járműipar
„Az autóipar sosem könnyű – de azt hiszem, 32 éves iparági pályafutásom alatt soha nem volt ennél nagyobb mértékű bonyolultság” – mondta Ola Källenius, a Mercedes vezérigazgatója a Sanghaji Autószalonon.
Újra ragyog Kínában a Mercedes csillag? Fotó: Daimler
Az elektromos autókra való drága átállás mellett az Egyesült Államok és a világ többi része közötti kereskedelmi konfliktus is megnehezíti az iparág életét. A kínai autópiacon – amely több mint egy évtizede a Volkswagen, a Mercedes-Benz és a BMW „tőketehene” – a német autógyártókat tovább szorítja a hazai verseny.
A németek akár 42 százalékkal is kevesebbet adnak el
Az első negyedévben a kínai autóeladások összesen 12,5 százalékkal nőttek. A két legnagyobb kínai gyártó, a BYD és a Geely növekedést könyvelhetett el. A német gyártók ezzel szemben jelentős visszaesésről számoltak be az év elején: a VW-csoport hét százalékkal kevesebb járművet adott el. Ezek közül a sportkocsi-leányvállalat, a Porsche szenvedte el a legnagyobb visszaesést, 42 százalékos visszaeséssel, és harmadik éve küzd a csökkenő kínai eladásokkal. A Mercedes-Benz január és március között tíz százalékos visszaesést mutatott az előző év azonos időszakához képest, míg a versenytárs BMW 17 százalékos visszaesést könyvelhetett el.
Oliver Blume Fotó: Volkswagen
A sanghaji vásáron a vezetők a pozitívumokra számítanak, és jövőbeli modelleket, elsősorban elektromos autókat mutattak be, amelyekkel remélik, hogy visszatérhetnek a sikeres útra. „A verseny továbbra is rendkívül kiélezett. Azonban most egy telítettségi görbét látunk az innováció terén” – mondta Oliver Blume, a VW vezérigazgatója. „A VW-csoport számára ez azt jelenti: Jelentősen magabiztosabbak vagyunk abban, amit bevezettünk.” Hozzátette, hogy az egyik előny a nagy kereskedői hálózat, amellyel a kisebb versenytársak nem rendelkeznek.
Luxus Kínában? Kétséges
A Porsche-val kapcsolatban Blume kifejtette, hogy egyelőre nem világos, hogy kialakul-e Kínában az elektromos autók luxus szegmense. A következő két-három évben kiderül, hogy a Porsche elektromos márkaként megveti-e a lábát a világ legnagyobb autópiacán. A Porsche exkluzív, testreszabott modelleket kínál, amelyekhez az ügyfelek több mint 1000 lehetőség közül választhatnak. Sanghajban a vállalat egy 1970-es évek ihlette 911-es nosztalgiamodellt mutatott be, amelyből mindössze 1500 darabot értékesítenek – benzinmotorral.
Porsche 911 Spirit 70 (Kép: Porsche)
De Bo Yu, a Jato Dynamics kutatócég autóipari szakértője szerint a VW leányvállalatának komoly problémája van: „A Porsche, mint aranymárka koncepciója semmit sem jelent a fiatalabb generációk számára Kínában.” A Porsche testvérmárkája, az Audi, most új „AUDI” logóval jelenik meg Kínában, és hiányzik belőle az ikonikus négykarikás autó.
A Mercedes lendületet lát
„A lendület a felső piaci szegmensben fog növekedni a következő két-három évben” – mondja magabiztosan a Mercedes vezérigazgatója, Källenius. A háromágú csillaggal ellátott márka bemutatta a „Vision V”-t, egy szuperluxus elektromos furgon előzetes változatát. Úgy véli, hogy a hibrid hajtások, azaz a belső égésű motorok, amelyeket egy elektromos motor segít, még egy ideig létezni fognak a tisztán elektromos járművek mellett. A hibridek divatosak Kínában, mondja – legyen szó plug-in hibridekről vagy hatótávolság-növelőkről, ahol az elektromos motor hajtja a járművet, és egy kis belső égésű motor kizárólag az akkumulátort tölti. A Mercedes által az elektromos CLA modelljéhez vonzani kívánt fiatalabb vásárlók nagy hangsúlyt fektetnek a digitális funkciókra. De a minőség és az időtlen dizájn is fontos.
Kínai autók fellendülése Kínában
Az Audi kínai gyárában. Fotó: Audi
2020 és 2024 között az öt legnagyobb külföldi autógyártó – a VW, a Toyota, a Honda, a GM és a Nissan – összesített kínai autóeladásai 40 százalékkal, 9,4 millióról 5,7 millióra csökkentek. Ez az Automobility tanácsadó cég adataiból derült ki. Az évtizedek óta piacvezető VW piaci részesedése 19 százalékról 2019-hez képest 14,5 százalékra esett vissza a tavalyi évben. Az öt legnagyobb kínai autógyártó együttesen 84 százalékkal, 8,4 millió darabra növelte eladásait 2020 óta.
A külföldi autógyártók megértik a kihívást – mondta Yu Zhang, a sanghaji székhelyű Automotive Foresight tanácsadó cég ügyvezető igazgatója. „De még mindig nem haladnak elég gyorsan ahhoz, hogy megoldják a problémát.” Andrew Fellows, a Star technológiai tanácsadó cég autóipari szakértője arra számít, hogy a külföldi autógyártók nem lesznek képesek visszaszerezni korábbi piaci részesedésüket. Tu Le, a Sino Auto Insights tanácsadó cég alapítója gyanítja, hogy Kína elveszett a Porsche számára.
Három dolog kulcsfontosságú Kínában
Három dolog kulcsfontosságú a kínai versenyben – magyarázza Timo Möller, iparági szakértő és a McKinsey partnere. Először is, alacsonyabb árakra van szükség a csökkenő költségek révén. Másodszor, meg kell erősíteni a márkákat, mert a kínai riválisok körében az ügyfelek lojalitása megnőtt az elektromos autókra való áttéréssel. „Egy helyi márka vezetése nemzeti büszkeség, ahogyan Európában is megszoktuk.” És a legújabb, részben automatizált vezetési funkciók fontos tényezők. Úgy látja, hogy a németek jó helyzetben vannak itt.