Mesél a szakértő – 700.000,- Ft-os javítási költség | Autoszektor
használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – 700.000,- Ft-os javítási költség

2020.08.21.

Skoda SuperB Combi kormányzati flottából

Első gyermekét váró házaspár jelentkezett nálunk, hogy a családi autónak szánt óriáskombit alaposan nézzük át, mielőtt leteszik azt a 2,3 millió forintot, amiért meghirdették az autót, amelynek eredetét nem is rejtette véka alá a kereskedés.

A felsővezetésből érkezett

Bölcs és helyes döntés volt annak idején, hogy a sok Volkswagen Passat és Audi A6-os helyett az ár-érték arányban sokkal előnyösebb Skoda flottára váltott az államigazgatás. Nem is olyan rég készített Passat Variant tesztemben ki is tértem a jelenségre. Aki esetlen van olyan elvetemült, mint én, az számon tartja, hogy az első ilyen beszerzés az LWB-sorozatú rendszámokból kapott, és a kormányzati negyedben járva gyakran találkozhatott ezekkel az autókkal.

De – ahogyan Kovács Gyula GOE elnök fogalmaz – mindegy milyen új az autó, egyszer úgyis a bontóban fog kikötni. Ha a bontóban még nem is, a használt autó piacon bizony már megjelentek ezek az autók, most nekünk is egy ilyenhez volt szerencsénk.

Valóban karbantartott autók

Kormányzati szinten nincs pardon. Az autónak mindig a lehető legjobb műszaki állapotban kell lenni, nem megengedhető, hogy bármilyen okból ne jusson el az állami vezető a munkája helyszínére, ami sokszor nem a budapesti irodát, hanem akár távoli vidéki helyszíneket is jelent.

Ennek megfelelően nem spórolnak a karbantartáson, a flotta autóit rendszeresen márkaszervizben tartják karban és minden egyéb javítást is márkaszervizben végeztetnek rajtuk.

Egészen addig, amíg működtetni szeretnék az autót, mert eladás előtt már nem költenek rá.

A 2011. áprilisi forgalomba helyezésű családi kombi utoljára tavaly októberben és a jelenleginél 3.000 km-el alacsonyabb óraállás mellett volt szervizben. Nyilvánvaló, hogy a kötelezőkön (olajcsere,olajszűrőcsere stb.) kívül egyebeket már nem végeztettel el rajta, pedig lett volna mit csinálni.

Jól felszerelt kivitel

Volt. Mert az alvázszám szerinti gyári kiviteli felszereltség részét képező 17 colos könnyűfém keréktárcsák a szemle alkalmával már nem voltak az autón. Azok valószínűleg a nyári abroncsokkal külön hasznot képeztek valahol. Cserébe az autóra szerelt téli Continental gumik elöl 2017-es, hátul csak 2014-es gyártásúak voltak, és – bár nem szabálytalan – míg elöl TS860-as, hátul a korábbi TS850-es kiadás volt. Profilmélységben még 6-7 mm-t hozott minden abroncs, de nem kérdés, hogy egyrészt a téli kerekek kora miatt, másrészt, mert javasolt az évszakonkénti abroncsváltás, új gumi szett kellene, ami a kocsira dukáló prémium kivitelből szereléssel együtt legalább 200.000,- Ft, de ez még csak a gumi, a gyári 17-es könnyűfém kereket még nem pótoltuk.

Egyébként nagy vonalakban az autóban hatfokozatú kézi váltó, digitális légkondicionáló berendezés, elektromos ablakok és tükrök, gyöngyház fényezés és parkolóradar volt megtalálható, nem urizál, de benne van minden fontos dolog, kiegészítve egy Nokia bluetooth kihangosítóval, mert az 9 évvelezelőtt még nem volt szériafelszereltség sehol sem.

A motorra készültem

Az 1.8 TSI erőforrás (CDA motorkód) nem egy sikertörténet. A legendák gyorsan kopó dugattyúgyűrűk miatti brutális olajfogyasztásról és ennek igen káros hatásairól szólnak.

Bővebben: A vizsgált járműbe keresztben beépített motor a Volkswagen EA888 kódjelű motorcsaládjának CDAA motorkódú, soros henger elrendezésű, négyhengeres, közvetlen befecskendezéses, változtatható szívócső hossz és változtatható szívószelepvezérlésű, feltöltött benzinmotorjának 118 kW teljesítményű kivitele, amelynek kereskedelemben használatos megnevezése, jelölése: 1.8 TSI.

A javítóiparban és az autós szaklapokban 2015. óta többször dokumentált tény, hogy egy gyári tervezési hiba miatt a dugattyúkon lévő gyűrűk a hengerpalástra került motorolajat nem húzzák le, nem távolítják el megfelelően, ezért az égéstérben a sűrítési ütemre megmarad a paláston lévő vékony olajréteg, amely az égési ütemben a benzin-levegő keverékkel együtt elég.

A keverékbe került olaj egyrészt rontja az égés hatásfokát, a nem megfelelő égés miatt füstgázok keletkeznek, ettől látható a rendellenes füstölés a kipufogón, másrészt megnövekszik az égés hőmérséklete, amelyet a beszerelt gyújtógyertyák elektródái nem képesek károsodás nélkül elviselni, megégnek. A megégett elektródák miatt a gyújtás bizonytalanná válik, akadozik, kimarad.

A diagnosztikai lekérdezés során azonnal dobott egy égéskimaradást a gép. Szerencsére ezt törölve, a nyúzós próbaút után nem kaptuk vissza a hibát, sőt, a próbaúton az autó fürge volt és egyáltalán nem füstölt, úgyhogy a motor felől megnyugodtam.

Puha kuplung

A szemle első 40 percében egy métert nem mozdultam az autóval, az csak áll, vagy alapjáraton ketyegett. Viszont az indításhoz kinyomott kuplung pedál nyomáspontja bizonytalan volt, a szerkezet nem tanúsított valami nagy ellenállást, gyanús lett, hogy fáradt a kuplung.

A próbaúton aztán egyre világosabb lett, hogy nagyon el van kopva a tárcsa és gyenge a szerkezet. Ezért ügyfelünk figyelmét a komplett kuplung cseréjének szükségességére hívtam fel a figyelmét, és szemléltetés képpen álló helyzetből 5. fokozatban indultam el az autóval – simán.

Bocsássa meg a Tisztelt Olvasó, de egy prémium autónál hadd kalkuláljak márkaszerviz árakkal. Az 1.8 TSI SuperB teljes kuplungcseréje 300.000,- Ft körül mozog. Ez az összeg kb. duplázódik, ha a kettőstömegű lendítőkereket is cserélni kell, de annak meghibásodására utaló jelenség ennél az autónál nem volt.

A kuplung kopottságához még egy megjegyzés: amikor a kereskedés munkatársának elmondtam, hogy kuplungcserés az autó, csak nézett rám, hogy ők ezt egyáltalán nem tapasztalták. Ebben az esetben vagy nem ért ahhoz, amit csinál, vagy nem mond igazat, vagy egyáltalán nem foglalkozik a portékájával.

A legfontosabb alkatrészek is kopottak voltak

Egy autó legfontosabb alkatrésze (főegysége) a fékrendszer. Azt tapasztaltam, hogy a kocsi minden féktárcsája és -betétje elkopott, ezeket cserélni kell, magyarul körbe kell fékezni az autót. Ez – szintén márkaszervizben – megint 300.000,- Ft. Azért azt is hozzá kell tenni, hogy a fékrendszer alkatrészeiből bőséges az alternatív – nem gyári – alkatrészkínálat, úgyhogy itt sem kell mindenféle képpen ragaszkodni a márkaszervizhez és a gyári alkatrészekhez.

Hol javíttassuk?

Aki nem mozog sűrűn autós körökben, akinek az autó csak eszköz, az nem ismeri a szervizeket. A legkézenfekvőbb, hogy a gyártmánynak megfelelő márkaszervizbe viszi a kocsiját. Éppen ezért könnyen előfordulhat, hogy bizony a 9-10 éves autók is bekerülnek, és ott bizony vastagon fog a ceruza, cserébe van számla, vele együtt garancia, szaktudás, minőség és még sorolhatnám.

Miért olyan nagy truváj, hogy megállapítjátok, hogy kopott a kuplung, a fék meg a gumik?

Nem nagy truváj. Hiszen mi nap, mint nap ezzel foglalkozunk. És valószínűleg sok olvasóm is így van ezzel, éppen ezért teszi fel az iménti kérdést. De (megint csak), aki nem szakmabeli, annak talán eszébe sem jut a vásárlást megelőzően, hogy tájékozódjon ezeknek a kopó-forgó alkatrészeknek az állapotáról.

Pedig ha ennél a konkrét autónál csak ezeket a kopó alkatrészeket veszem figyelembe, akkor a márkaszervizben kb. 800.000,-, de kicsit lejjebb adva is legalább félmillió forintos azonnali költség. A legtöbb ügyfél pedig hálás ezekért a számokért.

Nóra is hálás

A kismamával egyébként közvetlenül a vizsgálat után előben készítettem videós interjút:

Nyilván meg kellett beszélnie a dolgot a férjével, úgyhogy nem tudtam, milyen döntés született. Amikor eszembe jutott, hogy ez a sztori megér egy cikket – ráadásul meg is ígértem a kedves követőknek, hogy beszámolok a fejleményekről – felhívtam Nórát, aki elmondta, hogy végül nem vették meg az autót, mert a költségeket is beleszámítva már 3 millió lett volna az össze vételár, amit nem bír el a családi költségvetés.

Gyors kutatással utána néztem a dolgoknak. A 9 éves 1.8 TSI kombi SuperB-k 2,1 és 2,4 millió forintos kínálati áron mennek. Persze azokra is biztosan költeni kell majd, és háromból kettő import autó. Felmerülhet a kérdés, hogy ha ilyen nagyságrendben kell ezekre a kocsikra költeni, akkor nem drágán kínálják őket?

Nos, az az igazság, hogy nem. Prémium autóról beszélünk, és ott az a szokás, hogy a kocsik ára nagyon zuhan az idők során, de az alkatrészek megmaradnak prémium színvonalon. Ezerszer hangoztatott rigmusom, hogy ha valaki prémiumautót akar annak megfelelő színvonalon fenntartani, akkor azt nem lehet olcsón megúszni.

A teljesség kedvéért

Használt autó vásárlás előtti állapot felmérés tárgyú cikkeim zöme a korábbi töréskárok feltárásáról szól. Természtesen itt is elvégeztem a teljes karosszéria festékréteg vastagság mérését és benéztem a kényes helyekre a szemlén.

A motorház fedél és a jobb első ajtó javítva, csomagtér ajtó és a jobb első sárvédő korábban cserélve lett. Szerencsére a javítás minden jel szerint megfelelően történt, a vizsgálati eredmények alapján szerkezeti elem (küszöbök, oszlopok) nem sérültek.

Az autó már új tulajdonosánál van

A központi adatnyilvántartóban rákerestem az autó rendszámára és ott azt láttam, hogy 4 nappal a vizsgálatunk után eredetiségvizsgálaton volt a kocsi, vagyis valaki megvette. Csak remélni tudom, hogy most nem bosszankodva olvassa ezeket a sorokat, hogy milyen jó lett volna, ha valaki neki is elmondja a kiszemelt autó valódi állapotát.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....