járműipar

Miért estek vissza a német gyártók Kínában, és van-e visszaút?

2025.06.10.

A német autógyártók a legfontosabb egységes piacukon, Kínában a fellendülésre számítanak. Nehéz út áll azonban előttük – írja a Kronen Zeitung.

 

„Az autóipar sosem könnyű – de azt hiszem, 32 éves iparági pályafutásom alatt soha nem volt ennél nagyobb mértékű bonyolultság” – mondta Ola Källenius, a Mercedes vezérigazgatója a Sanghaji Autószalonon.

Újra ragyog Kínában a Mercedes csillag? Fotó: Daimler

Az elektromos autókra való drága átállás mellett az Egyesült Államok és a világ többi része közötti kereskedelmi konfliktus is megnehezíti az iparág életét. A kínai autópiacon – amely több mint egy évtizede a Volkswagen, a Mercedes-Benz és a BMW „tőketehene” – a német autógyártókat tovább szorítja a hazai verseny.

A németek akár 42 százalékkal is kevesebbet adnak el

Az első negyedévben a kínai autóeladások összesen 12,5 százalékkal nőttek. A két legnagyobb kínai gyártó, a BYD és a Geely növekedést könyvelhetett el. A német gyártók ezzel szemben jelentős visszaesésről számoltak be az év elején: a VW-csoport hét százalékkal kevesebb járművet adott el. Ezek közül a sportkocsi-leányvállalat, a Porsche szenvedte el a legnagyobb visszaesést, 42 százalékos visszaeséssel, és harmadik éve küzd a csökkenő kínai eladásokkal. A Mercedes-Benz január és március között tíz százalékos visszaesést mutatott az előző év azonos időszakához képest, míg a versenytárs BMW 17 százalékos visszaesést könyvelhetett el.

Oliver Blume Fotó: Volkswagen

A sanghaji vásáron a vezetők a pozitívumokra számítanak, és jövőbeli modelleket, elsősorban elektromos autókat mutattak be, amelyekkel remélik, hogy visszatérhetnek a sikeres útra. „A verseny továbbra is rendkívül kiélezett. Azonban most egy telítettségi görbét látunk az innováció terén” – mondta Oliver Blume, a VW vezérigazgatója. „A VW-csoport számára ez azt jelenti: Jelentősen magabiztosabbak vagyunk abban, amit bevezettünk.” Hozzátette, hogy az egyik előny a nagy kereskedői hálózat, amellyel a kisebb versenytársak nem rendelkeznek.

Luxus Kínában? Kétséges

A Porsche-val kapcsolatban Blume kifejtette, hogy egyelőre nem világos, hogy kialakul-e Kínában az elektromos autók luxus szegmense. A következő két-három évben kiderül, hogy a Porsche elektromos márkaként megveti-e a lábát a világ legnagyobb autópiacán. A Porsche exkluzív, testreszabott modelleket kínál, amelyekhez az ügyfelek több mint 1000 lehetőség közül választhatnak. Sanghajban a vállalat egy 1970-es évek ihlette 911-es nosztalgiamodellt mutatott be, amelyből mindössze 1500 darabot értékesítenek – benzinmotorral.

Porsche 911 Spirit 70 (Kép: Porsche)

De Bo Yu, a Jato Dynamics kutatócég autóipari szakértője szerint a VW leányvállalatának komoly problémája van: „A Porsche, mint aranymárka koncepciója semmit sem jelent a fiatalabb generációk számára Kínában.” A Porsche testvérmárkája, az Audi, most új „AUDI” logóval jelenik meg Kínában, és hiányzik belőle az ikonikus négykarikás autó.

A Mercedes lendületet lát

„A lendület a felső piaci szegmensben fog növekedni a következő két-három évben” – mondja magabiztosan a Mercedes vezérigazgatója, Källenius. A háromágú csillaggal ellátott márka bemutatta a „Vision V”-t, egy szuperluxus elektromos furgon előzetes változatát. Úgy véli, hogy a hibrid hajtások, azaz a belső égésű motorok, amelyeket egy elektromos motor segít, még egy ideig létezni fognak a tisztán elektromos járművek mellett. A hibridek divatosak Kínában, mondja – legyen szó plug-in hibridekről vagy hatótávolság-növelőkről, ahol az elektromos motor hajtja a járművet, és egy kis belső égésű motor kizárólag az akkumulátort tölti. A Mercedes által az elektromos CLA modelljéhez vonzani kívánt fiatalabb vásárlók nagy hangsúlyt fektetnek a digitális funkciókra. De a minőség és az időtlen dizájn is fontos.

Kínai autók fellendülése Kínában

Az Audi kínai gyárában. Fotó: Audi

2020 és 2024 között az öt legnagyobb külföldi autógyártó – a VW, a Toyota, a Honda, a GM és a Nissan – összesített kínai autóeladásai 40 százalékkal, 9,4 millióról 5,7 millióra csökkentek. Ez az Automobility tanácsadó cég adataiból derült ki. Az évtizedek óta piacvezető VW piaci részesedése 19 százalékról 2019-hez képest 14,5 százalékra esett vissza a tavalyi évben. Az öt legnagyobb kínai autógyártó együttesen 84 százalékkal, 8,4 millió darabra növelte eladásait 2020 óta.

A külföldi autógyártók megértik a kihívást – mondta Yu Zhang, a sanghaji székhelyű Automotive Foresight tanácsadó cég ügyvezető igazgatója. „De még mindig nem haladnak elég gyorsan ahhoz, hogy megoldják a problémát.” Andrew Fellows, a Star technológiai tanácsadó cég autóipari szakértője arra számít, hogy a külföldi autógyártók nem lesznek képesek visszaszerezni korábbi piaci részesedésüket. Tu Le, a Sino Auto Insights tanácsadó cég alapítója gyanítja, hogy Kína elveszett a Porsche számára.

Három dolog kulcsfontosságú Kínában

Három dolog kulcsfontosságú a kínai versenyben – magyarázza Timo Möller, iparági szakértő és a McKinsey partnere. Először is, alacsonyabb árakra van szükség a csökkenő költségek révén. Másodszor, meg kell erősíteni a márkákat, mert a kínai riválisok körében az ügyfelek lojalitása megnőtt az elektromos autókra való áttéréssel. „Egy helyi márka vezetése nemzeti büszkeség, ahogyan Európában is megszoktuk.” És a legújabb, részben automatizált vezetési funkciók fontos tényezők. Úgy látja, hogy a németek jó helyzetben vannak itt.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.06.23
Januárban és februárban 19 ezer 700 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 4,8....
2025.06.23
Nézze meg a videót! ..
2025.06.23
A több száz család megélhetését biztosító gyár bezárása súlyos csapás a helyi közösségnek, és egy....
2025.06.23
A Continental ismét megerősítette vezető pozícióját a független nyári abroncsteszteken: a prémium....
2025.06.23
Két stájer férfi is megsérült szombaton légi balesetben. Egy 46 éves siklóernyős magyar pilóta....
2025.06.22
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 06. 23.....
2025.06.22
Egy szín története a valóság és a legenda között – írja honlapján a német tulajdonban levő olasz....
2025.06.22
A jövő héten Forma–1-es autóval tesztel a Red Bull 17 éves védence, Arvid Lindblad. A....
2025.06.22
A BMW olyan, természetes összetevőket tartalmazó anyagot fejlesztett ki, amely sok tekintetben....
2025.06.22
Várnai Antal törzszászlós szolgálati kocsival jár munkába is. No, nem akármilyennel, hanem egy....