Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Miért a piros a tilos és a zöld a szabad jelzés a közlekedésben?

2023.08.13.

Ma már magától értetődőnek tűnnek a jelzőlámpa színei, de kellett egy kis idő, mire a piros-sárga-zöld elterjedt a közlekedésében. 

A gyerekek már néhány éves korukban megtanulják, hogy a közlekedési jelzőlámpáknál a piros azt jelenti, hogy tilos, míg a zöld szín azt mutatja, szabad az út. De vajon ki döntött arról, hogy éppen ezeknek a színeknek legyen ilyen fontos szerepe a közlekedésben? És hogyan alakultak ki a jelzőlámpák? Ennek jártunk utána. 

Egy baleset kellett a jó megoldáshoz

A történet nem az autókkal, hanem a vonatokkal kezdődött még az 1840-es években, amikor a brit vasútnál bevezették a szemaforos jelzőrendszert: a piros az álljt, a fehér az indulást, a zöld pedig a körültekintő, óvatos továbbhaladást jelezte. A piros és a zöld szín jelentését az iparosítás korai időszakából vették át, ugyanis a gyárakban működő gépek piros színnel jelezték, hogy ki vannak kapcsolva, zölddel pedig akkor világítottak, ha bekapcsolták őket. 

Persze a színek jelentése sokkal régebbre nyúlik vissza, hiszen a piros – a vér színe – hagyományosan veszélyt, figyelmeztetést jelent, az embert pedig fokozott óvatosságra, körültekintésre ösztönzi. A zöld ezzel szemben nyugalmat, biztonságot, továbbhaladást sugall. A piros szín tudományos szempontból is tökéletes választás volt a tilos jelzésre, ugyanis a vörösnek van a leghosszabb hullámhossza a fény látható spektrumában, emiatt a fénytörés által legkevésbé „zavarható” szín. Ez a tulajdonság életbe vágóan fontos, gondoljunk csak a ködre vagy a porra a levegőben, hiszen a vörös fény hatol át ezeken a legjobban. 

Visszatérve a vasúti jelzésekhez: a kezdeti rendszernek számos hibája volt, az egyik nyilvánvaló probléma az volt, hogy a fehér – azaz szabad – jelzés könnyen összetéveszthető volt bármilyen más, közönséges fehér fénnyel. Ráadásul emellett a rendszer nem volt üzembiztos: állítólag 1914 körül az egyik vasúti jelzőlámpa piros üvege kiesett a foglalatból, így a lámpa tévesen – a biztonságot jelentő – fehér színnel világított, a mozdonyvezető pedig azt hitte, szabad az út. De nem volt az, emiatt pedig baleset történt. Ezután döntöttek úgy, hogy elhagyják a fehéret, és megváltoztatják a színeket: a piros maradt a tilos, sárga esetén kell vigyázni, a zöld pedig a szabad jelzést, az indulást jelenti. A sárga színt feltehetően azért választották, mert jól látható, és jó kontrasztot nyújt a két másik színnel szemben. 

Elektromos, dudálásra váltó és automata

Bár Londonban rövid ideig működött egy rosszul sikerült szemaforos közlekedési lámpa még az 1860-as évek végén, az első modern, elektromos jelzőlámpát az Amerikai Egyesült Államokban, Clevelandben helyezték üzembe 1914-ben. Az a berendezés még csak piros és zöld jelzéseket használt, a ma is ismert piros-sárga-zöld jelzőlámpát 1920-ban Detroitban vezették be.  A négyirányú közlekedés lámpát egy William Potts nevű rendőrtiszt fejlesztette ki, és a Woodward Avenue, illetve a Fort Street kereszteződésében helyezték el. A találmányt jól fogadták, de működtetéséhez szükség volt egy emberre, aki figyelte a forgalmat, és kézzel váltotta a lámpát. 

Ezért megpróbálták automatizálni a lámpák jelzéseit, volt például olyan kísérlet is, hogy hangra váltott a lámpa: az autósoknak dudálniuk kellett, amikor a kereszteződéshez értek. Ez nem bizonyult jó ötletnek, már csak azért sem, mert nem minden autónak volt dudája, és a huncut gyerekek is szerették sípokkal és más hangkeltő eszközökkel megváltoztatni a lámpa jelzését. 

Végül az időzítés lett a legjobb módja a közlekedési lámpák automatizálásának. Persze ennek a rendszernek az a hátránya, hogy néha az autósoknak akkor is várniuk kell a zöldre, amikor a másik irányból egyetlen autó sem jön, de még mindig ez a legjobb megoldás. Azóta persze újabb és újabb technológiákat próbálnak ki a közlekedési lámpáknál, például az úttestbe érzékelőket szerelnek, kamerákkal figyelik a forgalmat, vagy egyszerűen visszaszámlálót helyeznek el a lámpa mellett. 

A színtévesztés nem gond

A színvakság, illetve a színtévesztés nem jelent akkora problémát a közlekedésben, mint elsőre gondolnánk. A férfiak 4-8, a nők 1 százaléka szenved valamilyen színlátás-zavarban, és leggyakrabban a zöld és a piros színt különböztetik meg nehezen. Ám az nagyon ritka, hogy valaki egyáltalán nem tud különbséget tenni az élénk vörös és az élénk zöld között, általában csak a pasztell színekkel és gyenge fényben van gondjuk. És a legtöbb jelzőlámpánál nem véletlenül van a piros felül, a zöld pedig alul, hiszen így a fény helyzete alapján is lehet tudni, mi a jelzés. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..