Mini Countryman

Mini Countryman Cooper D teszt: egyéniség

2017.10.25.

A legnagyobb Mini igazából már Maxi, teljes értékű családi autó, amellyel bárhová megyünk is, kilógunk a sorból. Majdnem BMW X1, de annál színesebb az egyénisége és tündöklőbb a kisugárzása. Kétliteres dízelmotorral és elsőkerék-meghajtással tettük próbára.

Hogy néz ki? 

A megújult Mini Countryman a valaha készült legnagyobb és legsokoldalúbb modell a márka közel hatvanéves történetében. Az elődhöz képest 20 centiméterrel nőtt a hossza, hárommal a szélessége és 7,5 centivel a tengelytávja, így nagyvonalú a helykínálata hátul is. Ebben közrejátszik, hogy a hátsó ülések 13 centiméteres távon csúsztathatók előre és hátra. A hátsó üléstámlát 40:20:40 arányban osztották fel a tervezők, döntésszögük változtatható. A LED-es lámpával megvilágított csomagtér térfogata 450 liter (a padló alatti űrt is beleszámítva), amely igény szerint egészen 1390 literig bővíthető, a támlák nem dőlnek egészen vízszintesig, de legalább nem képződik lépcső. Tágasra nyílnak az ajtók, a magas üléspozíció igen kényelmes. Üres tömege 1,4 tonna. Fordulókörének átmérője 11,4 méter. Hasmagassága 165 milliméter, amivel komolyabb terepre ne merészkedjünk be. Én megpróbáltam, majdnem baj lett belőle.

Hogy megy?

A Mini Countryman Cooper D négyhengeres dízelmotorjának hengerűrtartalma 1995 köbcenti, maximális teljesítménye 110 kW / 150 lóerő (percenként 4000-es fordulaton), csúcsnyomatéka 330 Nm. Tesztautónkban nyolcsebességes, jól áttételezett ZF-váltó dolgozott, 100 kilométer/órás sebességnél 1500-at forog a főtengely nyolcadikban. Erejét már alacsony, 1200-as percenkénti fordulatnál (csúcsnyomatékát 1750-2500-as fordulattartományban adja le) bátran használhatjuk, hangja morgós, férfias. Takarékos, a közel 400 kilométeres tesztünkben 6,6 liter gázolajat fogyasztott el 100 kilométerenként.

Milyen vezetni?

Vezetési tulajdonságaiban határozottan minis, azaz a vezetés élményét helyezi előtérbe, tömegközéppontja alacsony, gokartosan kemény a futómű és sportautósan precíz a kormány.

Az új Mini Countryman futómű-technológiája a szimpla-ágyazású lengőkarra támaszkodó rugóstaggal kialakított első McPherson kerékfelfüggesztés és a többkaros (multilink) hátsó kerékfelfüggesztés párosára épül, amelynek tipikusan feszes a hangolása. Rossz úton ráz, kátyúkon rendesen felüt, tesztautónk 19-es kerekein defekttűrő és kissé hangos Pirelli gumik feszültek. Az extrafelszereltség részeként dinamikus lengéscsillapítás-szabályzással is felszerelhető, az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítók pedig az ugyancsak opcionális extraként elérhető vezetési üzemmódokból a normál mellett kettőt, egy sportost és egy takarékost (green, azaz zöld) kínálnak. Zöld üzemmódban gázelvételre vitorlázik, üresben gurul, a motor alapjáraton alig fogyasztva dolgozik.  Az üzemmódok nem csak a gázpedál érzékenységére és a kormányrásegítés mértékére, de az elektromosan vezérelt kényelmi funkciók működésére, a motorhangra és a Steptronic automataváltó váltási karakterisztikájára is hatással vannak. Négytárcsás fékrendszere határozottan dolgozik.

Mennyibe kerül?

Alapfelszereltsége is méltányos, extralistája végtelen. Az alapfelszereltség részeként négysávos kijelzővel dolgozó Mini Boost rádiót és Bluetooth-technológiás telefon-kihangosító rendszert kínál, az opcionális extrafelszereltségek listáján azonban a 6,5 hüvelyk átmérőjű, színes központi kijelzővel dolgozó rádió, a Harman Kardon hangzórendszer, illetve a tesztautónkban is megtalálható érintőképernyős, 8,8 hüvelykes kijelzős professzionális navigációs, információs és szórakoztató rendszer is helyet kap. A középkonzolon található forgótekerő-billentyű kalapja kézi szövegbevitelre is alkalmas. A csomagtérajtó kéz nélküli elektromos működtetése mellett rendelhető kulcs nélküli nyitás és indítás, variálható csomagtér-padló, csomagrögzítő szemek, feszítőháló, rugalmas rakodóperem, hatalmas panoráma üvegtető, teljesen LED-technológiás első fényszórók és hátsó lámpák, elektromosan állítható memóriás ülések, LED-es utastér (hangulat)világítás, kétzónás klíma, levehető vonóhorog.

A kipróbált Cooper D modell alapára borsos, 8,86 millió forint, de hol a vége? Tesztautónk 13 millió forintos árcímkéjét csak a különleges útitársra vágyó gazdagok egyenlítik ki mosolyogva. Tudják, hogy még így is jól jártak... Biztonsági felszereltsége átlagos, a BMW-khez képest kissé szegényesebb, de töréstesztje ötcsillagos.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....
2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.22
Alig futott és egy fűtött garázsban pihent mintegy harminc éven át az a Honda NSX szupersportautó,....
2024.04.22
Összeütközött két személygépkocsi Budapest I. kerületében, a Hegyalja úton, a Sánc utcánál hétfő....
2024.04.22
Az ABB Motion legújabb, „Körforgásos jelleg: Nincs vesztegetni való idő” című jelentése szerint az....
2024.04.22
A felajánlóval, Ferencz Zsolt autótörténésszel és autóival május 18-án Felnémeten is találkozhat....