utánpótlás

Mesteremberek: (Motorkerékpár szerelő 3. rész) Érdemes otthon bütykölni?

2022.07.26.

Véget ér mesteremberek sorozatunk motorkerékpár szerelőnél töltött évada, ez most a befejező epizód. Azt gondolom, hogy eddig is sok olyan dolgot hallhattunk már a szakembertől, ami után máshogy állunk hozzá a járművünk stabil műszaki állapotának fenntartásához. Illetve láthatjuk azt is, hogy miért kapunk a szezon közepén is két-három hetes előjegyzést. Most az örök kérdés terítéken: bele merjek nyúlni, ha nem bírok magammal, és motorozni akarok? Firniksz Zsoltot, a Firnixmotor motorkerékpár szerviz szerelőjét kérdeztem. Az előző részek itt, és itt olvashatók. 

Van otthon egy piacos krova készletem, és persze az elmaradhatatlan piros „szilóm”. Megjavíthatom a szomszéd bácsi öreg Jogját?

Én azt mondom, hogy ne. Még egy ilyen egyszerűnek tűnő, régi kétütemű robogó szakszerűtlen javításával is hamar el lehet érni a gazdasági totálkárt. Amikor túltolják a „szilót”, vagy lesarkalják a speciális csavarokat a piacos krova készlettel, esetleg kitépik az alumínium öntvényből a menetet, könnyen olyan károkat okoznak, hogy gyakorlatilag az már visszafordíthatatlan. Már kezd bennem kialakulni egy hetedig érzék, hogy amikor ránézek egy ilyen robogóra, vagy motorra, akkor azt mondom, hogy nem szeretném ezt megjavítani, mert látom, hogy annyit barkácsolták már otthon, hogy nem tudom helyrehozni, mert már mindent tönkretettek rajta. Ezek már nem Rigák, vagy más régi szoci motorok. Azokat is tönkre tették a házi barkácsolók, de akár a Yamaha Jogot is tönkre tudják tenni, pedig az egy nagyon jó robogó.

Hogy látod a szakma megítélését? Van elegendő jó szakember? Kicsi a piac, vagytok rá elegen?

Erre nem tudok egzakt választ adni, mert nem látok rá eléggé. Én azt gondolom, hogy nehéz Magyarországon a motorkerékpárszerelők helyzete, mert jelenleg ez egy idényszakma. Októberben az emberek bevágják a sufniba a motorjukat, és márciusban előveszik. És a holtszezonban is meg kellene élni valamiből a szerelőnek. Talán sok pályát kereső fiatal pont ezért nem meri kitanulni a szakmát, mert fél ettől, hiszen a holtszezon akár egy nagyobb szerviznél is csak minimális munkát ad dolgozóinak, viszont a bért, és a rezsit télen is ki kell termelni. Ami viszont jó hír, hogy az utóbbi években örvendetes tendencia indult el, mert sokkal több motor van az utakon, ráadásul minden évvel egyre enyhébbek a telek, így szinte végig lehet motorozni az egész szezont. Bízzunk benne, hogy ez folytatódik, és így egyre több olyan szerviz működhet, ami egész évben rentábilisan tud majd üzemelni.

Lefutott a szezon utáni első nagy pörgés, amikor mindenki egyszerre akart motorozni, és ha nem ment, akkor hívta a szerelőjét. Most mekkora a várólista nálad?

Jelenleg kb. 1 hónapos. Március elején volt ez kettő is, de most már kezd normalizálódni a helyzet.

Mennyire igényel állandó öntréninget, és eszközpark karbantartást, fejlesztés a te szakmád?

Folyamatosan szükség van ezekre. Igaz, hogy lehetne specializálódni egy típusra, vagy márkára, és akkor az eszközpark is kisebb lenne, illetve könnyen rá lehetne állni a típushibákra is. Mivel én márkafüggetlen motorkerékpár szervizként szinte bármilyen motort megjavítok, emiatt nekem folyamatosan kell fejlesztenem a műhelyt gépekkel, és szerszámokkal. Emellett a legfontosabb a folyamatos önképzés, amire még nagyobb igény lenne, de sajnos nincsenek meg hozzá a megfelelő körülmények. Vásároltam a közelmúltban egy diagnosztikai eszközt az egyik legismertebb hazai forgalmazó cégtől. Ők egy elég komoly mérnöki gárdával rendelkező cég, talán nem mondok nagyot azzal, ha azt állítom, hogy itthon szerintem ők tudnak a legtöbbet a motorkerékpárok működéséről. Kérdeztem a cégvezetőt, hogy miért nem tartanak nyilvános tanfolyamot a műszereik megismeréséhez, kezeléséhez, és a benne rejlő lehetőségek maximális kihasználáshoz. Ez egyrészt jó lenne nekik is, és persze a szerelők is a legtöbbet tudnák kihozni az eszközből. Ezért akár fizetnének is a résztvevők, ha így szélesíthetnék tudásukat, és hozzájuthatnának az értékes mérnöki tapasztalatokhoz. Szerintem ez nagyon sokat dobna a hazai szervizeknél a minőségi munkán. Az ötletet nem utasították el élből, de sajnos még a mai napig nem érkezett rá pozitív visszajezést.

Hatalmas hiány van itthon is, és a világban is a jó szakemberből. A te területeden, hogy látod az előttünk álló 5-10 évet? Elég szerelő van, vagy elbírna még a piac több motorkerékpár szerelőt?

Szerintem ez már politikai téma, és így nem is mennék bele mélyebben. Az elmúlt évtizedekben divat lett a semmiből pénzt csinálni. A fiatal generáció, akik már ebben a szemléletben nőttek fel, nekik már az a természetes, hogy akkor lehetnek sikeresek, ha a semmiből termelnek minél több pénzt. Ez egy darabig akár mehet is, de az ilyen lufik előbb-utóbb kipukkadnak. Itthon a hetvenes, nyolcvanas években egy autószerelő betegre kereste magát. Pusztán a saját munkájából házat tudott építteteni. Aztán ez elég komolyan megváltozott a kilencvenes, és kétezres évekre. Viszont most úgy tűnik, hogy újra értéke lesz a jó szakembernek, akinek meg is fizetik a munkáját. Mivel járműből egyre több van, viszont az elmúlt 10-15 évben a fiatalok nem akartak fizikai munkát tanulni, (mert mindenki szellemi munkára vágyott), így evidens volt, hogy mindenki tovább tanult. Egyrészt nem akarta összekoszolni a kezét, meg persze sokkal trendibb volt jól keresni egy szellemi munkakörben. Tehát kevesebb lett a szakember. Ennek az lett a következménye, hogy mára kezdünk eljutni odaáig, hogy megint betegre keresik magukat azok, akik értenek a járművekhez. De ez nem csak a mi szakmánkra igaz, hanem mára így van az építőiparban vagy épületgépészetben is, mert elfogytak a szakemberek. Az a maroknyi, aki pedig még itthon van, ők olyan árat mondhatnak, amit akarnak. Nem válogatni lehet a szakemberek között, hanem örülni, ha valaki belátható időn belül elvállalja a megbízást. Ami most az építőiparban folyik, az hamarosan begyűrűzhet a járműiparba is.

Biztos sokan kacsingatnak a szakma felé, mert ez igazi Rock 'n' Roll. Ha mindent meg tudsz szerelni, bármilyen motorral csodát tehetsz. A fiatalok szeretnek motorozni, így biztosan vannak olyanok, akik komolyabban elmélyednek a motorozás világában, és szerelők lennének. Mit gondolsz, érdemes kitanulni ezt a szakmát?

Én azt gondolom, hogy érdemes. Hiába erős az elektromos lobbi, a gyártók még mindig ontják magukból a belsőégésű motorokat folyamatosan növekvő választékban. És ezeknek lesz is felvevő piaca, így még évtizedeken keresztül itt lesznek velünk a belsőégésű motorok, tehát valakinek meg is kell majd javítani ezeket. A jó szerelővé váláshoz vezető út egyszerű: el kell menni egy szakiskolába, és közben sokat kell motorozni. Ha van hozzá érzék, és befogadják az információt, akkor biztos, hogy meglesz a megfelelő táptalaj ahhoz, hogy jó szerelővé váljon a pályakezdő is. Én például hosszú éveken keresztül voltam műszaki vizsgabiztos, amivel tényleg jól lehet keresni, de közben kiüresedtem, mert nem voltak sikerélményeim. Rájöttem, hogy nekem újra szerelnem kell ahhoz, hogy meglegyen a napi sikerélményem. Ha megjavítok egy motort, vagy autót és jól működik, ez az én kezem, meg eszem munkájának gyümölcse. Minden ember munkájában kell a sikerélmény, enélkül villámgyorsan kiüresedik, és egy igavonó lesz belőle. A motorszerelés nagyon sok sikerélményt ad. Amikor kétségbeesetten tolja oda az ügyfél a dédelgetett motorját, mert elromlott akkor te vagy az, aki képes vagy megjavítani. Gondolhatod, hogy mindig megvan a nagy boldogság, amikor elkészül egy-egy nagyobb szervizmunka, és újra a legjobb műszaki állapotban gyűjthetik együtt a kilométereket. Gyakran többről, mint pénzről szól ez a szakma, hiszen minden igazi szerelő egyben vérbeli motoros is, azt meg mindketten tudjuk, hogy milyen összetartó közösség a motorosok népes tábora hazánkban.

Igen, sok jó ember tartozik ebbe a nagy közösségbe. Örülök, hogy megtaláltad a számításodat, úgy beszélsz a munkádról, mint egy hivatás, ami akár minden nap feltölt téged, és motivál. Látszik, hogy szereted csinálni. Bárcsak több ilyen ember lenne, aki alázattal, és odaadással teremt valamit a munkájával. Ha így lenne, jobb hely lenne ez az ország. Végül egy kérdés, amit minden mester megkap tőlem: ha nem a műhelyben dolgozol, akkor mi az, ami kikapcsol?

Régen, amikor még nem volt családom, akkor egész Európát bejártam motorral. Most már annyira messzire nem, de terápiás jelleggel akár a munkanap közepén is elmegyek tekerni egy húsz perces körre a Ducatimmmal. Mert az kikapcsol, megnyugtat, és feltölt. Utána újult erővel bele lehet vágni a kihívásokba.

Hamarosan újabb mesterhez látogatok majd, addig viszont kövessen minket Facebook oldalunkon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....