Mesél a szakértő – Megvizsgálok hármat, két keményet, egy lágyat | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Megvizsgálok hármat, két keményet, egy lágyat

2016.05.16.

Illetve két dízelt és egy benzineset

Amikor egy ügyfél kiválaszt magának egy kocsit, sokszor tapasztalom, hogy nincs 100%-ig átgondolva, hogy mit is szeretne valójában. Múlt hónapban jött a megkeresés, hogy édesanyja számára Citroen DS4-es típust keres a megbízó. Ki is nézett két példányt, egyet Budapesten, egyet pedig az agglomerációban. Mindkét autó 1.6-os dízelmotoros volt, és a DS sorozathoz híven extrákkal elég jól ellátott példányok voltak. Már a címben lelőttem a poént, hogy volt egy harmadik, vajon melyik lett a nyerő választás?

1.6 HDI, TDCI, D2 stb…

Ha a korszerű dízelmotorok közül mondhatjuk valamelyikre, hogy kiforrott konstrukció, akkor ez az 1.560 köbcentis, közös nyomócsöves dízel az. A PSA csoport autóiban szinte hemzseg ez az erőforrás, itt HDI-nek nevezik, de a céges flották Ford Focus-ai is leginkább ez a motort kapják TDCI néven. A Volvo, mint kapun belüli vállalat, aki egyre kevésbé gyárt saját fejlesztésű motorokat, D2, vagy 1.6D néven építi be autóiba ezt a motort.

A Citroen a DS sorozattal feljebb lépett egy kategóriát (Forrás: boldride.com)

A kezdeti időkben nekem furcsa hangja, a szokásostól eltérő karakterisztikája miatt nem nyerte el a tetszésemet, de be kell látni, hogy elég jól bírják magukat, és hát ennyi gyártó nem tévedhet akkorát, vagy mégis? A fő tennivaló ezeknél, hogy az olajcsere legkésőbb az előírt periódus leteltével, de ajánlottan még sokkal előbb mindenképpen megtörténjen, mégpedig a hozzá való, minőségi és eredeti olajjal. Ha ez elmarad, akkor elsőként a turbófeltöltő sínyli meg a dolgot, és a kis 1.6-os füstölni kezd, amit persze egy csomó ideig nem észlel a használója a remek részecskeszűrőnek köszönhetően. A flottás Focus-oknál sok turbócserét láttam, mert ezek a kihegyezett erőforrások különösen érzékenyek például a hidegen való erőltetésre. Ha a turbó, mint szűk keresztmetszet rendben van, akkor ez a tömegmotor nem tartogat már akkora meglepetéseket, persze a porlasztócsúcsok állapotára oda kell figyelni.

Az első DS4

A Citroen Style felszereltsége alapból hozza a 17 collos alufelniket, 6 légzsákot, fűthető üléseket masszázsfuncióval, de van itt esőérzékelő, sötétedős tükör, meg általában minden, amit egy korszerű, a prémiumkategóriára kacsintgató autótól elvárunk.

A sportüléseket még nem is említettem

A vizsgálat során a diagnosztika 102 (százkettő) tárolt hibáról számolt be, igaz, hogy ezek egy része más részegységektől átvett hibák voltak, vagyis duplán számoltunk néhány esetben. Aztán belenéztünk a szervizkönyvbe, ahol bizonyos agglomerációbeli F. János bejegyzéseit találtuk. Jánosunk elfelejtette a pecsétjére íratni, hogy mivel foglalkozik, de reményteljesen gondoljuk, hogy autószerelő mester. Hiszen 20, 44 és 66 ezer kilométernél is becsülettel kitöltötte a szervizkönyvet, beírva minden egyes munkát, amit elvégzett a kocsin.

Én csak azt nem értem, hogy aki új korában megvásárol egy ilyen drága autót, az miért nem hordja márkaszervizbe, legalább a garancia éveiben? Ez a kocsi még csak 5 éves, szomorú, hogy a szervizelésen spóroltak a korábbi tulajdonosai.

A vizsgált autóban 90 ezer kilométer volt, amikor megnéztük és szegénykém már a műszerfalra kirakott kis franciakulccsal kiabált az időszakos karbantartásért, ami 4 ezer kilométerrel ezelőtt lett volna esedékes. A sok-sok hibakódra csak azt a magyarázatot találtuk, hogy János semmilyen diagnosztikai berendezéssel nem rendelkezett, hogy a tárolt hibákat a rendszerből eltávolítsa.

Francia autó, franciakulccsal...

A motorolaj színe ennek megfelelően fekete volt, ami – dízelmotorról lévén szó – még nem lenne akkora baj, no de a szintje, az sajnos a minimum nívó alatt volt, és ezt ez a motor nagyon nem szereti. A turbófeltöltő környékén már megindult az olajfolyás, csak reménykedni lehet benne, hogy nem károsodott még a feltöltő. A porlasztócsúcsoknál is volt valami probléma: a 2. henger injektora egyrészt nem volt a többivel egyező fázisban („betanítva helyett”, „megtanulási üzemmód” ) másrészt a hengerfejjel való tömítést biztosító tűzkarikák mellett kifújt a rendszer, ami szintén nem sok jót ígér.

Egyébként az autóban nem ment a klímaberendezés, a szervokormány folyadéktartálya szintén a minimum alatt volt és az elejét korábban megtörték, amire az első sárvédők, a motorház fedél és a bal első ajtó festékrétegei alapján következtethettünk, illetve a baloldali fényszóró javított rögzítő füle is árulkodott róla.

A második DS4

Az előző autót valamiért (???) nem vásárolták meg, ezért ráküldtek minket egy másikra, ami néhány hónappal fiatalabb volt és az előzőek említett felszereltségeken kívül hozta a navigációt is.

Egyre inkább híve leszek a gyári navigációknak

A szervofolyadék itt kevés volt, a klíma ebben sem működött, cserébe láthatóan nem régen kapott új féktárcsákat és betéteket előre. A korábbi károk itt jelentősebbek voltak, gyakorlatilag az egész jobb oldal és a kocsi eleje is törve volt korábban, a motor hűtőjét ki is cserélték, de a hűtőfolyadék valamiért zavaros volt. Sajnos a jobboldali C-oszlop és a küszöb első része is fújva volt korábban, úgyhogy nem egy pláza parkolójában húzták végig az oldalát, hanem valószínűleg nem adtak meg vele egy jobbkezes utcát, egy Kamaznak…

A motorház fedél első élének belsejét már kikezdte a rozsda, voltak kisebb karosszéria sérülések és az alufelnik is peremsérültek voltak, de – és ezt említenem kellett volna az előzőnél is – az autó nagyon jól ment, erejénél volt, és mindkét kocsiban megfelelően működtek a „csapdák” is, magyarul jó volt a kettőstömegű lendítőkerék és a részecskeszűrő is jó értékeket mutatott.

Fogalmam sincs mit keres egy 5 éves autón a rozsda

Néhány nap múlva szóltak, hogy meg kellene nézni még egy benzines példányt is.

A harmadik DS4

Ez egy import autó volt, 1.6-os VTi benzinmotorral, 120 lóerővel. Ez az autó majdnem teljesen rendben volt, de a baloldala (a változatosság kedvéért) ennek is törve volt, olyannyira, hogy az oszlopok és küszöbök is bőven 500 mikron feletti értékeket produkáltak a rétegmérésnél.

Mi ebből a tanulság?

A DS sorozat autóból (DS 3-4-5) mindössze 52 darabot kínálnak eladásra a mai napon a legnépszerűbb hirdetési portálon. A lista semmilyen más szűrőt nem tartalmaz, tehát benne van az összes DS kivitelű Citroen. Aki (idehaza) ilyen ritka autót keres, annak meg kell barátkoznia azzal, hogy a kínálatban bizony olyan autók szerepelnek, aminek a legtöbb esetben van már valami nyűgje. A megbízónk szerintem most annak ellenére alszik nyugodtan, hogy három teljes körű vizsgálat árával szűkösebb a keret az autóvásárlásra. De a feltárt hibák javítása, a korábbi károk értékcsökkentő hatása vajon hány százezres nagyságrendű kiadást jelentene?

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....