Mesél a szakértő – Krumpli és zsiráf | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Krumpli és zsiráf

2018.11.13.

Nagyot fogsz csalódni, ha erre nem készülsz használt autó vásárlás előtt.

Most már nem az első alkalom, hogy a hozzánk beérkezett panaszlevelek alapján próbálunk meg cikket faragni. Most egy 13 éves dízelmotoros Mazda 6-os vásárlás előtti helyszíni vizsgálata után érkezett levél adja a kiindulópontot.

Használt autó 1 millióért

Ráadásul nem is valami kisautó, hanem felső-közép kategóriás Mazda 6-os, pláne dízelmotorral. Bárcsak annyi húszezres lenne a tárcámban, ahányszor leírtam már, hogy mennyi pénzért, mit várhatunk az autópiacon, illetve, hogy az autózás, ha méltósággal, igényesen szeretnénk csinálni, akkor bárhogyan trükközünk, drága lesz!

Nyelvtanilag nem kellett volna felkiáltójelet tennem az előző mondat végére, de muszáj, mert több visszajelzés alapján is úgy fest a dolog, hogy ezzel nagyon kevesen vannak tisztában.

Egy nagy autó akkor kerül egymillió forintba, ha már elveszítette egykori méltóságát és presztízsét, a műszaki állapotról már nem is beszélve.

Mennyi maradjon zsebben?

Általánosan elkövetett használt autó vásárlói hiba, hogy megvásároljuk a rendelkezésre álló pénzösszegért kapható legnagyobb, legerősebb és legszebb autót, függetlenül annak műszaki állapotától. Magyarul kiköltekezünk és nincs mihez nyúlni, ha kell.

Pedig kell! Játszunk kicsit a számokkal. Ezen a Mazdán 16-os felnik vannak, egy közepes minőségű téli gumi 20.000,- Ft, amiből persze 4 db kell és lesz még egy kis szerelés is. Ez legyen összesen 90.000,- Ft!

Mindenképpen szükség van egy időszakos karbantartásra, hiszen fogalmunk sincsen, ki, mikor hogyan cserélt benne motorolajat, olajszűrőt, vagy légszűrőt. Pláne nem tudjuk, hogy a kannás verzió van benne, vagy valami márkás (meg eredeti) olaj. Persze szeretnénk róla számlát is, úgyhogy számoljunk 50.000,- Ft-al.

De akkor még nem találtak egy szivárgó csövet, kifújó kipufogót, nem kopott el a féktárcsa és a fékbetét, nem kellett klímát töltetnünk, nem kopogott semmi a futóműben és még sorolhatnánk a klasszikus és leggyakrabban előforduló hibajelenségeket, amelyek –

ne legyenek illúzióink

elő is is fognak fordulni! Pláne egy 10 év feletti autónál. Pláne szervizkönyv nélkül. Pláne dízelnél.

Rozsda és öreg szilent

300.000,- az sok?

Megkeresni nagyon sok! Egy tizenéves autóra rákölteni nagyon kevés. Sajnos ez a kőkemény valóság. Csak a saját példámat tudom mondani mindenkinek. 8 év alatt a tízévesen vásárolt dízel felső-középkategóriás autómra a vételár háromszorosát költöttem csak fenntartásra. Ebben nincsen benne a biztosítás, parkolás, úthasználati díj, és persze a tankolás sem. Az mennyi is egy másfélmilliós kocsinál???

Kire haragudjak?

Hát persze, hogy megszületik egy panaszlevél, ha 6-8 héttel a vásárlás után eltömődik a DPF és visszavesz a teljesítményből a kocsi. Hát persze, hogy elkeseredik az ügyfél, ha a porlasztócsúcsok a megfelelőség határán mozognak. Nyilván panaszra nyitja a száját a megbízó, ha az EGR szelep nem zár le rendesen. Ha minden rosszul megy, akkor a következő egymillió helye is megvan az autón. De nincs mit tenni! Egymillióért ilyen használt dízel (nagy)autót lehet kapni.

Krumpli és zsiráf

A régi viccet az újszülöttek kedvéért biggyesztem ide.

-Te, tudod mi a különbség a krumpli és a zsiráf között?

-Nem!

-Akkor ne menjél a piacra, mert nagyon át fognak b@$2ni!

Aki nem tudja, hogy egy használt autóval kapcsolatban azonnali extra költségek merülnek fel, vagy nem hiszi el, vagy képtelen elfogadni, annak csak azt tudom javasolni, ne is kezdjen bele a keresgélésbe, mert olyan csalódás fogja érni, mint a 13 éves Mazda 6 tulajdonosát.

Átvizsgálás nélkül egy tapodtat sem!

Nem! Nem fog minden hibát feltárni egy vizsgálat. A legfontosabbakat persze ki lehet szűrni, de például 6-os Mazda esetében nem láttunk rá a porlasztócsúcsok értékeire, azt csak a gyári műszer tudja.

Ha nem akarunk a vásárlás után azonnal a javításokkal foglalkozni, akkor egy adott típusból azonnal a drágábban kínált darabokat nézzük meg, de a vásárlás előtti előzetes vizsgálat akkor sem maradhat el. Ez sokkal kevesebbe kerül, mint szétrohadó alvázakkal, cserejogos kettőstömegű lendítőkerékkel vagy olajfolyásokkal foglalkozni.

A másik megoldás, hogy alapos körbejárás után, tudatos használt autó vásárlóhoz méltóan kicsit lejjebb adunk az igényeinkből és például a felső- helyett alsó-középkategóriában keresünk olyan autót, ami ugyanannyiba kerül, de műszakilag sokkal jobb állapotban van!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....