Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Március 11-én súlyos tömegszerencsétlenség történt az M1-es autópályán Herceghalom térségében, a balesetben összesen 41 jármű volt érintett. Egy 44 éves férfi életét vesztette, rajta kívül 39-en sérültek meg, a rendelkezésre álló adatok szerint ketten életveszélyesen, tizenketten súlyosan, huszonöten könnyebben. A tömegbaleset idején nagyon rosszak voltak a látási viszonyok, mert az erős, viharos szél miatt porvihar alakult ki, és emiatt jelentősen lecsökkent a látótávolság.
Azóta több alkalommal is kiadott porvihar miatt figyelmeztetést az Útinform, mert a korábbi balesethez hasonló körülmények alakultak az autópályán. Legutóbb néhány napja fordult elő ilyesmi, amikor az M1-es autópálya 104-es kilométerének környezetében az erős széllökések miatt időnként sűrű por- és homokfelhő rontotta a látási viszonyokat.
A szakemberek szerint egyre gyakoribbak lehetnek az efféle porviharok, ám a hazai autósok eddig ritkán tapasztaltak ilyesmit, nincsenek felkészülve rá, ezért bemutatjuk, hogy kell közlekedni ilyenkor.
Lassíts!
Erős szél esetén eleve kerülni kell a nagy sebességű haladást, akkor is, ha nincs por, és a látótávolság nem csökkent drasztikusan (még). Azért kell lassabb tempót választani, mert így a vezető időben tud reagálni a váratlan helyzetekre, amikor például a szél az úttestre sodor valamit, letörik egy faág, esetleg romlani kezdenek a látási viszonyok, homok, por jelenik meg a levegőben.
Amikor az első jelét látjuk annak, hogy porátfúvás miatt csökken a látótávolság, mindenképpen csökkentsük a sebességet (alapvetően hasonlóan kell cselekednünk, mintha ködben vezetnénk). Kerüljük a hirtelen manővereket, ne tapossunk bele pánikszerűen és erőteljesen a fékbe, mert az autópályán ez különösen veszélyes. Helyette átgondoltan lassítsunk, és arra is figyeljünk, hogy ne váltsunk a kormányt félrerántva, hirtelen sávot.
Ne állj meg a leállósávban!
Kapcsoljuk be a vészvillogót, hogy jelezzük a veszélyt és a lassulást a mögöttünk haladóknak, és akár a ködlámpát is felkapcsolhatjuk. Növeljük a követési távolságot, vegyünk fel egy biztonságos sebességet, amelynél ha kell, féktávolságon belül meg tudunk állni. Lehet, hogy ez csupán 50-60 kilométer/óra, de akármilyen lassúnak is tűnik ez a tempó, a sebesség csökkentése nélkül a sofőr szinte vakon vezet rossz látási viszonyok között, és 130 kilométer/órás tempónál szinte esélye sincs arra, hogy megálljon, ha egy váratlan esemény, például egy ütközés történik előtte.
A legfontosabb, hogy porviharba kerülve lassíts
Ugyanakkor akármennyire is lecsökken a látótávolság, a leállósávba lehúzódni és ott megállni tilos és életveszélyes. Egy kutatás szerint a leállósávban várakozó autónak átlagosan 20 perce van, amíg bekövetkezik egy ütközés – és ez az adat normál látási viszonyok között érvényes, nem olyan helyzetben, amikor pár száz méter a látótávolság.
A klímaváltozás és a földművelés a háttérben
A Szegedi Tudományegyetem (SZTE) geográfusai szerint a klímaváltozás és az intenzív földhasználat is hozzájárult a porvihar kialakulásához, amely a fő oka volt az M1-es autópályán szombaton történt tömegbalesetnek. Az egyetem közleménye szerint az éghajlatváltozás következtében a szélsőséges időjárási helyzetek, így a szélviharok egyre gyakoribb előfordulása várható, ami a jelenleg elterjedt földhasználattal párosulva azt okozhatja, hogy gyakoribbak lesznek porviharok Magyarországon.
Ebben közrejátszik a csapadékhiány, mert a viharos szél könnyedén felkapja a teljesen száraz talaj felső rétegét. De a mezőgazdasági tevékenységnek is jelentős szerepe van, ugyanis az utóbbi évtizedekre jellemző nagytáblás földművelés miatt kialakult kopár felszín is elősegíti a szél okozta talajpusztulást. Ahol a területhasználat változtatására – a szántóterületek gyepesítésére vagy erdősítésre – nincs mód, ott a mezővédő erdősávok telepítése mellett az ökológiai gazdálkodást, a forgatás nélküli talajművelést kell javasolni a gazdálkodók számára.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!