Mesél a szakértő! – Ja, így könnyű! | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő! – Ja, így könnyű!

2015.03.25.

Amikor orvoshoz megy az állatorvos…Megvan a régi vicc?

Egy állatorvos megbetegszik és elmegy a háziorvosához.
-Mi baja van? – kérdezi az orvos.
-Ja, hát így könnyű…

Valahogy így voltam én azzal a néhány héttel ezelőtti írással, amely körbejárta a netet, és egy korábban törött, majd kijavítottan, sérülésmentes járműként árult Volkswagen-ről szólt. Röviden arról van szó, hogy valaki felismerte a korábban gazdasági totálkárosra tört autóját egy hirdetésben, majd leadta a drótot egy autós újságírónak, aki remek kis leleplező írást készített az ügyről.

Mire mondom, hogy így könnyű?

Bár a viccből remélem mindenkinek világos, hogy mire gondolok, inkább tisztázom: úgy azért elég könnyű felfedezni egy autó korábbi jelentősebb sérülését, hogy pontosan tudom, mit kell keresni. Ezzel szemben a szakértőnek nap, mint nap meg kell találnia azokat az árulkodó jeleket, amelyekből egyértelműen kiderül, hogy bizony a kocsit valamikor csúnyán megzúzták.

Meggyőző - így elsőre mindenképpen

Első ránézésre a kombi Octavia igen tetszetős autónak látszik. Az órájában mindössze 122 ezer kilométer, az idei évet márkaszervizben elvégzett olajcsere karbantartással indította, és az utastérben, a koszon kívül, nem volt nyoma jelentős kopásnak. A felszereltségek összeírása, és a rövid menetpróba után neki is álltam a karosszéria átvizsgálásának. A rétegmérő a hátsó sárvédőkön és a jobb első ajtón, valamint sárvédőn mutatott javítást. A csomagtér ajtón szintén korábbi javításra lehetett következtetni, de a 200 mikront sehol nem haladta meg a vastagság.

"Szépen" kikenceficézték

Sajnos tapasztalat, hogy egy nagyobb sérüléskor a külső burkolati elemet (jelen esetben a csomagtér ajtót) lecserélik, viszonylag vékonyan le is fényezik, de a teherhordó elemek inkább csak kalapálást kapnak – nem vesződnek a vágással, hegesztéssel. Így járt ez a Skoda is, nézzük, hogyan kellene kinéznie egy gyári fenéklemez-hátfal illesztésnek.

Egy másik ugyanolyan Skoda, ám gyári kivitelben: egyenletes, tökéletes

Rendben, hozom a térdelős pokrócomat és alánézek. Itt már az várt, amire számítottam. A fenéklemez és a hátfal illesztésénél látható tömítőanyag nyilvánvalóan nem gyári kivitelű.

Kívülről vizsgálva sem jobb a helyzet

Az egyenetlen felületű tömítőanyagot láthatóan nem programozott robot, hanem egy „ügyes” kezű lakatos produkálta. A gyári kivitelezéskor így mutat a szigetelés.

Zongorázni lehet a különbséget

Ennek a fele sem tréfa! Most már meg kell nézni, mi történt ezzel az autóval. Mivel már tudtam, hogy a kocsi hátsó része volt összetörve, kérdésként merült fel bennem, hogy meddig terjedt ez a sérülés. Az autók szerkezete hála Istennek nem tartogat meglepetéseket. A gyári elemeket megszokott helyeken illesztik és hegesztik össze a gyárban. Amikor egy ilyen hegesztett elem sérül, akkor a gyári vágási pontoknál kell azt elflexelni, majd az új elemet behegeszteni. A hegesztési varratokat megfelelő korrózióvédelemmel ellátni, majd az egészet színre fújni, lakkozni.

Ha jó munkát végez a lakatosműhely és a fényező is, ezek a javítások elvileg nem kellene, hogy feltűnjenek, de ezúttal nem így volt.

Érdemes félrehajtogatni a gumicsíkot...

Itt látható a baloldali D-oszlop, vagyis a bal hátsó „ajtófélfa”. A lámpa felső részénél van az előbb említett illesztési pont. Ha közelebbről megnézzük, látható az újjabb turpisság…

Reccs!

…és látható az is, hogy a fényezés máris meg van repedve. Ha nem zár megfelelően a fényezési réteg, akkor oda mi jut be? Na, mi? A nedvesség. És jaj annak az acélnak, amire víz jut. Míg egy gyári kivitelnek eszébe sem jut 15 évnél előbb rozsdásodni, egy így javított autónak – pláne ha nem garázsban áll – én legfeljebb 3-4 évet jósolok, mielőtt hallani kezdjük majd a rozsda csámcsogását. El ne felejtsem, naná, hogy mindkét oldalon ilyen volt.

Mutatom ezt is eredetiben (csak ez jobboldali)

Eladó a kocsi!

Tehát adott egy 4 éves, 122 ezret futott családi kombi, szervizkönyve makulátlan, az 1.4 TSI motor szépen jár. Könnyű beleszeretni, és nem észrevenni ezt a kisebb makulát. Aztán néhány év múlva, amikor szervizhez fordulunk a csúnyán rohadó elemek miatt majd készséggel elmagyarázzák nekünk, amit a vásárláskor is látnunk kellett volna. Ha Ön ezt nem látná, akkor vigyen magával szakembert a használtautó vásárláshoz!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.16
Kigyulladt egy személygépkocsi Üllésen, az Árpád dűlőre riasztották a tűzoltókat – jelentette a....
2024.04.16
A világ egyik legdrágább Mercedese, egykori magyar állam- és kormányfők autói, Fenyő János utolsó....
2024.04.16
Forgalmi és nosztalgiajárművek, vezetett csarnoklátogatás és szakmai érdekességek is várják a....
2024.04.16
A hétfő esti vihar villámai két repülőgépet is telibe találtak, az osztrák Austrian Airlines....
2024.04.16
Az új lifestyle-termékek formanyelve az új MINI Cooper stílusjegyeit idézi. A kollekció a ruházati....
2024.04.16
Sokan nagyon igényesek autójukkal, de magukkal már nem annyira. Elgondolkozva tükörbe nézhetünk, és....
2024.04.16
A BMW Group a „FUTURE OF JOY” fantázianévre keresztelt kiállítással képviselteti magát a Milánóban....
2024.04.16
Körözött autót foglaltak le Bátaszéken – jelentette a Tolna Vármegyei Rendőr-főkapitányság. ..
2024.04.16
Elszállították hétfőn az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú és az UV3 típusú, 3414 pályaszámú....
2024.04.16
A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA ellenzi a kínai elektromos autókra kivetni....