Mesél a szakértő – Miért nem vagyok meglepve? | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Miért nem vagyok meglepve?

2020.03.08.

17 éves coupé Merci vásárlás előtt vizsgálaton

Először a cikk címénél akadtam meg. Olyan verziók voltak versenyben, hogy „Mégis, mit vártál?”, de ez például már volt korábban. Az „Eleve esélytelen” kissé esetlenül hangzott. Futottak még: „Felejtsd el!”, „Meg sem szabad próbálni!”, „Isten ments” és hasonlók, azt hiszem ezzel megfelelően előre is vetítettem a dolgokat.

13 évesen hozták

Valaki nagyot álmodott 2016-ban és elhatározta, hogy ő bizony kétajtós Mercivel fog járni. Hamar meggondhatta magát, mert a központi nyilvántartásban már három tulajdonos szerepel. A központi adatok tartogatnak még meglepetéseket, de ne szaladjunk ennyire előre.

Most először felsorolom, amit testközelből láttunk az autón. A gumiabroncsok így télvíz idején is nyári kivitelűek voltak, ráadásul elöregedett, használhatatlan, kis túlzással életveszélyes állapotban. Ráadásul csak tengelyenként voltak egyformák, elöl 2010-es, hátul 2014-es gyártású darabok, mindenhol 2-2 mm profilmélységgel. Tehát lenne egy körbe gumizás, ami a 225/45R17-es méretben, elfogadható minőségben is 20-25 ezer forint darabonként. Persze egy ilyen korú autónál erősen ajánlott a felnik görgőzése, és sajnos a keréktárcsák egytől-egyig peremsérültek voltak, szóval a teljes felújítás nem megúszható. Legalább 200.000 Ft máris rácsúszott. Jaj, ki ne maradjon, hogy természetesen nem gyári felnik vannak a kocsi alatt.

Amikor életveszélről beszélek, akkor erre gondolok

Karosszéria sérülések

Ahogy annak lennie kell egy 2000-es évek első felében gyártott Mercedes-nél, a kocsin mindenhol rügyezik a rozsda. Ami látható is volt azok a sárvédőívek, az ajtók aljai, ami nem látható arról pedig jobb nem is beszélni, sajnos tapasztalatból mondom mindezt.

Az első vészhárító törött, a fényszórók erősen lemattulva, összekarcolva. Az első szélvédőn kisebb kavicsnyomok voltak, de legalább nem volt berepedve.

Ha a saját példámból indulok ki, akkor nyolcszázezer forint körüli összegre becsülném, amíg újra tisztességes fényében fog ragyogni ez az autó. De nem fog.

Ki ne hagyjam, hogy a motorház fedél, az első sárvédők és a kocsi jobb oldalrésze korábban javított elemek. Ez utóbbin majdnem 1.000 mikrométer mérhető, a jobb első sárvédőn pedig 2.698 mikron volt a maximum…

Két xenon kuka

Gázkisüléses világítással szerelt autóknál nem maradhat el, az amúgy bagatellnek tűnő világítás ellenőrzés. A darabonként több mint tízezer forintos xenon „izzó” csak a kezdet, de mivel itt egyik sem működött erős a gyanú, hogy valami más probléma (is) lesz. Az új alkatrészek ára horror, marad tehát a bontóba mászkálás, javítás, kinek van erre szüksége? Ha mégis belemennénk, megint előszíthetünk egy 50 és 100 ezer forint körül összeget.

Szervizelések és kilométerek

A diagnosztikai lekérdezés, amely elengedhetetlen része minden általunk végzett vásárlás előtti használt autó állapot felmérésnek, azt mutatta, hogy eddig 12 alkalommal végeztek olajcsere szervizt a kocsin. Mivel ennek az autónak az olajcsere periódusa 20.000 km, könnyen kiszámolható, hogy az autó 240.000 km körül teljesített már. Ezzel szemben a leolvasható futásteljesítmény mindössze 192 ezer kilométer volt.

Ha már kár, legyen tetemes – mondja mindig egy szegedi jó barátom – megnéztem a központi nyilvántartás futási adatait is. Íme

Amikor az autót (legvalószínűbben Németországból) importálták akkor 140.000 km-el regisztrálták itthon. 13 év alatt 140.000 km Németországban. Jellemző… Ha ez még lenne elég, itthon is furcsán pörgött a coupé Merci km-órája. Egy év alatt 153 ezerre nőtt, majd újabb 9 hónap elteltével kb. 4.000 km-el csökkent a kijelzett érték. Bő egy évvel ezelőtt 149.000 környékén járt, aztán jól belehúzhattak, mert 13 hónap alatt belecsavartak 48.000 km-t.

És akkor vessünk egy pillantást a véletlenül benne felejtett szervizkönyvre, ahol egy 2011-es bejegyzés szerint is 180 kilométer felett volt már a számláló, ráadásul az éves futásteljesítményre is jól lehet következtetni, ami egyik évben sem ment 20.000 km alá.

A diagnosztikai lekérdezésben még volt egy érdekes adat: utoljára 35.000 km-el ezelőtt cseréltek olajat. Nem túl bíztató, de hagyjuk meg az esélyét annak is, hoyg szinplán nem nullázták a szervizintervallum számlálót. Minden esetre a kocsi nagyszervizt kér, erről mindjárt beszélünk még.

Mielőtt nagyon elvesznénk a számokban nyugodtan kijelenthetjük, hogy ez az autó a félmillió km alatt lehet valahol a valóságban, ami azért egy Mercedes-nél sem számít zsenge gyermekkornak.

A magas futásteljesítményből adódó kockázatokat most nem lehet egzaktul forintosítani, de sajnos tudom, hogy ez azt jelenti, hogy minden hónapban elromlik majd valami.

Persze kell egy nagyszervíz is

Nincs mese, használt autó vásárlás után azonnal tiszta lappal kell indulni, tehát a motorolajat és szűrőt, levegőszűrőt, pollenszűrőt azonnal cseréltetni kell. Hopp, automataváltós, amibe ugyan elvileg élettartam olaj van, de aki kicsit is utána olvasott ennek a dolognak, az tudja, hogy ez kb. 60.000 km-enkénti cserét jelent, persze csak akkor, ha nem akarunk rövid időn belül a váltójavítónál kikötni.

Hasonló korú Mercedem-et éppen most szervizeltettem. Igaz, én olyan hülye vagyok, hogy nem viszek alkatrészt, meg olajat a szervizbe, ráadásul még számlát is kérek a javításokról, de több mint 90.000,- Ft-ot felejtettem ott, és nem márkaszervizről beszélünk.

Adjuk csak össze!

Ha valaki méltóképpen talpra szeretné állítani ezt az autót, úgy, hogy az régi fényének csaknem teljes pompájában ragyogjon, rendelkezésre álljon, üzem-és menetképes, na és nem mellesleg biztonságos legyen, akkor bőven az egymilliós javítási költség felett kell gondolkodnia.

Ezt kell összevetni a járműre akasztott papíron szereplő 990.000,- Ft-os vételárral. A hülyének megéri! Az az igazság, hogy ez a javítási összeg végül is nem sok, ha valaki valóban szeretne egy ilyen lassan klasszikussá érő modellt magának, csakhogy ez a műszaki és esztétikai hibáktól hemzsegő példány ehhez még kiindulási alapnak sem jó.

Ügyfelünk természetesen tovább állt, és mi egyáltalán nem voltunk meglepve, sőt, akkor örülünk igazán, ha valakit sikerül megmenteni egy igazán rossz vételtől.

Lehet, hogy mégis azt a címet kellett volna adnom ennek a cikknek:

Egymillióból nem lesz Mercedes coupéd! Na, és neked, segíthetünk?

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.06
Megérkezett a Suzuki modellfrissítésen átesett sportos kialakítású kompakt kisautója, a Swift. A....
2020.07.06
Csak ránézésre az. A motorja bizonyítottan állati! Hazudnék, ha azt mondanám, hogy így meg úgy jó....
2020.07.06
Emil Sourek Csehországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.07.06
Peking az önjáró autókra összpontosít, és immár az 52. fővárosi útszakaszt nyitotta meg az önvezető....
2020.07.06
Jánvári Zsolt, a Forma-1-es Williams istálló magyar rendszertechnikusa szerint kicsit mindannyian....
2020.07.06
Nagy-Britanniában négy hónapja legkisebb ütemben, de így is közel harmadával csökkent a személyautó....
2020.07.06
Máris továbbfejlesztette 2018-ban bevezetett, véletlen gyorsítást megakadályozó rendszerét a Toyota....
2020.07.06
A Pappas Auto Magyarország Kft. útját megalapítása 30. évében töretlen fejlődés kíséri. A vállalat....
2020.07.06
A Suzuki az utóbbi négy évben folyamatosan vezeti a magyar újautó eladásokat, 2019-ben a hazai....
2020.07.06
Már tavaly év végén tapasztalható volt az a tendencia, hogy az olcsóbb áron fuvarozó, sokszor....