Mesél a szakértő – Megvizsgálok hármat, két keményet, egy lágyat | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Megvizsgálok hármat, két keményet, egy lágyat

2016.05.16.

Illetve két dízelt és egy benzineset

Amikor egy ügyfél kiválaszt magának egy kocsit, sokszor tapasztalom, hogy nincs 100%-ig átgondolva, hogy mit is szeretne valójában. Múlt hónapban jött a megkeresés, hogy édesanyja számára Citroen DS4-es típust keres a megbízó. Ki is nézett két példányt, egyet Budapesten, egyet pedig az agglomerációban. Mindkét autó 1.6-os dízelmotoros volt, és a DS sorozathoz híven extrákkal elég jól ellátott példányok voltak. Már a címben lelőttem a poént, hogy volt egy harmadik, vajon melyik lett a nyerő választás?

1.6 HDI, TDCI, D2 stb…

Ha a korszerű dízelmotorok közül mondhatjuk valamelyikre, hogy kiforrott konstrukció, akkor ez az 1.560 köbcentis, közös nyomócsöves dízel az. A PSA csoport autóiban szinte hemzseg ez az erőforrás, itt HDI-nek nevezik, de a céges flották Ford Focus-ai is leginkább ez a motort kapják TDCI néven. A Volvo, mint kapun belüli vállalat, aki egyre kevésbé gyárt saját fejlesztésű motorokat, D2, vagy 1.6D néven építi be autóiba ezt a motort.

A Citroen a DS sorozattal feljebb lépett egy kategóriát (Forrás: boldride.com)

A kezdeti időkben nekem furcsa hangja, a szokásostól eltérő karakterisztikája miatt nem nyerte el a tetszésemet, de be kell látni, hogy elég jól bírják magukat, és hát ennyi gyártó nem tévedhet akkorát, vagy mégis? A fő tennivaló ezeknél, hogy az olajcsere legkésőbb az előírt periódus leteltével, de ajánlottan még sokkal előbb mindenképpen megtörténjen, mégpedig a hozzá való, minőségi és eredeti olajjal. Ha ez elmarad, akkor elsőként a turbófeltöltő sínyli meg a dolgot, és a kis 1.6-os füstölni kezd, amit persze egy csomó ideig nem észlel a használója a remek részecskeszűrőnek köszönhetően. A flottás Focus-oknál sok turbócserét láttam, mert ezek a kihegyezett erőforrások különösen érzékenyek például a hidegen való erőltetésre. Ha a turbó, mint szűk keresztmetszet rendben van, akkor ez a tömegmotor nem tartogat már akkora meglepetéseket, persze a porlasztócsúcsok állapotára oda kell figyelni.

Az első DS4

A Citroen Style felszereltsége alapból hozza a 17 collos alufelniket, 6 légzsákot, fűthető üléseket masszázsfuncióval, de van itt esőérzékelő, sötétedős tükör, meg általában minden, amit egy korszerű, a prémiumkategóriára kacsintgató autótól elvárunk.

A sportüléseket még nem is említettem

A vizsgálat során a diagnosztika 102 (százkettő) tárolt hibáról számolt be, igaz, hogy ezek egy része más részegységektől átvett hibák voltak, vagyis duplán számoltunk néhány esetben. Aztán belenéztünk a szervizkönyvbe, ahol bizonyos agglomerációbeli F. János bejegyzéseit találtuk. Jánosunk elfelejtette a pecsétjére íratni, hogy mivel foglalkozik, de reményteljesen gondoljuk, hogy autószerelő mester. Hiszen 20, 44 és 66 ezer kilométernél is becsülettel kitöltötte a szervizkönyvet, beírva minden egyes munkát, amit elvégzett a kocsin.

Én csak azt nem értem, hogy aki új korában megvásárol egy ilyen drága autót, az miért nem hordja márkaszervizbe, legalább a garancia éveiben? Ez a kocsi még csak 5 éves, szomorú, hogy a szervizelésen spóroltak a korábbi tulajdonosai.

A vizsgált autóban 90 ezer kilométer volt, amikor megnéztük és szegénykém már a műszerfalra kirakott kis franciakulccsal kiabált az időszakos karbantartásért, ami 4 ezer kilométerrel ezelőtt lett volna esedékes. A sok-sok hibakódra csak azt a magyarázatot találtuk, hogy János semmilyen diagnosztikai berendezéssel nem rendelkezett, hogy a tárolt hibákat a rendszerből eltávolítsa.

Francia autó, franciakulccsal...

A motorolaj színe ennek megfelelően fekete volt, ami – dízelmotorról lévén szó – még nem lenne akkora baj, no de a szintje, az sajnos a minimum nívó alatt volt, és ezt ez a motor nagyon nem szereti. A turbófeltöltő környékén már megindult az olajfolyás, csak reménykedni lehet benne, hogy nem károsodott még a feltöltő. A porlasztócsúcsoknál is volt valami probléma: a 2. henger injektora egyrészt nem volt a többivel egyező fázisban („betanítva helyett”, „megtanulási üzemmód” ) másrészt a hengerfejjel való tömítést biztosító tűzkarikák mellett kifújt a rendszer, ami szintén nem sok jót ígér.

Egyébként az autóban nem ment a klímaberendezés, a szervokormány folyadéktartálya szintén a minimum alatt volt és az elejét korábban megtörték, amire az első sárvédők, a motorház fedél és a bal első ajtó festékrétegei alapján következtethettünk, illetve a baloldali fényszóró javított rögzítő füle is árulkodott róla.

A második DS4

Az előző autót valamiért (???) nem vásárolták meg, ezért ráküldtek minket egy másikra, ami néhány hónappal fiatalabb volt és az előzőek említett felszereltségeken kívül hozta a navigációt is.

Egyre inkább híve leszek a gyári navigációknak

A szervofolyadék itt kevés volt, a klíma ebben sem működött, cserébe láthatóan nem régen kapott új féktárcsákat és betéteket előre. A korábbi károk itt jelentősebbek voltak, gyakorlatilag az egész jobb oldal és a kocsi eleje is törve volt korábban, a motor hűtőjét ki is cserélték, de a hűtőfolyadék valamiért zavaros volt. Sajnos a jobboldali C-oszlop és a küszöb első része is fújva volt korábban, úgyhogy nem egy pláza parkolójában húzták végig az oldalát, hanem valószínűleg nem adtak meg vele egy jobbkezes utcát, egy Kamaznak…

A motorház fedél első élének belsejét már kikezdte a rozsda, voltak kisebb karosszéria sérülések és az alufelnik is peremsérültek voltak, de – és ezt említenem kellett volna az előzőnél is – az autó nagyon jól ment, erejénél volt, és mindkét kocsiban megfelelően működtek a „csapdák” is, magyarul jó volt a kettőstömegű lendítőkerék és a részecskeszűrő is jó értékeket mutatott.

Fogalmam sincs mit keres egy 5 éves autón a rozsda

Néhány nap múlva szóltak, hogy meg kellene nézni még egy benzines példányt is.

A harmadik DS4

Ez egy import autó volt, 1.6-os VTi benzinmotorral, 120 lóerővel. Ez az autó majdnem teljesen rendben volt, de a baloldala (a változatosság kedvéért) ennek is törve volt, olyannyira, hogy az oszlopok és küszöbök is bőven 500 mikron feletti értékeket produkáltak a rétegmérésnél.

Mi ebből a tanulság?

A DS sorozat autóból (DS 3-4-5) mindössze 52 darabot kínálnak eladásra a mai napon a legnépszerűbb hirdetési portálon. A lista semmilyen más szűrőt nem tartalmaz, tehát benne van az összes DS kivitelű Citroen. Aki (idehaza) ilyen ritka autót keres, annak meg kell barátkoznia azzal, hogy a kínálatban bizony olyan autók szerepelnek, aminek a legtöbb esetben van már valami nyűgje. A megbízónk szerintem most annak ellenére alszik nyugodtan, hogy három teljes körű vizsgálat árával szűkösebb a keret az autóvásárlásra. De a feltárt hibák javítása, a korábbi károk értékcsökkentő hatása vajon hány százezres nagyságrendű kiadást jelentene?

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.23
Hivatalosan is megerősítették, hogy 2021. január 11-én rántják le a leplet az új Le Mans-i....
2020.10.23
Zalaegerszeget az M7-es autópályával köti össze az első, közel 6 kilométeres szakasz. ..
2020.10.23
Az amerikai izomautó üzembentartója 200 ezer forintos bírságra számíthat a több mint 100 km/h-s....
2020.10.23
SUV és szedán is érkezik tisztán elektromos hajtáslánccal a Jaguar-Land Rovernél, ám a tervezetnél....
2020.10.22
Sokaknak családtag volt, és nemcsak autópótlékként szolgált, ma egyre ritkább, pláne veterán....
2020.10.22
Ivan Lazarevic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.10.22
Az elkövetkező hetekben a közelgő mindenszentek és halottak napja alkalmából egyre többen....
2020.10.22
37.710 eurójába került idén a németeknek az újautó vásárlása, jelentősen többe, mint egy évvel....
2020.10.22
Álomkezdés öt csillaggal: az ID.3 a lehető legmagasabb minősítéssel zárta az Euro NCAP (European....
2020.10.22
Tíz év után először fordult elő Németországban, hogy nem egy járműipari cég végzett a....