járműtörténelem

MINI 1958 Mini 2024 front
A Mini gyökerei 1948-ra vezethetők vissza. Ekkor mutatták be a Morris Minor gépkocsit, melyet 1971-ig gyártottak.

Morris Minor 1948
A szuezi olajválság okozta sokk az európai s így a brit gyártókat is takarékos kiskocsik fejlesztésére kényszerítette. Az 50-es, 60-as évek voltak a törpék és a kisautók aranykora, az autó történetének leginnovatívabb korszaka.
Az BMC Austin megbízásából Alec Issigonis kapta a feladatot egy Mini tervezésére. Kikötötték, hogy nem lehet hosszabb három méternél, az utastér 1.8 méter hosszú legyen. Az élet bizonyította, hogy a lehetetlennek tűnő feladatok teljesítése gyakran generálnak zseniális ötleteket. Issigonisnak újra ki kellett találni az autót. Az utastér növelését a passzív, holt terek radikális csökkentésével érte el. A motort keresztben építették be, a hűtőt oldalra fordították, a piciny, 10 colos kerekek a jármű négy sarkába dobták szét, a csapott hátfal tovább növelte az utastér hosszát. A konstrukció látszólag pofon egyszerű és éppen ettől zseniális, csupán „józan paraszti észjárás” kellett hozzá. 50.000 mérföldes tesztet követően 1958-ra készült el és 1959-ben vitték a nagyközönség elé.

MINI 1959
A motorelrendezésnek köszönhetően egyedülálló a MINI térkihasználása, ami elérte a 80%-ot. A szisztéma máig ökölszabály a kisautók esetében.

MINI 1959 HASZNOS TÉR
Az utolsó Minit 2000-ig gyártották a BMC Morris és Austin üzemeiben és 5.498.804 példány készült. A kocsi szerelem volt első látásra. A 20. évszázad autója szavazáson a 4. helyet érdemelte ki. De nézzük, hova jutott a Mini napjainkra.

MINI 2024
Az alábbi táblázat jól mutatja, hogyan változtak a Mini paraméterei 1958-tól 2025-ig.

MINI ÖSSZEHASONLÍTÓ TÁBLÁZAT
Az egyik szembetűnő jellemző az autó mérete. Hossza 27%-kal, szélessége 23%-kal, magassága 6%-kal nőtt. Az önsúly közel háromszorosára duzzadt. Ha a súly hasonló ütemben gyarapodik, 2080-ra páncélautóban fogunk közlekedni.
Kiszámoltam a két típus kilós árát (az 1958-as mini korrigált ára 10.000 Font volt, míg a 2024-es Mini induló ára 23.150 Font), mely szerint a korai Mini kilója 15 Font, míg az új Mini olcsóbb, 13.50 angol Font/kilogrammba kerül. A nagyobb tömeghez nagyobb motor dukál, melynek teljesítménye 4 és félszeresére, a végsebesség kétszeresére emelkedett. Lassan Fittipaldi rutinjára van szükség az autó vezetéséhez. A technikai fejlődést érzékeltei az átlagos fogyasztás, ami a magas önsúly ellenére 5.5 liter/100 kilométerről csak egy literrel emelkedett. Az 1959-as mini nem szégyenkezhet a 195 literes csomagtartójával, mert az utódának csak 211 literes csomagtere van.

MINI 1959/2024
Utóirat: Nem véletlen, hogy a szabálytalan előzésekből, az út és látási viszonyokhoz rosszul megválasztott túlzott sebesség okozta balesetek növekedése gyakran a nagy teljesítmény kezelésének rutintalanságára vezethető vissza. Nemrég még a versenykocsik rendelkeztek ilyen menetdinamikával. A CarVertical felmérése igazolta, hogy a motor teljesítményének emelkedése és a balesetek gyakorisága között szoros az összefüggés. A MINI esetében például az érték meghaladja az 50%-ot!
Az ábrák a szerző rajzai