autóteszt
Műszaki részletek
A tesztelendő alany egy Mercedes GLA 200d, 8 fokozatú, duplakuplungos, automata váltós, 150 lóerővel és minden extrával felszerelt modellje volt. Amikor kihozták a márkakereskedésben és először megláttam az autót, az egy igazi wow élmény volt. Mondjuk engem már azzal levett a lábamról, hogy hófehér volt, ami színt autókban is imádom, ugyanis eleganciát sugall. Egy igazi, vagány és kissé robosztus SUV-ról van szó, amely 4,41 méter hosszú és 1,83 m széles és elődjéhez képest 10 cm-rel, 1,61 méterre nőtt meg. Az 1,6 tonnás autó városban 7-8 liter körül fogyaszt gyári adatok alapján, ám én vegyes útviszonyok között sem tudtam 6 liternél feljebb tornázni a számlálót. A kétliteres, dízel motor így elég jól vizsgázott, még úgy is, hogy azért autópályán kipróbáltam, milyen az utazási élmény magasabb sebesség mellett. Azt kell mondjam, elég jó: nincs hangos motorzaj és 130 km/h környékén a fordulatszám alig éri el az 1900-at. Úgyhogy hölgyeim és uraim, csak óvatosan a sebességgel, mert ez az autó gyorsaságra termett.
Külsőségek
Stuttgartban a tervezőmérnökök alapos munkát végeztek. A Mercedes GLA formavilága letisztult, nincs benne semmi felesleges vagy kirívó részlet, már ami a külsejét illeti. A fehér-króm párosítás eleve nagyon légies és harmonikus benyomást kelt, amit még a kissé morcos hűtőmaszk, közepén a nagy Mercedes logóval sem tud elrontani. Az elnyújtott LED-es lámpák és az első lökhárító íves elemei nekem kimondottan tetszettek, csakúgy mint a dupla króm kipufogó és lekerekített fenékrész. A GLA-ban sikerült prémium módon ötvözni az eleganciát a sporttal, amelyet apróságként ugyan, de tovább tetéz ajtónyitáskor a küszöb alatt világító Mercedes jel és felirat. Bár ilyet más modellnél is láttam már, úgyhogy nem újdonság, de ami szép, az szép.
Belső formavilág és vezetési élmény
A Mercedes GLA belső terét legalább olyan igényesség jellemzi, mint a külső kialakítását. Sok apró és praktikus részlet található benne, kezdve a napfénytetővel, amely alatt szikrázó napsütésben, kedélyesen cseverészve az utasokkal, a vezetés önmagában is már élmény volt. A klíma és szellőzőrendszer kialakítását külön meg kell dicsérnem. Ugyanis akármilyen okos is egy klíma, nekem gyakran gondot okoz, hogy nem tudom beállítani manuálisan jól a lamellákat. A GLA-ban három, propeller szerű szellőző kapott helyett a középkonzolon, amelyek nemcsak négy irányba (bal-jobb, fel-le) lehet mozgatni, hanem tetszőlegesen, mintegy egy joystickot, bármerre forgathajuk.
A kettős kijelzőjű műszerfal tűéles grafikát és megjelenítést takar, ám ami igazán meglepő volt, hogy a beépített és magyar nyelvű navigáció a valóságot a virtuális világgal ötvözi. Elsőre szokatlan, hogy a konzolon nem a megszokott térképnézetet látjuk, hanem pl.: kanyarodáskor vagy piros lámpánál a visszapillantó tükörbe beépített kamera működésbe lép és az előttünk lévő környezetet vetíti ki elénk. A tájékozódást segítő, valós konzolképhez könnyen hozzá lehet egyébként szokni, mint ahogy ahhoz is, hogy a legtöbb funkciót vagy a kormányon található gombokkal, vagy pedig a váltó helyén kialakított érintőpaddal tudjuk szabályozni. Bár az egy hetes teszt kevés volt ahhoz, hogy az autó minden funkcióját, így például a hangvezérlést is kipróbáljam, de az elvitathatatlan, hogy a személyre szabhatóság a Mercedes GLA egyik nagy újítása.
Az ülések kényelmesek, kimondottan a két első, amelyen egy kihúzható combtámasszal szabályozható külön is a lábtartás, de a mögöttem utazók sem panaszkodtak a hely hiányára. A láthatósági mellény praktikus módon a vezető ülés melletti ajtózsebben kapott helyet, ami biztonsági szempontból is kiemelkedő megoldás. Hiszen, ha valamiért félre kell állni az úton akár nappal, akár az éjszaka kellős közepén, nem kell a csomagtartóban kotorásznunk, hanem rögtön kéznél van. Ha már biztonságnál tartunk, a tolatókamera nagyon jó szolgálatot tett és szerettem is, ám azt már kevésbé, hogy túl érzékeny és mindent, azonnal hangosan csipogással jelez. Ez utóbbi a földutaknál okozott némi derültséget, amikor a kukoricatáblát is vad ellenségnek vélte a rendszer, de javára legyen írva, hogy tényleg minden útviszony között kiegyensúlyozott és stabil vezetési élményt nyújtott az autó. A 435 literes csomagtér variálhatóságát és ülések ledöntését ugyan nem használtam ki, mert mindössze egy bőrönddel utaztam. Ám a sok pakolóhely és oldalzseb a csomagtartóban nagyon jó szolgálatot tett, hogy ne guruljon el benne szerteszét minden vásárfia, amit útközben beszereztem.