Mesél a szakértő – Csodát nem vártunk, na, de ez!? | Autoszektor
használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Csodát nem vártunk, na, de ez!?

2021.03.09.

276 ezer kilométer, 700 ezer forint

Sokszor elhangzott már használt autó vásárlás előtti átvizsgálásainkból válogatott történeteinkben, hogy az autók lélektani, 10 éves kora után tulajdonképpen egy szerencsejáték veszi kezdetét, hiszen bármikor tönkre mehet valami a kocsiban.

Ahogy tovább megyünk az idővonalon és idősebb járművekről beszélünk, a kockázat egyre nagyobb. És egyre inkább igaz az is, hogy az autó általános műszaki és esztétikai állapota is romlik az idővel.

Az üdítő kivétel

Tavaly nyáron egy 750.000,- Ft-ért kínált Fiat Stilo vásárlás előtti átvizsgálására kaptunk megrendelést hölgy ügyfelünktől. Amikor megláttam, hogy a kocsi 2003-as évjáratú, nem sok reményt fűztem ahhoz, hogy vásárlásra ajánlott kategóriába soroljuk majd az autót.

Aztán megláttam a hirdetésben szereplő futásteljesítmény: 73.000 km! Az amúgy nem a minőségéről és hosszú életéről híres Stilo talán ilyen kevés futással a háta mögött mégis csak jó választás lehet.

Persze a karosszérián megtalálhatók voltak az elmúlt évek nyomai, fénysérült elemek, repedt lámpa, de az autó alapvetően jó műszaki állapotban volt. Mondom ezt annak ellenére, hogy a tapasztalt, enyhébb olajfolyások javítása, az időszakos karbantartás és a gumiabroncsok cseréje ennél a kocsinál sem volt megúszható.

De mi az általános tapasztalat?

Egy nagykorúvá váló autó életciklusának bőven túl van a derekán, így némiképp érthető, hogy gazdája már nem fordít annyi figyelmet és pénzt a fenntartására. Ki-ki pénztárcájának és igényeinek megfelelően tartja a kocsit.

Egy alsó-középkategóriás hothatch 18 évesen kizárólag akkor lehet vonzó, ha azt a gondos gazda odafigyelésével tartották karban, műszaki és esztétikai hibáit időről időre orvosolták.

Az alany egy Toyota Matrix. Akinek nem cseng ismerősen a típusnév, azoknak elárulom, hogy ez a kivitel gyakorlatilag egy (kombiformába hajló) ferdehátú Corolla, amibe változtatható szelepvezérlésű, 1,8 literes szívómotort építettek. A teljesítmény kiviteltől függően 123 és 180 lóerő között változott.

XRS

A vásárlás előtti átnézést egy legmagasabb felszereltségű, négysebességes, bolygóműves automataváltóval ellátott, 180 helyett 190 lóerősnek hirdetett XRS kivitelre rendelték meg. Ez a kivitel alapból négy tárcsafékkel és hat hangszóróval rendelkezik, ASB fékrendszere és elektronikus fékerőelosztása van és a gyárból valamikor 16 colos könnyűfém keréktárcsákon gurult le.

Műszaki állapot

Az autóból leolvasható futásteljesítmény 276.000 km volt. Korrekt módon a hirdetésbe bele is írták, hogy a műszarfalon a check engine jelzés világít, „aminek valószínű oka változó szelepút vezérlést végző egység meghibásodása. Ennek cseréje munkadíjjal együtt kb. 100.000 Ft.” Ez a rész önmagában igaz, de csak akkor ha valóban (csak) ez a probléma és nem kell például hozzányúlni a vezérléshez.

Mi annyit láttunk az egészből, hogy a vezérlés oldalon dől az olaj, de olajos volt a teknő, és a váltó is. Elméletileg a diagnosztikai lekérdezés részben vagy egészben választ adhatott volna arra, hogy mi a hiba oka, de eddig már nem jutottunk el.

Esztétikai állapot

Nem túlzás azt mondani, hogy ezen az autón egy ép elem nem volt. Törött volt az első lökhárító, törött volt a jobboldali fényszóró felső rögzítő füle, korrodált az első két sárvédő. A jobboldali küszöb hosszan és csúnyán benyomódva. A jobb hátsó ajtó behorpadva.

A jobb hátsó sárvédő pereme kihajolva, a hátsó vészhárító meghúzva, alsó légterelő léce kompletten letörve. A baloldalon sem volt jobb a helyzet: a hátsó sárvédő festése púposodott az alattomos rozsdától, a hátsó ajtó pedig élben volt deformált.

A szélvédő a kavicsnyomok miatt cserejogos, a bal első ajtó külső és belső gumikédere is szakadt. A tetőablak (természetesen) nem működik már, körülötte a tetőlemez fényezése szintén púposodik, és nagyon úgy tűnt, hogy utólagos pasztázással tömítették a beázás ellen. A jobboldali ködfényszóró repedt volt.

Ezek után nem csoda, hogy ha az ügyfel megköszönte az eddigi erőfeszítéseinket és mindnyájyunknak időt sporólva a vizsgálat további részeit nem kérte.

Rétegmérés önszorgalomból

Megpecsételendő az ügyfél és a jármű közös sorsát, gyorsan körbe mértük még a kocsit. A festékréteg mérő a szokásos 100-110 mikrométer helyett 200 és 500 mikron között mutatott minden elemen, de volt 640 és 750-es érték is, amely alapján nem nagyon lehet arra következtetni, hogy esztétikai javításon, teljes színátfújáson esett át a kocsi.

Nem csak a korábbi töréskár ténye rossz hír, hanem hogy a mindenütt induló rozsda alapján arra lehet következtetni, hogy a javítás minősége silány volt.

Ha ez pedig még mindig nem lenne elég, akkor kegyelemdöfésként megemlítem, hogy a baloldali A-oszlop és a bal első torony is kiugró értékeket mutatott, tehát az autó korábban a karosszéria merevségéért felelős elemein is sérült.

Hiába a 190 lóerő, ez drága

Én megértem, hogy egy ilyen erős méregzsák élményt jelenthet a gazdájának, de ennek erős feltétele, hogy ne legyen rajta 5-6 százezernyi lakatosmunka, 1-2 százezernyi motorjavítás és még csak ezután kiderülő dolgok javítási költsége.

Jelen állapotában, de csak a bivaly motorja miatt ez a kocsi úgy 300.000 Ft-ot kóstálhat. Ügyfelünk a használt autó vásárlás előtti átvizsgálására, a látható költségek kb. 2%-ának ráfordításával megmenekült egy alapból is előnytelen vételtől, további 6-8 százezer forint javítási költségtől, és persze attól a rengeteg bosszúságtól is, amit egy ilyen autó a jövőbeli gazdájának nyújtani fog. Mindenki vizsgáltasson vásárlás előtt, megéri!

További autós tartalmakért látogasson el az Autószektor Facebook oldalára!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.06.24
Őrizetbe vettek Párizsban két fiatal nőt, akiket azzal gyanúsítanak, hogy elektromos rollerrel....
2021.06.24
Megérkezett a vizet „kipufogó”, üzemanyagcellás Toyota Mirai. Kipróbáltuk.   ..
2021.06.24
Mozgáskorlátozott emberek számára készült a Renault Kangoo új, beépített rámpával rendelkező....
2021.06.24
A hőség miatt 40-80 kilométer/órás sebeségkorlátozásokat vezetett be a MÁV több vasútvonalon, az....
2021.06.24
A magyar gazdaság gerincoszlopa az autóipar. Az ország termelésének egyharmada származik az....
2021.06.24
Az oktatást, a kutatást és az Arrabona Racing Team hallgatói csapat munkáját is segíti az a....
2021.06.24
Egy ember meghalt, és tizenegyen megsérültek, amikor a 81-es főúton, Mór térségében négy gépjármű....
2021.06.24
Jean Todt az ENSZ-ben folytatott munkája során olyan kampányt indított, melynek az a célja, hogy a....
2021.06.24
A Magyar Közűt hőkamerája kamerája közel 49 fokos hőmérsékletet mért az M7-es autópálya burkolatán....
2021.06.24
A magyar rendőrök egy szolgálat alatt, két körözött személygépkocsit foglaltak le a Csanádpalota....