozatú váltónak csak azt tudom hibaként felróni, hogy takarékoskodó módban vitorlázást követően picit rángatva tér vissza a melóba, de amúgy normál, komfort és sport módban pontosan és gyorsan dolgozik. A dízelmotor és a váltó összhangjáról elég csak annyit mondanom, hogy 175 kilométer/óra sebességnél kétezret forog a főtengely másodpercenként.  Alaphelyzetben nyugodt autó, de olyan erőtartalékkal bír, amely igazán sportos menetteljesítményt tesz lehetővé, ha valaki előttünk tököl, padlógázzal úgy elhagyjuk, mint légy a piszkát.

Milyen vezetni?

Jól uralható, kényelmes utazóautó. De csak ha autópályán autózunk. Amint a kissé nehézkes logikával működő navigáció levisz az M-mel kezdődő utakról a sima magyar rögvalóságba, átkozzuk azt, aki sportfutóművet, peres gumikat és 20 hüvelykes felniket tett a kocsi alá, még akkor is, ha hibáját adaptív rugókkal csillapította (más lenne légrugókkal...). Minduntalan leér az alja, nyomvályús, bordázott és egyenetlen utakon odacsapja a váltóházat, szikrázik a kipufogó. Az 1,9 tonnás CLS úton tartását intelligens összkerék-hajtás segíti, hátsókerekes érzet egyáltalán nem jellemző a négyajtós kupéra. A kormányzás pontos, a kormány jó fogású. Futóműve elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros.

Mennyibe kerül?

Legolcsóbban dízel CLS-ünk 19 millióért lehet (négyhengeres, 245 lovas 300 d), a 400 d alapára 22,6 millió forint, jócskán túlextrázva a tesztelt Edition 1 változatért (ehhez alapáron jár az AMG külső csomag és fekete 20 hüvelykes kerekeket is megkapjuk) simán elkérnek 35 millió forintot és közben nem nevetnek. Hogy mit adnak ezért? Mindent. Az E- és S-osztály minden kényelmi és biztonsági extrája benne lehet a CLS-ben is. Csak tájékoztatásul: van távolságtartó tempomat, holttérfigyelő sávváltás-asszisztens (jól értették: a CLS már sávot is tud váltani magától, amit egy egyszerű indexeléssel kezdeményezhetünk), a kormányzásasszisztens, sebességkorlátozás-asszisztens, fékasszisztens, keresztirányú forgalomfigyelő és a kikerülési asszisztens. A biztonság mellett a kényelemre is nagyon ad a Mercedes-Benz, energizáló komfort néven a klíma, az illatosítás, az ülésfűtés-, -szellőzés és masszázs funkcióit hangolja össze. Olyan, mint egy frissítő, lazító, egészséges kúra. Elöl-hátul LED-es lámpák világítanak. Felárért a fényszórók adaptív módon állítják a fénycsóvát, a 84 LED-ből annyi működik (néha kacsintgat is), amennyi éppen szükséges, az időjárástól, forgalomtól függően, akár 650 méterre is elvilágít. A vezetősegédek néha természetesen a legrosszabbkor avatkoznak be, még gyerekcipőben jár a technika, senki sem állította, hogy a CLS önvezető lenne. A kitolatáskor befékező rendszernek örültem, mert nagy az autó és a kapumon elég nehéz a kiállás a nagy forgalom miatt. Annak azonban már kevésbé, amikor épp kikerülő manővert hajtottam végre (leesett egy előttem zakatoló platósról egy fadarab) és emiatt rámentem az út szélét jelző felfestésre nem átallott a CLS teljes erővel befékezni és visszarántani a kormányt. Valahogy megoldottam a helyzetet, de nem esett jól az ellenkezés. Máskor pont jól jött a segítség, mert elbambultam, és kellett a figyelmeztető fék.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....
2024.05.01
A piacot kétszer meghaladó mértékben javult a japán gyártó értékesítési eredménye, januártól....
2024.05.01
Már tizenegy útvonalon jár a Bicibus a fővárosban. A bécsi gyerekek szüleik kíséretében iskolabusz....
2024.05.01
Vádat emeltek egy kecskeméti férfi ellen, aki gépjárművezető oktatóként és vizsgabiztosként dolgozó....
2024.04.30
- A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) csaknem megtriplázza járatait, sűrűbben közlekednek a hajók....
2024.04.30
- A Bajáról Dombóvárra közlekedő személyvonat és egy személygépkocsi összeütközött kedden kora este....
2024.04.30
Egyre népesebb a holdmunkások járműparkja, pedig a feltételek kemények.  ..
2024.04.30
- Május elsején ismét elindulnak a Zselici csühögő erdei kisvasút Almamellék és Sasrét között....
2024.04.30
A BYD hírek szerint hibrid változatban is kínálni fogja az új pickupját, amellyel be akar törni a....